Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Doprava  |  29.04.2024 11:18:31

Ve vlacích přibývají cestující a jezdí na delší trasy. Průměrná přepravní vzdálenost byla loni 57 km - nejvíce za posledních pět let. Železniční dopravci reportují celkový růst výkonů

Osobní železniční dopravci v roce 2023 realizovali přepravní výkon 10,5 miliardy osobokilometrů. Železnici se daří získávat jak nové cestující, tak současně roste průměrná ujetá vzdálenost, která v roce 2023 činila 57 km. Je to nejvíce za posledních 5 let, a to včetně předcovidového roku 2019, kdy byla průměrná přepravní vzdálenost 56 km. Během covidových let došlo k propadu až na 50 km.

„Od osobních železničních dopravců přicházejí v posledním období výrazně pozitivní zprávy. Roste nejen přepravní výkon a ujetá vzdálenost. Železniční osobní doprava je také ziskovým sektorem české ekonomiky. Je to zejména díky novým trasám a spojením a také díky výrazné modernizaci vozidlového parku a atraktivním službám. To vše přináší nové zákazníky a růst tržeb. Navíc čeští železniční dopravci posilují svou roli v mezinárodní dopravě v rámci středoevropského a východoevropského regionu. V tom patří mezi nejaktivnější dopravce na trhu,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).

Lidé přitom v případě cestování na delší vzdálenost jednoznačně z pozemní dopravy dávají přednost vlaku. Zatímco cestující vlakem urazí při své cestě v průměru 57 km, v případě individuální automobilové dopravy je to 32 km, u dálkových a regionálních autobusů 25 km a v případě MHD to je průměrně 4,9 km.


Za růstem průměrné přepravní vzdálenosti stoji především následující faktory:

· Výrazný posun modernizace infrastruktury na dalších dálkových trasách v ČR , jako jsou například PrahaPlzeňCheb nebo PrahaTáborČeské Budějovice. Zde se daří železnici přebírat cestující od autobusové a automobilové dopravy. Nové přímé spoje dopravci zavedli na mezinárodních trasách, které si v předchozím období také získaly stovky tisíc nových cestujících. Například do Polska, Chorvatska či na Ukrajinu.

· Konkurence a soutěžení výkonů v osobní dopravě na železnici je neustálým motorem zlepšování služeb. Nabídka dopravců na regionálních i meziregionálních trasách přinesla železnici za posledních 5 let nové služby, které přitáhly nové cestující například pro denní dojíždění do zaměstnání či do škol.

· Masivní modernizace vozidlového parku. Čeští železniční dopravci se kvalitou poskytovaných služeb rychle přibližují standardům na západ od nás. Je to především díky investicím do vlaků a zlepšování zákaznického servisu. Ještě letos dopravci pošlou na koleje zcela nová vozidla za zhruba 16 až 17 miliard korun a v horizontu 10 let se mohou investice do nových vozidel přiblížit 200 miliardám korun.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688