Odměňování a benefity, které zaměstnance skutečně motivují
Odměňování a benefity zaměstnanců – jejich systém by měl být součástí strategie každé úspěšné firmy.
Vedení společnosti společně s personalisty musí aktivně přemýšlet nad co nejlepšími způsoby zapojení zaměstnanců a volit takové nástroje, aby se zvýšila spokojenost (a tím pádem kvalita odvedení jejich práce) a přetrvávala po celou dobu jejich působení ve firmě. Spokojený pracovník je pak výkonnější, aktivnější a loajálnější vůči firmě.
Způsob odměňování ve firmě je nesmírně důležitý – zvyšuje atraktivitu pracovních míst na trhu práce a zlepšuje celkovou reputaci společnosti v roli zaměstnavatele.
Systém odměňování ve firmě
Systém odměňování by měl být v souladu se strategií a filozofií společnosti. Aby jej zaměstnanci pozitivně přijali, měl by být co nejvíce jednoduchý, srozumitelný a spravedlivý vůči všem zaměstnancům ve firmě. Předtím, než si firma určí svůj systém odměňování a benefitů, měla by si dopředu vyjasnit, jaké k tomu použije nástroje.
Rovněž by mělo být zaměstnancům dopředu známé, za co a jak by měli být odměňováni. Odměňování se může rozdělovat podle pracovního výkonu, pozice, dovedností či znalostí jednotlivého člověka. Stejně tak musí jasně vyplývat, zda se bude odvíjet ze základní či variabilní složky mzdy.
Efektivita systému odměňování má vliv na firemní kulturu
Zapojení a spokojenost zaměstnanců má v konečném důsledku vliv na výsledky celé společnosti. Transparentní a férový systém odměňování je jedním ze základních předpokladů pro funkční vztahy ve firmě. Zaměstnavatel by měl při tvorbě strategie odměňování myslet také na jistou udržitelnost, aby jej nemusel často revidovat a měnit.
Jestliže firma plánuje nový systém pro odměňování a benefity, součástí plánu může být např. rozdělení odměn podle mzdových tříd. Každá mzdová třída má přiřazenou základní referenční mzdu a úroveň benefitů. Zaměstnanci by měli znát dopředu svou zaručenou odměnu pro jejich pracovní pozici při standardní výkonnosti.
Interní a externí faktory výši odměny ovlivňují
Odměňování se odráží od ostatních procesů ve firmě, výši odměny pak ovlivňují interní a externí faktory. Není tedy dobré systém odměn nastavovat jen na maximální výkon, zaměstnanci by pak měli malou motivaci. Dobré je ale odměny přidělovat podle jednotlivých výkonů pracovníků tak, aby bylo dosaženo spravedlnosti.
Výše mzdy bez odměn je rovněž stanovena podle několika kritérií. Zohledňují se tři základní faktory – dosažené vzdělání, zodpovědnost pracovní pozice a samotná výkonnost. Dále se berou do úvahy akademické tituly, počet atestací, seminářů, kurzů apod.
Jak jsme si již řekli v článku „Jaká je ideální výše mzdy v soukromém sektoru?,“ celková odměna zaměstnance se dělí na čtyři mzdové složky. Jedná se o základní mzdu, variabilní mzdu, zaměstnanecké a manažerské výhody.
Odměňování podle zákoníku práce
Vše se řídí Zákoníkem práce č. 262/2006 Sb., § 109 – 150.
„…Za vykonanou práci přísluší zaměstnanci mzda, plat nebo odměna z dohody za podmínek stanovených tímto zákonem, nestanoví-li tento zákon nebo zvláštní právní předpis jinak. Mzda je peněžité plnění a plnění peněžité hodnoty (naturální mzda) poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci za práci, není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak…“
Další formy odměňování
Součástí mzdového systému jsou také další formy odměňování. Ty závisí také na kvalitě a objemu vykonané práce, dodržování termínů, dalších aktivit apod. Mezi jiné typy odměn, které jistě znáte, patří osobní ohodnocení, výkonnostní odměny, prémie, mimořádné odměny, životní či jubilejní odměny, cílové odměny, odchodné, prémie ze zisku apod.
Pro aktuální videa z oblasti práce, personalistiky a marketingu odebírejte kanál Orange Academy.
Vyplatí se to!
Autorka: Ing. Romana Hubáčková, garantka rekvalifikačního kurzu Personalistika, který probíhá v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a dalších 15 městech po celé ČR. Můžete si přečíst i 304 recenzí kurzu.
https://orangeacademy.cz/kurzy-personalistiky/rekvalifikacni-kurz-personalistika
Editorka: Zuzana Klímová
Orange Academy
Orange Academy se zabývá výukou rekvalifikačních kurzů a školení v oblasti účetnictví, mzdového účetnictví, personalistiky a marketingu. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®. Od roku 1990 absolvovalo kurzy více než 20 000 účastníků ve 34 městech po celé ČR.
Více na https://orangeacademy.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu