Češi ví o udržitelném turismu, cestovatelské zvyklosti však mění postupně
Největší překážkou udržitelného cestování Čechů je časová náročnost (58 %), nedostatečná infrastruktura destinace (57 %), peníze (21 %), vlastní pohodlnost (15 %) a zvyky v lokalitě (5 %). Vyplynulo to z průzkumu, který pro Českou centrálu cestovního ruchu – CzechTourism zpracovala společnost NMS Market Research. Šetření také ukázalo, že většina obyvatel Česka si chce na dovolené hlavně odpočinout, na řešení udržitelnosti a přemýšlením nad dopady cestování jí nezbývá čas (72 %). Na druhé straně většinu Čechů láká cestovat do méně známých míst. V praxi to znamená větší rozprostření turistů po celé zemi, kterým se předchází přetíženosti některých lokalit.
Cestování do méně známých destinací aktuálně zajímá 58 % Čechů. 25 % z nich už tak cestuje, dalších 33 % to plánuje. Lidé přitom aktuálně moc nechtějí měnit cestovatelské zvyklosti, děje se tak postupně. V posledních dvou letech na cestách mimo jiné šetřili pitnou vodu (59 %) a v 61 % případů tak chce činit i nadále. Ale například ekologičtějšímu ubytování dávalo přednost jen 10 % respondentů a v budoucnosti to zamýšlí 13 % cestovatelů.
„Dobrou zprávou je, že většina lidí v souvislosti s udržitelným cestováním už bere za své, nebo to plánuje, výlety a dovolené do menších nebo méně známých destinací. Týká se to téměř 60 % Čechů. Mimo jiné to potvrzuje fakt, že má obrovský smysl dávat tiby na neobjevené skovosty, celorepublikový přehled každý rok připravujeme ve spolupráci s kraji,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Aktuálně má velký potenciál také ekologičtější doprava do destinací. Zatímco v posledních dvou letech ji řešilo 18 % Čechů, v budoucnosti to plánuje 23 % respondentů. Dá se tak mimo jiné čekat růst významu vlaků. Konec konců podle Indexu prosperity u nás máme nejhustší železniční síť v Evropě. Na 1 000 čtverečních kilometrů připadá 121,25 km kolejí, ve druhé Belgii je to cca 118 km a ve třetím Německu cca 107 km. Za zmínku stojí i druhé nejvyšší investice do dopravy, vyšplhaly se až na 3,9 % HDP, relativně hustá silniční síť a nižší ceny jízdenek na veřejnou dopravu.“
S pojmem udržitelné cestování se podle šetření, které se uskutečnilo na přelomu letošního srpna a září a zúčastnilo se ho 1 008 lidí, setkala už p ětina Čechů. Nejčastěji si tak představují cestování ekologické s využitím hromadné, bezemisní dopravy a nízkou uhlíkovou stopu.
„ Cestovat udržitelně znamená být si vědom /a vlivu na životní prostředí, danou destinaci, místní obyvatele . Také jde o to snažit se negativní dopady cestování snižovat a volit takové možnosti, které podpoří místní obyvatele. Například dávat přednost ubytovacím a gastronomickým zařízením, které patří místním obyvatelům . Za pozitivní zjištění z našeho průzkumu se proto dá brát třeba fakt, že většina respondentů považuje za nejdůležitější součást udržitelného cestování ochran u životního prostředí ,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Vkladem do budoucna také je, že 35 % cestovatel ů j e podle šetření ochotn ých si za udržiteln ější cestování připlatit, týká se to zejména mladých lidí do 24 let. A lidé všech věkových kategorií jsou ochotní za udržitelnější cestování v průměru zaplatit o 12,5 % víc. Vezmeme-li průměrnou útratu Čechů za letošní letní dovolenou, znamená to asi o 1 000 Kč víc.“
Z průzkumu také vyplynulo, že 68 % lidí nemá o udržitelném cestování dostatek informací a 60 % neví, kde je hledat, 9 z 10 cestovatelů by je přitom uvítalo. Primárním zdrojem jsou rezervační portály, informace o udržitelnosti tam hledají 4 z 10 lidí. Mladí se častěji inspirují na sociálních sítích, starší se víc spoléhají na cestovní agentury. Pouze 1 z 10 cestovatelů se setkal s ekologickými certifikáty v ubytovacích zařízeních.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.