Pákistán, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh - souhrnná teritoriální informace
Pákistán patří mezi nejrychleji rostoucí země z rozvojového světa a po Indonésii je to druhá největší muslimská země dle počtu obyvatel. Země byla schopna ustát závažnější dopady na ekonomiku v důsledku pandemie a již byla schopna dosáhnout růstu HDP o 4 %. Na další roky (2022-2024) se očekává průměrný růst HDP ve výši 4 %, k čemuž přispěje silnější export a zvýšené vládní výdaje, ačkoliv silná domácí poptávka a vyšší cla zvýší dovozní náklady. Vývoz zboží vzrostl v roce 2021 o 32 % ve srovnání s rokem 2020, a to především díky silnému vývozu textilu, kůže, obuvi, strojírenského zboží a drahokamů. Stejně tak vzrostl vývoz služeb v roce 2021, o 22,6 %. Běžný účet se pohybuje dlouhodobě v deficitu a bude tomu tak i nadále. Obnovení programu MMF má přispět k pozici Pákistánu jako odolnější ekonomiky. Měnová politika státní banky Pákistánu je zaměřena na podporu zahraničních investic a reformy vlády jsou dlouhodobě zaměřeny pro podporu růstu a přilákání více mezinárodních firem, ve snaze vyrovnat obavy investorů z obtížného politického a bezpečnostního prostředí.
Pákistán - Hospodářské ukazatele
EIU, OECD, IMDPákistán | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -1,3 | 4,0 | 3,0 | 4,1 | 4,3 |
Průmyslová produkce (% změna) | -5,0 | 12,4 | 3,5 | 4,9 | 4,2 |
Veřejný dluh (% HDP) | 60,8 | 64,0 | 64,9 | 64,2 | 64,6 |
Míra inflace (%) | 9,5 | 9,5 | 8,0 | 5,9 | 5,2 |
Populace (mil.) | 220,9 | 225,2 | 229,5 | 233,8 | 238,0 |
Nezaměstnanost (%) | 12,4 | 11,0 | 10,3 | 8,7 | 8,1 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 5 503,8 | 5 790,0 | 6 100,0 | 6 390,0 | 6 720,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | 0,2 | -12,3 | -16,9 | -16,5 | -18,3 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -21,6 | -38,0 | -41,9 | -43,9 | -47,9 |
Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | ||
Konkurenceschopnost | - | - |
Vývoj HDP
Podíl sektorů
zemědělství | 23,3 |
průmysl | 18,5 |
služby | 58,3 |
Pákistán - Import dle zemí
Čína | 27,2 |
Spojené arabské emiráty | 9,8 |
Spojené státy americké | 5,7 |
Indonésie | 5,3 |
Saudská Arábie | 4,1 |
Pákistán - Import dle zboží
Celkem | 45,8 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 4,2 |
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 2,3 |
Tuky, oleje nevysychavé rostlin. surové (ne "vláčné") | 2,1 |
Plyn zemní, případně zkapalněný | 2,1 |
Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 2,0 |
Pákistán - Příležitosti pro český export
Energetický průmysl
Pákistán překonává vážnou energetickou krizi, která v minulosti přímo i nepřímo zasáhla všechna odvětví hospodářství. Země bude i nadále trpět značnou nerovnováhou mezi poptávkou po energii a její nabídkou, což je částečně způsobeno špatnou infrastrukturou pro přenos a distribuci elektřiny a nízkými zásobami ropy a plynu. Pákistán vyrábí energii z energetického mixu, který zahrnuje ropu, plyn (zemní plyn a zkapalněný zemní plyn, LNG), uhlí, obnovitelné zdroje (solární, větrnou a vodní energii), jadernou energii a biomasu. Podle výroční zprávy Národního úřadu pro regulaci elektrické energie (NEPRA) pro rok 2020 je celkový instalovaný výkon pákistánské energetiky 38 700 MW, z čehož 57 % energie pochází z tepelné energie (fosilní paliva), 31 % z vodní energie, 4 % z obnovitelných zdrojů (vítr, slunce a bagasa) a 8 % z jaderné energie. Struktura elektrického zatížení země se v jednotlivých ročních obdobích mění. Celková spotřeba elektřiny v zemi byla ve srovnání s rokem 2019 ovlivněna globální pandemií, neboť byla snížena v důsledku negativního hospodářského růstu v zemi. Pákistán, který v minulosti zaznamenával dlouhé výpadky elektřiny, výrazně zvýšil svou kapacitu výroby elektřiny natolik, aby pokryl celkovou poptávku země.
Pákistán se od roku 2020 seriózně zaměřuje na zvýšení podílu a rozvoje obnovitelných zdrojů v celkové výrobní kapacitě své energetiky. V současné době, kdy je země více závislá na dovozu energie, mohou hrát důležitou roli obnovitelné zdroje energie (OZE). Vzhledem k příklonu současné vlády k obnovitelným zdrojům energie vypracovala vláda dlouhodobou politiku alternativních obnovitelných zdrojů energie (ARE) na rok 2019. Strategie ARE nastiňuje komplexní rámec nejen pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů, ale také podporuje využívání technologií obnovitelných zdrojů v zemi. Politika údajně usiluje o to, aby do roku 2030 pocházelo 20-30 % veškeré energie z obnovitelných zdrojů, a předpokládá rozvoj rozsáhlých projektů v oblasti obnovitelné energie v Pákistánu. Za posledních pět let dosáhlo komerčního provozu 19 projektů větrných elektráren o výkonu 980 MW, 6 projektů solárních elektráren o výkonu 418 MW a 8 projektů bagasy o celkovém výkonu 258 MW. Do roku 2030 chce rovněž využívat vodní energie a zvýšit podíl získaný z tohoto zdroje na 30 % celkového instalovaného výkonu.
Mezi nejperspektivnější příležitosti patří: solární panely/fotovoltaické panely, suché baterie, střídače, zařízení větrných farem (zejména turbíny), kotle na biomasu, přenosová zařízení, distribuční zařízení, zařízení na bioplyn, či technické poradenství.
Elektrotechnika
Pákistánský trh s počítačovým softwarem zaznamenává v posledních několika letech stálý růst. Pákistánská vláda na federální i provinční úrovni klade vysokou prioritu na rozvoj IT/elektrotechnického průmyslu, včetně odvětví vývoje softwaru. Podle místních průmyslových zdrojů činí celková velikost softwarového odvětví přibližně 80 mld. korun a očekává se, že poroste i přes problémy způsobené celosvětovou pandemií. Podle Pákistánské rady pro vývoz softwaru (PSEB) vláda zavedla několik pobídek na podporu místních a zahraničních společností, aby v Pákistánu investovaly. Mezi tyto pobídky patří např.: (1) 100 % vlastnictví vlastního kapitálu; (2) osvobození příjmů z vývozu IT od daně z příjmu; (3) 100 % repatriace zisků; (4) daňové úlevy pro fondy rizikového kapitálu do června 2024; (5) zrychlené odpisy počítačového vybavení ve výši 30 %; (6) Státní banka Pákistánu (SBP) povolila bankám zřizovat internetové obchodní účty; a (7) dostupnost okamžitého, spolehlivého a vysokorychlostního internetového připojení.
Federální vláda a soukromý sektor vyvinuly společné úsilí o zlepšení stávající dostupnosti internetu a připojení v celé zemi. Podle oficiálních statistik je přibližně 85 % místní telekomunikační infrastruktury tvořeno optickými kabely, které zajišťují přístup k internetu ve více než 2 500 městech a obcích. Kromě toho vláda a soukromý sektor zahájily agresivní strategii rozvoje nových vzdělávacích institucí v oblasti informačních technologií a zavádění nových učebních osnov a krátkých vzdělávacích programů s cílem důsledně udržovat místní rezervy lidských zdrojů. Některé z těchto vládních iniciativ zahrnují rozvoj softwarových technologických parků, výzkum a vývoj, digitalizaci záznamů veřejného sektoru, technologická inkubační centra a digitalizaci vládních záznamů. Lze očekávat, že poptávka po IT vybavení souvisejícím s pododvětvím kybernetické bezpečnosti v příštích několika letech vzroste nejméně o 4-5 %. Poptávku po spotřební elektronice v Pákistánu povede rozvoj elektronického obchodu a digitálních služeb a také rostoucí počet mladých lidí. Očekávané spuštění sítě 5G v roce 2023 zvýší příležitosti pro prodej kompatibilních chytrých telefonů. Existují potenciální rizika ve formě možnosti zpoždění při zavádění sítě 5G, nedostatečné rychlosti spolu se slabými spotřebitelskými výdaji.
Obranný průmysl
Pákistán je jedním z nejatraktivnějších obranných trhů v jižní Asii a do roku 2024 je očekáváno, že do obranného sektoru bude investovat až 1 bil. CZK, zatímco v letech 2015-2019 to bylo přibližně 900 mld. CZK. Lze předpokládat, že země bude pořizovat vybavení pro posílení schopností protivzdušné obrany, zvýšení operačních schopností stávající flotily námořních plavidel a lepší komunikační a sledovací systémy. Vnitřní nestabilita způsobená teroristickými skupinami spolu s dlouhodobým územním sporem Pákistánu se sousedními zeměmi jsou hlavními faktory, které vedou k meziročnímu nárůstu pákistánského obranného rozpočtu. Povstání v Balúčistánu a Chajbar Pachtunchvá, rostoucí terorismus a územní spor s Indií a Afghánistánem jsou klíčové problémy, které by měly podpořit výdaje vlády v obranném sektoru.
Pákistánský obranný rozpočet byl drasticky snížen z 200 mld. korun v roce 2018 na 170 mld. v důsledku hospodářské nestability a otřesů, které vedly k znehodnocení pákistánské měny vůči americkému dolaru. V letech 2015 až 2019 činil průměrný příděl kapitálových výdajů 36,8 % celkového rozpočtu na obranu, zatímco příděl příjmových výdajů činil 63,2 %. Očekává se, že strategie země v oblasti modernizace vojenského vybavení zvýší průměrnou alokaci kapitálových výdajů na 37,8 % mezi lety 2020 a 2024. V důsledku rostoucího počtu případů trestné a nezákonné činnosti v zemi tak vláda zvyšuje výdaje na vnitřní bezpečnost, zaměřené na prevenci pašování drog, obchodování s lidmi, loupeží, korupce a kybernetických útoků.
Pákistánský domácí obranný průmysl je schopen splnit většinu národních požadavků na obranné systémy s nízkou a střední technologickou úrovní, ale není do značné míry schopen dodávat technologicky vyspělé obranné systémy. České firmy se mohou účastnit mezinárodního obranného veletrhu IDEAS v Karáčí v listopadu 2022 skrze PROPED organizovaný zastupitelským úřadem v Islámábádu.
Stavební průmysl
Stavebnictví v Pákistánu tvoří celkem 2,53 % HDP, dle statistik pákistánského ekonomického průzkumu, a zaměstnává 7,61 % pracovní síly. Stavební činnost vzrostla o 8,06 % v důsledku nárůstu vládních výdajů na rok 2020. Podle ministerstva informací a vysílání schválila federální a provinční vlády od července 2021 stavební projekty v celkové hodnotě 130 mld. CZK. Stavební zákony a reformy v Pákistánu jsou záležitostí místních metropolitních úřadů. V uplynulých dvou letech byly v Láhauru a Karáčí provedeny reformy zaměřené na zlepšení podmínek mezinárodního měřítka Světové banky, Ease of Doing Business. K získání stavebního povolení si člověk musí vyčkat kolem 70 dní v Láhauru a 92 dní v Karáčí, oproti původním 266 a 261 dnům.
Očekává se, že růst stavebního průmyslu se zlepší a v období 2022-2025 zaznamená roční růst v rozmezí 4,8-5,3 %, což bude podpořeno investicemi do infrastrukturních projektů čínsko-pákistánského hospodářského koridoru (CPEC). Růst podpoří také investice do projektů dopravní, elektrické, bytové, telekomunikační a průmyslové infrastruktury. Země se potýká s problémem nedostatku bytových jednotek a v následujících letech si vláda klade za cíl postavit několik milionů jednotek, aby pokryla poptávku. Společnost Fitch Solutions předpokládá, že do roku 2028 dosáhne hodnota stavebního průmyslu 340 mld. korun, což představuje potenciál pro české firmy. Vyjma bytových jednotek a dopravních projektů se vyskytují příležitosti pro české firmy v oblasti cementáren (v roce 2020 se výrobní kapacita cementu zvýšila na 63,6 milionu tun ročně) či ve vývozu železa, oceli a kovového šrotu, pro něž dlouhodobě a stabilně roste poptávka.
Vodohospodářský a odpadní průmysl
V Pákistánu se ročně vyprodukuje přibližně 49,6 mil. tun pevného odpadu, a každoročně roste o více než 2,4 %. V zemi chybí solidní infrastruktura pro nakládání s odpady, což způsobuje vážné problémy v oblasti životního prostředí. Většina komunálního odpadu je buď spalována, skládkována, nebo zakopávána na volných plochách, což ohrožuje zdraví obyvatelstva a životní prostředí. Pákistánská vláda odhaduje, že týdně vzniká 87 000 tun pevného odpadu, většinou z velkých metropolitních oblastí. V Karáčí se denně vyprodukuje více než 16 500 tun komunálního odpadu. Všechna velká města čelí obrovským výzvám, co s nakládáním s městským odpadem se týče. K problému přispívají byrokratické překážky, nedostatečné městské plánování, nedostatečné vybavení pro nakládání s odpady a nízká informovanost veřejnosti.
Za sběr odpadu ve většině velkých pákistánských měst odpovídají místní a obecní samosprávy. Ve městech se sbírá přibližně 60 až 70 % pevného odpadu. Na sběr a přepravu odpadu se obvykle využívají ruční vozíky a vozíky tažené osly, ale také odpadní nákladní vozy, či traktory. Některé obce najímají zametače ulic a pracovníky hygienické služby, kteří doplňují ostatní metody sběru. Ti používají trakaře a košťata ke sběru pevného odpadu z malých hromádek a popelnic a poté jej ukládají do formálních a neformálních skladů.
Karáčí využívá tři skládky, zatímco Láhaur dvě. Další velká města plánují vybudování řádných skládek. V mnoha oblastech se pevný odpad jednoduše skládkuje za hranicemi města. Možnosti a systémy nakládání s pevným odpadem se v jednotlivých provinciích liší. V Paňdžábu je Láhaur jediným městem s řádným systémem pro nakládání s pevným odpadem, jeho zpracováním a likvidací. Podobné systémy se plánují i pro vedlejší města v provincii Paňdžáb. V provincii Sindh v roce 2019 poskytla Asijská rozvojová banka (ADB) 8,6 mld. CZK pro zlepšení služeb v oblasti nakládání s pevným odpadem ve 20 druhořadých městech, a vypsala výběrová řízení na celou řadu projektů v oblasti nakládání s odpady. V Chajbar Pachtunchvá se rovněž plánuje vybudovat skládku odpadů. Balúčistán, který má 6,9 milionu obyvatel, nemá žádnou významnou infrastrukturu pro systém pro nakládání s odpady.
V dohledné budoucnosti bude místní trh i nadále nabízet značné obchodní příležitosti pro místní i zahraniční společnosti. Lze usilovat o následující příležitosti: vybavení pro sběr a svoz odpadu, zařízení a vybavení pro energetické využití odpadu, chemikálie: odstranění zápachu z odpadů na otevřených skládkách po celé zemi, zařízení na recyklaci odpadů, zařízení pro nakládání s biologicky nebezpečným odpadem, stroje pro čištění průmyslových a komunálních odpadních vod.
Zdravotnický a farmaceutický průmysl
Pákistánská vláda neukládá žádná omezení přímých zahraničních investic do zdravotnických služeb a povoluje dovoz zdravotnického vybavení podle svých předpisů. Klíčovými regulačními orgány v tomto odvětví jsou Pákistánský úřad pro regulaci léčiv (DRAP) a Ministerstvo pro regulaci a koordinaci národních zdravotnických služeb (MNHSRC). Od roku 2015 dohlíží DRAP také na regulaci zdravotnických prostředků, co se týče klasifikace, zplnomocněného zastoupení zahraničních dodavatelů, udělování licencí, dozor po uvedení zdravotnického prostředku na trh, dovoz a vývoz, a související registrační kroky. Dovozní cla se pohybují od 0 do 25 % v závislosti na kategorii. Cena, kvalita a poprodejní servisní podpora jsou hlavními faktory při rozhodování o nákupu zdravotnických prostředků. V případě státních zakázek mohou být veřejná výběrová řízení časově náročná, zatímco v soukromých nemocnicích je rozhodování obvykle rychlejší. Akreditiv je běžný způsob platby pro státní i privátní sektor.
V Pákistánu roste poptávka po diagnostickém a laboratorním vybavení. V důsledku celosvětové pandemie enormně vzrostla poptávka po ochranných prostředcích a vakcínách. Vzhledem k očekávanému nárůstu počtu nemocnic, ambulancí a zdravotnických zařízení v důsledku plánu vlády rozšířit síť zdravotní péče se očekává, že poptávka po níže uvedených zařízeních na trhu poroste: respirátory (HS 9019), monitory, ventilátory a podobné přístroje, OOP, zubní veterinární nástroje a přístroje (HS 9018), ortopedické přístroje (HS 9021), rentgenové, radiografické/radioterapeutické přístroje (HS 9022), a rentgenové přístroje, dialyzační přístroje, anesteziologické přístroje.
Železniční a kolejová doprava
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři