Zelená
doprava dostane opravdu zelenou, šetřit se tak bude
životní prostředí, sníží se hlučnost a především se sníží náklady na provoz.
Navíc budou zpracovány i přebytky biometanu. Ty budou vtláčeny do plynárenské
soustavy, kde nahradí
zemní plyn, čímž jako
obnovitelný zdroj energie přispějí
k omezení produkce CO2.
„Tato bioplynová
stanice ročně zpracuje 25 000 tun biologicky rozložitelných
odpadů. Vznikne tak
přibližně 2 500 000
m3 bioplynu za
rok. Část bioplynu bude využita v
kogenerační jednotce, která zásobuje
technologii elektrickou a tepelnou
energií.
Jinak řečeno, provoz stanice zajistíme také z bioplynu,“řekl Radek
Lizec, jednatel společnosti Compag
Mladá Boleslav, která bude areál provozovat.
Přípravy projektu započaly již před deseti
lety. „Samotná realizace projektu přišla ve
správný okamžik. Před několika
lety nikdo netušil, že vypukne válka, která
ovlivní celý
svět a bude mít takový dopad.
Cesta k zahájení projektu byla
dlouhá a náročná. Výstava stanice má pro celý
region opravdu ohromný význam.
V této první etapě díky
technologii na
vysoké úrovni již dokážeme
zpracovat veškeré
biologicky rozložitelné
odpady s dalším užitkem a především nebudeme
závislí minimálně v
dopravě na
plynu z Ruska pro autobusy MHD, vozy pro
svážení
odpadu. Biometan se využije i v
zemědělství, a to třeba jako
hnojivo,“ uvedl Raduan Nwelati, primátor města
Mladá Boleslav.
Výstavba
první fáze bude zpracovávat biologicky rozložitelný
odpad a díky moderní
technologii na
vysoké úrovni dokáže odloučit i balastní biologicky nerozložitelné
materiály jako jsou balené
potraviny z
obchodních řetězců, včetně skleněných a
kovových obalů.
Technologie je vybavena pasterizací pro odstranění patogenních
mikroorganismů, může tedy zpracovat i biologicky rozložitelné
odpady
živočišného původu.
Výstavba
odpadové bioplynové
stanice v Mladé Boleslavi byla zahájena loni v listopadu. Generálním
dodavatelem
stavby včetně kompletní infrastruktury v areálu je společnost
Syner.
Probíhá také realizace souvisejícího projektu, a to čištění bioplynu na
kvalitu bioCNG včetně výstavby tankovací stanice pro vozidla. To podpořilo
dodatečně Ministerstvo
průmyslu a
obchodu ČR skrze
dotace OPPIK.
Samotná výstavba bioplynové stanice si žádá
363 824 681
Kč a náklady na projekt čištění bioplynu na požadovanou
kvalitu bioCNG jsou 52 086 131
Kč.
Během
několika týdnů zde bude spuštěn roční zkušební provoz. Ostrý provoz je pak
naplánován na listopad
2023.