Prezentujte přesvědčivě: Praktické finty
Umíte správně prezentovat? Je možné, že ano. Určitě znáte všechny „zlepšováky“? Pokud jste byť trochu znejistěli, přečtěte si o tipech a fintách ke zvýšení dobrého dojmu.
Dobrý prezentátor má tajnou ingredienci - osobní kouzlo. Jiní říkají šarm, charisma nebo přitažlivost. Dá se to částečně naučit. Kouzlo vás, jako mluvčího, můžete posílit zájmem o lidi. Vnímáte, zda mají všichni přítomní materiály, kdy je třeba rozsvítit, vyvětrat, udělat pauzu, sledujete, kdo přišel. Nebojíte se emocí a umíte nadlehčit situaci historkou, umíte zvládnout hádku, víte, jak reagovat na arogantní chování a umíte se vyrovnat s osobním útokem. Není vůbec na škodu, když dobře vypadáte. Ba naopak. Příjemné chování, upravenost vzhledu, či to, zdali své oblečení „umíte nosit“, hraje velkou roli. Důležitá je i autentičnost mluvčího. Tím myslím, že obsah a forma vašeho sdělení je v souladu a působíte „vnitřně přesvědčeně“. Pokud tohle všechno máte, gratuluji, můžeme se věnovat praktickým dovednostem.
Cesty ke zvýšení dobrého dojmu
To je pole prezentačních tipů, triků, „vychytávek“ a motivátorů. Jako mluvčí, prezentátoři si vytváříme svoje „cestičky“, jak zajistit a udržet pozornost lidí. Nejdůležitější je vždy posluchačům prezentovat přínos, užitek tématu, akce, návrhu neboli - k čemu jim to bude. A protože lidská pozornost je velmi těkavá, nejlépe několikrát za celou prezentaci. Obvykle hodně vnímáme na začátku a na konci prezentace, tak to dobrá prezentace také využívá. Znáte? Nuže dobrá. Desatero námětů pro zesílení prezentačního dojmu možná už ne.
- Zakazujte posluchačům, co si nemají pamatovat – zůstane jim to v paměti.
Tip: např. „Tohle je jen poznámka pod čarou, pouze mezi námi …, tohle raději moc nepoužívejte… “
- Slibujte cokoliv, co je ve vašich možnostech – slib zvyšuje zájem posluchačů, pracuje s překvapením. Překvapení pobaví neboli – máte pozorné publikum.
Tip: např. pauza za 5 minut, překvapení na závěr prezentace, představení nového člena týmu, občerstvení po prezentaci, 7 klíčových bodů pro úspěch projektu.
- Provokujte posluchače, pochopitelně v rozumných mezích. Provokace zesiluje zapojení a zájem.
Tip: např. otázky, přehnaná tvrzení, chyba, na kterou vzápětí upozorníte a opravíte ji, příklady konkurenčních úspěchů.
Provokaci je vždy nutno osvětlit, uvést věci na pravou míru, aby posluchači pochopili, že nejste „nepřítel“, ale že šlo o záměrně a účelově použitý prostředek.
- Dokladujte – uvádíte-li zdroje, kde si mohou posluchači ověřit vaše slova, působíte velmi věrohodně.
Tip: tabulky, grafy, písemné podklady, autorita z oboru, autorita ve firmě, renomovaný časopis či kniha, web, příklady „dobré praxe“.
- Bavte své publikum – lidé nejdou jenom po informacích, minimálně stejně důležitý je zážitek.
Tip: např. zábavná historka, obrázky, videosekvence, úryvek z filmu, kvíz, střídání mluvčích, hravá aktivita s malou odměnou na konci.
- Zapojujte posluchače – aktivita lidi baví, zlepšuje paměťovou stopu, atmosféru prezentace i celkový dojem z prezentační akce.
Tip: např. otázky, soutěže, úkoly, modelové situace, hlasování, výběr z možností.
- Dramatizujte určitá sdělení nebo části tématu – posluchači se tím zvýrazní jejich význam, lépe si zapamatuje potřebné, ale i vás jako mluvčího s výraznou intenzitou.
Tip: např. změna hlasového průběhu, odmlky a pauzy, malá etuda, kontrast obrazu oproti textu, paradox v řeči.
- Pečujte o pohodlí svých posluchačů – lidé se cítí výjimečně, lépe se soustředí, přisuzují prezentaci větší význam.
Tip: např. sledujte, zda se lidé potřebují k něčemu vrátit, zda jim nesvítí světlo do očí, upravujte teplotu v místnosti, zajistěte servis občerstvení.
- Předcházejte námitkám, otázkám nebo reakcím – budete působit fundovaně a profesionálně a vyhnete se některým problematickým situacím.
Tip: např. časté otázky napsané dopředu na flip, reakce typu: “Asi vás napadlo … k tomu mohu předložit následující čísla“, malá elektronická anketa, o co mají lidé zájem, uskutečněná před vlastní prezentací.
- Porovnávejte vaše závěry s oponentovými, výsledek vaší firmy a konkurence - mluvčí působí fundovaně, není to konfrontační, lidé si dají spíše říct.
Tip: např. předpřipravené údaje pro srovnání zahrnuté již v písemných materiálech, malý benchmarking na flipu, zapíšete rovnou údaje oponenta na veřejně viditelné záznamové médium a vedle dosadíte své údaje.
Zdravá hádka
A kdyby se stalo, že debata ve skupině posluchačů bude příliš bouřlivá, můžete využít některé ze zásahových technik doporučovaných pro obtížné situace: Respektujte svobodu slova, ale jděte proti osobním výpadům, pamatujte si, že každý má právo na time out, tedy čas na rozmyšlenou, a to i moderátor. Raději projednávejte vždy jen jednu věc, protože žádný generál nezvítězil na mnoha frontách. Pokud to je možné dopředu, domluvte se na pravidlech diskuze a udělejte to. Jestli se nedomluvíte, propagujte stanovení pravidel po prvním sporu mezi posluchači. Dovolte, aby každý mohl přednést své stanovisko, ale to neznamená, že je budete všechny řešit v jedné diskuzi. Některá stanoviska nemá cenu řešit. Co se týče moderátora, i ten má právo vyslovit emoce. Nezapomínejte zůstat v přítomnosti a řešit budoucnost (minulost má význam pouze pro zpětnou vazbu) a pamatujte, že když odpovíte na otázku otázkou, naštvete většinou tazatele a nakonec, ačkoli je pro mnohé lidi sarkasmus vlastní, je to jen odraz, nepřináší řešení. Místo toho použijte humor, příklad, referenci, vizualizaci;
Sexy prezentace“ má neotřelý závěr. Proto si na
konec schovejte něco zajímavého, překvapivého, legračního, šokujícího, hravého,
zapamatovatelného, soutěživého, intenzivního – podle kontextu a záměru
prezentace. Ať je to ale odlišné od předcházejícího dění, protože závěr si lidé
odnášejí v mysli.
PaedDr. Olga Medlíková
pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu.
Více informací na:http://satnik.net/
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu