(Kurzy.cz)
Toyota v návaznosti na rekordní prodeje zdvojnásobila zisk, k akcionářům zamíří v souhrnu dividenda přes bilion jenů
Koncern Toyota se loni stal čtvrtým rokem v řadě světově největší automobilkou, když z hlediska prodejů vozů zároveň zaznamenal rekord v objemu 11,23 mil. Automobilka má nicméně konec fiskálního (účetního) roku stanoven na 31. března. Aktuálně zveřejněné údaje tak za účetní rok 2024 hovoří o prodejích 11,09 mil. vozů, resp. z hlediska jen vozů Toyota a Lexus o 9,443 mil. Přestože čistě elektrických vozů je produkce (prodeje) zatím poměrně zanedbatelná (117 tis.), nějakým způsobem elektrifikovaných jich bylo přes 37 %, resp. již 3,855 mil. Letos se má podíl dále zvýšit na více než 46 %, když celkové prodeje mají mírně vzrůst na 9,5 mil. vozů Toyota a Lexus. Firma tak očekává i růst příjmů, ziskovost má však klesnout.
Každopádně za uplynulý účetní rok 2024 Toyota vykázala meziročně více než pětinový nárůst tržeb na 45 bilionů JPY (jenů). Provozní i čistý zisk se zhruba zdvojnásobily na 5,35 bilionu JPY, resp. na 4,95 bilionu JPY. Firma zkrátka v přepočtu vydělala čistého přes 31,6 mld. USD (732 mld. Kč). K akcionářům z toho zamíří více než pětina – celkově přes bilion JPY. Po mezitimní dividendě 30 JPY na akcii firma totiž vyplatí ještě 45 JPY. V souhrnu zkrátka dividenda meziročně vzroste z 60 JPY na 75 JPY (0,48 USD).
Konzervativní výhled díky investicím a cenovým tlakům
Dle firmy má však pro letošek provozní zisk klesnout o téměř 20 % na 4,3 bilionu JPY a v návaznosti i čistý zisk o téměř 28 % na 3,57 bilionu JPY (23 mld. USD).
Prezident Toyoty Koji Sato ve svém projevu k tomu uvedl: „Máme v úmyslu vypracovat další růstové strategie pro udržitelný růst. Za tímto účelem se budeme i nadále soustředit na konkretizaci naší vize přeměny ve společnost zaměřenou na mobilitu v tomto fiskálním roce. Plánujeme kromě investic ve výši 1,7 bilionu JPY (11 mld. USD) do růstových oblastí (transformace mobility) věnovat 380 miliard JPY na takové investice do lidských zdrojů, které posílí naše pracovní základy a změní způsob naší práce společně s našimi dodavateli a prodejci.“
Celkové investiční náklady mají tedy dosáhnout 2,15 bilionu JPY oproti loňským 2,01 bilionům. Firma se snaží vybudovat budoucnost na „elektřině a vodíku“, ale zaměřuje se samozřejmě také na další rozvoj softwarů. Tedy pracuje i na autonomním řízení vozů. Finanční ředitel Yoichi Miyazaki však také uvedl: „Budeme muset ještě několik let vydržet, dokud nebudeme mít v nabídce více bateriových elektromobilů.“ Směrem k podnikání v Číně pak zmínil: „že cenové války na pevnině jsou „každým dnem“ tvrdší“.
Jak patrno níže z obrázku, Toyota loni představila celkem 17 nových produktů.
Zdroj: Toyota
Oproti předchozím nevýrazným buybackům firma tentokrát v novém finančním roce hodlá na nákup vlastních akcií vynaložit až bilion JPY (6,4 mld. USD). Kalkuluje s odkupem až 410 mil. vlastních akcií. Pro zajímavost Toyota jich má aktuálně vydáno přes 16,3 mld.
Akcie Toyota každopádně v návaznosti na report výsledků a následnou prezentaci ze strany vedení firmy příliš pozitivně nereagovaly. Zvláště pak dnes v závěru týdne, kdy na domovské burze v Tokiu oslabily o téměř 3 % na 3 425 JPY. Za poslední rok však mají za sebou poměrně výrazný růst z necelých 1 900 JPY. V polovině minulého měsíce pak zaznamenaly svůj historický rekord - obchodovaly se až za 3 891 JPY. Titul se duálně obchoduje také na NYSE pod označením TM.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři