Firmy chtějí o pokrok v digitalizaci. Musí ale jednat rychleji (Německo)
Mezinárodní konkurence se v důsledku digitalizace zintenzivňuje, ale mnoho německých společností má stále těžkosti, aby byly schopné držet krok. Sedm z deseti společností cítí, že přes digitalizaci se na jejich trh tlačí konkurenti z IT sféry a internetového průmyslu (69 %), jakož i z jiných odvětví (70 %).
V loňském roce to bylo pouze 62 %, respektive 59 %. Zároveň téměř polovina (48 %) společností uvádí problémy s digitalizací, zatímco v roce 2023 to bylo ještě 39 %. Takové jsou výsledky průzkumu mezi 606 německými společnostmi s 20 a více zaměstnanci, který si nechalo zpracovat digitální sdružení Bitkom. Současně 9 z 10 společností (91 %) disponuje digitální strategií, a rovněž 9 z 10 oslovených firem (93 %) v současné době realizuje digitální projekty alespoň v některých oblastech. Více než třetina (37 %) se dokonce považuje za průkopníky digitalizace.
„V mnoha společnostech pozorujeme zvýšené úsilí o prosazení pokroku v digitalizaci. Příliš často však končí u diskusí a nedostanou se k realizaci. Úspěšná digitalizace vyžaduje znalosti a nástroje,“ říká prezident společnosti Bitkom Dr. Ralf Wintergerst. „Každá jednotlivá firma se nyní musí opravdu snažit přejít od plánování k realizaci, pokud jde o digitalizaci. Analogové obchodní modely nejsou odpovědí na sílící konkurenci. Od vedení firem je požadováno, aby se chopilo příležitostí, které digitalizace nabízí.“
Naprostá většina podniků si stěžuje, že vnější podmínky zpomalují jejich digitalizaci. Patří mezi ně zvýšené náklady na energie (98 %), nedostatek růstové dynamiky (97 %), narušení dodavatelských řetězců (97 %) a také inflace a vysoké úrokové sazby (po 96 %). Ruská válka proti Ukrajině má negativní dopad na digitalizaci u 60 % firem. Digitalizaci však ve většině podnikatelských subjektů brzdí také politika spolkové vlády (97 %) a vlastní zemské vlády (84 %).
Každý pátý podnik investuje do digitalizace víc, polovina drží finanční vstupy konstantní
Pohled na investice do digitalizace ukazuje roztříštěný obraz. 7 % chce do digitalizace investovat výrazně více než v roce 2023 a 14 % o něco více. Další přibližně polovina (48 %) chce i nadále investovat stejnou částku. Nicméně 18 % plánuje vynaložit na digitalizaci méně a 12 % dokonce výrazně méně. „S ohledem na obtížnou ekonomickou situaci a četné regulační zásahy jsou převážně stabilní nebo dokonce rostoucí investice do digitalizace celkově pozitivním signálem,“ říká Wintergerst.
Digitálním technologiím je připisován velký význam
Prakticky všechny společnosti (98 %) vnímají význam datových analýz pro konkurenceschopnost německé ekonomiky, ale pouze 37 % společností již big data využívá, zatímco 48 % o jejich využití diskutuje nebo je plánuje. Internet věcí (IoT) považuje 93 % firem za velmi důležitý, ale pouze 30 % jej již využívá, zatímco 54 % je ve fázi diskusí či plánování. V případě 5G ji 92 % vidí velmi významný potenciál; 29 % tuto technologii využívá a 47 % o ní diskutuje nebo ji plánuje využívat. Podobná situace je i v případě robotiky (88 % deklaruje vysokou důležitost, 36 % jsou už uživateli, 38 % plánuje a diskutuje) a autonomních vozidel (pro 69 % velký význam, 18 % uživatelů, 29 % plánuje a diskutuje).
Rozdíl mezi obecným hodnocením a stupněm implementace ve firmě je nejmenší v obecném vnímání a uskutečnění přechodu k virtuální a rozšířené realitě: v této oblasti vidí velký význam pro konkurenceschopnost 60 % podniků a stejně tolik jich tuto technologii používá (29 %), anebo plánuje či diskutuje o jejím využití (31 %).
Umělá inteligence: každá třetí firma diskutuje o aplikaci
Pro 82 % společností má tolik diskutovaná technologie budoucnosti, totiž umělá inteligence (AI), velký význam pro jejich konkurenceschopnost v dalších letech, ale pouze 13 % ji reálně využívá, zatímco 33 % ji plánuje nebo o ní ještě diskutuje. Technologie blockchain je v německých firmách dosud méně rozšířená, 70 % jí přisuzuje velký význam, ale pouze 3 % ji používají a 23 % ji plánuje nebo o ní diskutuje. Ačkoli 44 % považuje metaverse sice za důležitou, pouze 2 % tuto technologii používají nebo její použití plánují či o něm diskutují. A konečně 51 % oslovených společností považuje kvantové počítače za velmi důležité, ale prakticky žádná společnost tuto technologii ani nepoužívá, ani neplánuje či nediskutuje její nasazení.
„Jako země, která je chudá na suroviny a zároveň bude čelit zásadní demografické proměně, se musíme více než v minulosti zaměřit na digitální technologie. Zejména právě umělá inteligence nabízí obrovské příležitosti a zamíchá kartami téměř ve všech odvětvích,“ zdůrazňuje Wintergerst. „Zároveň jsou vstupní bariéry pro zavedení technologií nižší než kdykoli předtím. Každá společnost by se měla snažit získat vlastní zkušenosti s novými technologiemi. Cílem musí být včasná identifikace a využití příležitostí digitalizace.“
Digitální obchodní modely: u mnohých firem stále slabina
Společnosti, které v digitalizaci nepokročí, mohou v budoucnu čelit velkým potížím. Je tomu tak proto, že obchodní model jasné většiny, 57 % společností, se v důsledku digitalizace mění. Téměř polovina společností však má potíže s vývojem digitálních produktů a služeb: 24 % to považuje za spíše obtížné a stejně tolik za velmi komplikované. Naopak pouze 16 % uvádí, že je pro ně vývoj spíše snadný, a jen 4 % tvrdí, že je vývoj velmi snadný. Wintergerst to komentuje: „Digitalizace není žádné kouzlo a bariéry vstupu do digitální ekonomiky pravděpodobně nikdy nebyly tak nízké jako dnes. První krok je často ten nejtěžší. Jakmile se vám podaří začít, otevře se vám nový svět.“
Obraty za odbyt digitálních produktů nebo služeb budou v budoucnu hrát roli pro mnoho společností. 5 % z nich očekává, že za 5 let jimi bude generovat alespoň polovinu svého obratu. Přibližně třetina (32 %) očekává podíl 30 až 50 % a přibližně čtvrtina (26 %) 10 až 30 %. Pro 13 % to bude přínos z obratu méně než 10 % a pouze 1 % předpovídá, že za 5 let nebude mít žádný příjem za digitální prodej. 22 % navíc není schopno nebo ochotno poskytnout žádné informace.
Téměř všechny firmy mají svoji digitální strategii
Naprostá většina společností nyní k digitalizaci přistupuje strategicky. Pouze 7 % z nich stále nemá žádnou strategii pro řízení digitálních změn. V loňském roce to bylo ještě 11 %, v roce 2019 dokonce 26 %. Přibližně každá třetí společnost (31 %) má nyní vypracovanou celopodnikovou digitální strategii, 60 % má alespoň strategii minimálně v jednotlivých divizích. „Společnosti se strategicky připravují na digitalizaci, vytvářejí koncepce a také zřizují interní jednotky řízení digitalizačních projektů. Chybí však potřebné investice,“ komentuje aktuální vývoj v Německu Wintergerst.
Naprostá většina společností v současné době pracuje na projektech digitalizace v různých oblastech podniku. Na prvních místech seznamu jsou služby zákazníkům (ve 44 % dotazovaných společností) a logistika (43 %). Za nimi následují prodej (37 %) a účetnictví (36 %). Přibližně každá čtvrtá společnost má digitální projekty ve výrobě (27 %), marketingu (24 %) nebo ve vývoji produktů (23 %). Každý pátý podnik (20 %) má takový projekt v oblasti controllingu a pouze 17 % v oblasti lidských zdrojů. Jen 7 % společností neřeší digitalizaci v žádné z těchto oblastí.
Projekty digitalizace často řídí nejvyšší vedení společnosti. Ve více než polovině společností (54 %) řídí digitalizační projekty představenstvo nebo jednatelé. Těsně za nimi následuje IT oddělení (47 %). V 10 % společností nese odpovědnost ředitel pro digitalizaci (CDO) nebo "vedoucí digitalizace", v 7 % pak osoby odpovědné za rozvoj společnosti. V každé deváté společnosti (11 %) však digitalizace vychází ze základny. Tam jsou hybnou silou digitalizace jednotliví zaměstnanci.
Ochrana dat, nedostatek odborných pracovníků a času brzdí digitalizaci
Překážky, s nimiž se podniky v souvislosti s digitalizací potýkají, se v poslední době zvýšily. Nejčastěji jsou uváděny požadavky na ochranu dat (83 %; v roce 2023: 77 %), nedostatek kvalifikovaných pracovníků (78 %; v roce 2023: 64 %) a nedostatek času v každodenní činnosti (69 %; v roce 2023: 54 %).
O něco více než polovina společností si také stěžuje na nedostatek finančních prostředků (59 %; 2023: 54 %) a požadavky na technické zabezpečení (52 %; 2023: 54 %). Řada společností uvádí jako překážky digitalizace také zdlouhavé rozhodovací procesy v rámci vlastní společnosti (41 %), nedostupnost tržních řešení (40 %), nedostatek ochoty zariskovat v rámci společnosti (35 %), nedostatečnou výměnu informací s jinými společnostmi (29 %), nedostatek znalostí o osvědčených postupech (23 %) a nedostatek ochoty zaměstnanců (14 %).
Naopak nejistota ohledně ekonomických přínosů (6 %) není téměř žádnou překážkou digitalizace. „Nedostatek času nebo finančních prostředků by neměl být důvodem vlekoucí se digitalizace: jde o budoucí životaschopnost podniku,“ připomíná Wintergerst. „Ale i politici by si měli udělat domácí úkoly. O nedostatku kvalifikované pracovní síly, zejména v IT, mluvíme už desítky let, aniž by se cokoli zlepšilo, spíše naopak. Máme příliš málo kvalifikovaných pracovníků a příliš mnoho regulace.“
Digitalizace: Velké podniky sází více na kooperace než malé firmy
Pro mnoho společností je spolupráce jedním ze způsobů, jak digitalizaci posunout kupředu. Využívá je téměř polovina (47 %) společností, i když existují rozdíly v závislosti na velikosti společnosti. Například 61 % společností s 500 a více zaměstnanci a 64 % středních podniků s 50 až 499 zaměstnanci takové spolupráce využívá, ale pouze 45 % menších společností s 20 až 49 zaměstnanci.
Zkušenosti jsou převážně pozitivní: tři čtvrtiny (75 %) společností zapojených do spolupráce zpravidla vidí naplnění svých očekávání. Nejčastější překážkou pro firmy, které spolupráci nevyužívají, je nedostatek peněz (70 %). Rozšířené jsou však také argumenty jako nedostatek času (66 %) a nedostatek vhodných projektů (49 %). Na koho by se mohli obrátit o spolupráci, neví 69 % podniků. A 23 % se snažilo o spolupráci, ale oslovení potenciální partneři neměli zájem. Wintergerst k tomu říká: „Ti, kteří spolupracují, dělají v digitalizaci pokroky. Musíme ještě více podporovat zejména malé a střední podniky při hledání vhodných partnerů pro rozvoj digitálních obchodních modelů a využívání digitálních technologií.“
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu