Ve vlacích přibývají cestující a jezdí na delší trasy. Průměrná přepravní vzdálenost byla loni 57 km - nejvíce za posledních pět let. Železniční dopravci reportují celkový růst výkonů
Osobní železniční dopravci v roce 2023 realizovali přepravní výkon 10,5 miliardy osobokilometrů. Železnici se daří získávat jak nové cestující, tak současně roste průměrná ujetá vzdálenost, která v roce 2023 činila 57 km. Je to nejvíce za posledních 5 let, a to včetně předcovidového roku 2019, kdy byla průměrná přepravní vzdálenost 56 km. Během covidových let došlo k propadu až na 50 km.
„Od osobních železničních dopravců přicházejí v posledním období výrazně pozitivní zprávy. Roste nejen přepravní výkon a ujetá vzdálenost. Železniční osobní doprava je také ziskovým sektorem české ekonomiky. Je to zejména díky novým trasám a spojením a také díky výrazné modernizaci vozidlového parku a atraktivním službám. To vše přináší nové zákazníky a růst tržeb. Navíc čeští železniční dopravci posilují svou roli v mezinárodní dopravě v rámci středoevropského a východoevropského regionu. V tom patří mezi nejaktivnější dopravce na trhu,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia).
Lidé přitom v případě cestování na delší vzdálenost jednoznačně z pozemní dopravy dávají přednost vlaku. Zatímco cestující vlakem urazí při své cestě v průměru 57 km, v případě individuální automobilové dopravy je to 32 km, u dálkových a regionálních autobusů 25 km a v případě MHD to je průměrně 4,9 km.
Za růstem průměrné přepravní vzdálenosti stoji především následující faktory:
· Výrazný posun modernizace infrastruktury na dalších dálkových trasách v ČR , jako jsou například Praha – Plzeň – Cheb nebo Praha – Tábor – České Budějovice. Zde se daří železnici přebírat cestující od autobusové a automobilové dopravy. Nové přímé spoje dopravci zavedli na mezinárodních trasách, které si v předchozím období také získaly stovky tisíc nových cestujících. Například do Polska, Chorvatska či na Ukrajinu.
· Konkurence a soutěžení výkonů v osobní dopravě na železnici je neustálým motorem zlepšování služeb. Nabídka dopravců na regionálních i meziregionálních trasách přinesla železnici za posledních 5 let nové služby, které přitáhly nové cestující například pro denní dojíždění do zaměstnání či do škol.
· Masivní modernizace vozidlového parku. Čeští železniční dopravci se kvalitou poskytovaných služeb rychle přibližují standardům na západ od nás. Je to především díky investicím do vlaků a zlepšování zákaznického servisu. Ještě letos dopravci pošlou na koleje zcela nová vozidla za zhruba 16 až 17 miliard korun a v horizontu 10 let se mohou investice do nových vozidel přiblížit 200 miliardám korun.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři