skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  09.09.2021 10:46:02

Jen autoškola nestačí. Mladí řidiči potřebují jezdit

Statistiky hovoří jasně. Mladí řidiči mezi 18 a 24 roky věku způsobí mnohem víc nehod než ostatní věkové skupiny. A bohužel často bourají s tragickými následky. Vedle vzrůstající agresivity, která se projevuje všude, a na silnicích je o to víc vidět, je na vině především málo praxe, nevyježděnost. Autoškola je totiž jen základ.

FABIA_2021_SoMe_005_INSIDE_OUT_OrigSize

Recept zní: jezdit, jezdit, jezdit

„Buďte pokorní, obezřetní, ale nebojte se. U nehod mladých často vídáme, že si ani neuvědomí nebezpečí, že je vůbec nenapadne, že by nějaká situace mohla nastat. Je proto dobré od začátku se učit předvídat, představovat si různé nástrahy. Za zatáčkou vždy může jít rodina s kočárkem, na kraji lesa často leží kluzké zetlelé listí, z houští může vyskočit srna, po výjezdu z tunelu nás oslní sluníčko, z tramvajového ostrůvku kdykoliv vstoupí do silnice člověk… a tak dále,“ radí začínajícím řidičům Robert Šťastný, člen týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO, a dodává, že nejlepší pro osvojení si potřebných návyků je od začátku co nejvíc jezdit, jezdit a zase jezdit.

Robert Šťastný
Výzkum dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO

Nepřipoutáš se? Vystup. Nebo nejedu

Nepřipoutat se, když vás veze z diskotéky kamarád, může být frajeřina, kvůli níž vyhasínají životy – až příliš často a zbytečně. Správná reakce řidiče je jedna jediná: „Jsem řidič, zodpovídám za všechny a nepřipoutané prostě nevezu. Tečka.“ Naučte se ji a buďte nekompromisní. I při menší kolizi, která by nijak závažná nebyla, může nepřipoutaný člověk na zadním sedadle vážně zranit nebo zabít toho vpředu. Totéž platí o zavazadlech. Dobře ukotvit je nutné i větší a těžší předměty, jako jsou lyže, kola nebo třeba sud s pivem. A když už je řeč o alkoholu, stejně zásadoví by měli být mladí řidiči u všech návykových látek – pokud řidič požil alkohol nebo nějakou drogu, neměl by sednout za volant ani za nic. Také spolujezdci by měli v takovém případě jasně říct, že s ním prostě nepojedou.

eMobility_UrsaPremik-46

Dobrým tipem v dalších fázích získávání praxe je výlet do zahraničí. Přirozeně v sobě máme zakořeněné, že „na návštěvě“ se chováme způsobněji. A platí to i na silnicích, kde tak nějak automaticky dodržujeme předpisy, nepřekračujeme rychlost, jsme ohleduplní, klidní. To jsou dobré lekce.

Parťák na sedadle spolujezdce

V některých zemích funguje takzvaný dvoufázový výcvik – vedle běžných lekcí a jízd v autoškole se do tréninku mladých zapojují i rodiče. Buď už přímo během autoškoly, nebo v návazném období po získání „papírů“, kdy je zkušenější dospělý průvodcem při nabírání praxe v reálném provozu.

eMobility_UrsaPremik_41

„Řidičák a řízení auta je rodinná záležitost, proto se snažíme více zapojovat zodpovědné rodiče začínajících šoférů. Samozřejmě není moudré hrát si na učitele autoškoly a potomka pérovat, přenášet do kabiny auta napětí. Naopak, je podstatné dát mladým najevo, že jim věříme, že jim dáváme svobodu. A jen jim ukazovat, jaká nebezpečí a záludnosti na ně mohou číhat. Rodiče by si měli klást otázku: Je potomek schopen jezdit sám? Mohu nějak pomoci, aby získal jistotu v situacích, s nimiž se v autoškole nepotkal?“ přidává se Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Aleš HorčičkaAleš Horčička
Asociace autoškol ČR

Ideální auto pro mladé?

Mladí řidiči se nejčastěji ohlížejí po levnějších vozech. Expert připomíná, že levné neznamená laciné. Současná auta jsou na tak vysoké úrovni pasivní bezpečnosti, že dnešní mladé ojetiny, které lze pořídit za rozumné peníze třeba na ŠKODA PLUS, jsou na tom v tomto směru velice dobře, jsou robustní, s dobře fungujícími deformačními zónami a podobně. Dobrým vodítkem je, že už mají hlavové airbagy. Vedle třeba nového modelu ŠKODA FABIA jsou to také vozy ŠKODA OCTAVIA druhé a vyšší generace.

FABIA_2021_SoMe_0017_SIDE_OrigSize-1

Pokud jde o nová auta, pak mladí řidiči nebo jejich rodiče často sáhnou po menších vozech jako nová ŠKODA FABIA. Jsou dostupné a dnes už často nabízejí veškeré bezpečnostní prvky se všemi airbagy a fungujícími deformačními zónami, které bezpečnost začínajících řidičů a jejich spolujezdců pojistí. Nová ŠKODA FABIA například patří díky až 9 airbagům k nejbezpečnějším vozům ve své třídě, k čemuž jí pomáhá také Asistovaná jízda 2.0. Méně zkušení řidiči jistě ocení Automatické parkování. Nová FABIA nabízí ve své modelové řadě vůbec poprvé Rozpoznávání dopravních značek a Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů.

Noc, dálnice či tramvaj

Dělali dcera či syn řidičák v létě? Umí tedy jezdit na sněhu? Ne? Je na rodiči, aby umožnil to natrénovat, jakmile napadne první sníh. Anebo zaplatit kurz na polygonu. A potom: koukej, tady máš klíče od auta, věříme ti a víme, že dokážeš bezpečně jezdit a brzdit i na kluzkém podkladu.

Platí to i pro další situace. Jel mladý řidič víc než pár kilometrů po dálnici? Dostal se při výcviku do velkého města, poznal víceproudé křižovatky, potkal tramvaj? Umí jezdit v noci, používat dálkové světlomety? Nepřekvapí ho déšť či mlha? Je toho spousta, co je potřeba doladit.

„Samozřejmě, pokud je v rodině dusno a skřípe to, asi nemá valného smyslu myslet si, že napětí se v autě sníží a mladí si zčistajasna budou brát rodičovské rady a zkušenosti za své. Ostatně právě tohle bývá častým důvodem, proč mladí špatně jezdí, bourají a umírají či zabíjejí jiné. Sedají do auta bez zafixovaných návyků a zautomatizovaných reakcí jen s čerstvě složenou zkouškou. Nikdo se jim pak už nevěnuje,“ říká smutně Horčička.

Máma a táta pochopitelně nejsou jediným řešením – vypomoci může starší sourozenec nebo zkušenější kamarádka či kamarád. Velmi dobrým způsobem je zaplatit si další kondiční jízdy v autoškole, při nichž se výuka soustředí právě na tyto konkrétní situace a lze je dostatečně procvičit.

Start Driving se ŠKODA AUTO

Společnost ŠKODA AUTO se zapojila do projektu vzdělávání mladých řidičů Start Driving, který organizuje Asociace autoškol v ČR ve spolupráci s Asociací center bezpečných jízd a který je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Cílem je po vzoru rakouského systému výuky zdokonalit výcvik začínajících řidičů. Praktické ukázky v centrech bezpečné jízdy a následné jízdy v provozu pomáhají absolventům prohloubit jejich dovednosti při řízení vozidla a dopravně-psychologické semináře se zaměřují na odpovědné chování v provozu.

Během pilotního ročníku se uskutečnilo celkem 31 kurzů, letos je k dispozici 72 termínů. Kurzy jsou přístupné zdarma a konají se v osmi různých lokalitách po celé republice – v Mostě, Sosnové, Příbrami, Hradci Králové, Jihlavě, Vysokém Mýtě, Ostravě a Třinci. Zájemci se mohou přihlásit na stránkách projektu www.startdriving.cz.

ŠKODA AUTO partnerem projektu vzdělávání mladých řidičů Start Driving

The post Jen autoškola nestačí. Mladí řidiči potřebují jezdit appeared first on ŠKODA Storyboard.


Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:

Po 11:36  Auta pro 17leté? Češi jsou opatrní realisté Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Po 10:16  17. týden na trhu pohonných hmot ČMKB - nafta v průměru za 18,85 Kč/litr ČMKB (Českomoravská komoditní burza )






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688