Export (export.cz)
Export  |  30.05.2024 10:32:00

Tchaj-wan má ambiciózní plány v elektromobilitě, jak se zapojí Češi?

Plány Tchaj-wanu v elektromobilitě, a ještě více v dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, jsou velmi ambiciózní. Na plošná opatření naplňovaná tchajwanskými ministerstvy jsou vynakládány vysoké finanční prostředky. Tchaj-wan si je vědom, že bez vědy a výzkumu nebude schopen kýženého pokroku dosáhnout.

Ilustrační foto: Shutterstock

Navzdory významné úloze, kterou tchajwanští dodavatelé komponentů pro elektrická vozidla (EV) hrají na globálním trhu a v rozvoji technologií společnosti Tesla, má Tchaj-wan před sebou ještě dlouhou cestu, aby dohnal většinu ostatních trhů po celém světě v nasazování elektromobilů na domácím trhu.

POBÍDKY PRO ROZVOJ ELEKTROMOBILITY

Tchaj-wan významně podněcuje spotřebitele k nákupu automobilů s nízkými nebo nulovými emisemi s cílem dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Plánuje postupně elektrifikovat do roku 2030 především městské autobusy (zhruba 16 tisíc autobusů s dotací 2,2 miliardy USD) a později i užitková vozidla. Také plánuje dotovat nákup 500 tisíc skútrů a motocyklů. Nerozšířenější značkou elektromobilů je jednoznačně Tesla, následující pak evropské značky jako BMW a Volvo.

Nová nařízení také vyžadují, aby veřejná parkoviště vyhradila alespoň 2 % svých míst pro nabíjení elektromobilů, zatímco soukromá parkoviště mají vyčlenit alespoň 1 % z celkového počtu míst. Tchajwanští uživatelé elektromobilů často profitují z vládních pobídek a oceňují slevy na nabíjecích stanicích. Jsou osvobozeni od některých daní a na vyhrazených parkovištích buď neplatí parkovné či na něj mají slevu. Tyto iniciativy jsou v souladu s tchajwanským cílem dosáhnout stoprocentního podílu na trhu osobních automobilů a motocyklů s nulovými emisemi do roku 2040.

ÚKOLY PRO NĚKOLIK MINISTERSTEV

Naplnění těchto ambiciózních plánů má na starost hned několik ministerstev, která se snaží podnítit zvýšení využívání elektromobilů, což jde ruku v ruce s vytvořením nových regulačních podmínek ohledně daní, poplatků, průmyslových půjček (ministerstvo financí), s vystavěním nových dobíjecích stanic a tvorbou programu pro recyklaci baterií (ministerstvo dopravy a životního prostředí) a s výzkumem těchto baterií (např. Industrial Technology Research Institute). Nutné je také zaškolení prodejců aut (ministerstvo práce).

Ministerstvo hospodářství podpořilo program se zaměřením na elektrické skútry. Na tuto iniciativu byla vyčleněna investice ve výši 191,5 milionu USD, která je a bude využívána až do roku 2026 na pobídky pro nákup elektrických skútrů, postavení nabíjecích stanic a stanic na výměnu baterií (při čerpacích stanicích i jinde) a na přeměnu obchodů s tradičními skútry.

Automotive Research & Testing Center, jež spadá pod toto ministerstvo, vynalezlo vůbec první multifunkční nabíjecí stanici, která umožňuje nabíjet elektromobily vyrobené různými výrobci v různých částech světa.

JAK SE ZAPOJÍ ČEŠI?

Jak se mohou české firmy a instituce zapojit do tohoto ambiciózního plánu? Kromě obchodní spolupráce má potenciál i věda a výzkum. Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji v dubnu zorganizovala misi, složenou z českých firem i univerzit, které dostaly příležitost prezentovat své produkty, služby a výzkum přímo tchajwanským firmám a výzkumným institucím. Na semináři, jehož součástí byl i networking, například Škoda Auto představila podmínky náboru nových dodavatelů automobilových dílů.

Česká delegace jednala o spolupráci v oblasti automobilových technologií a softwaru (Entry-Engineering), v materiálovém výzkumu, robotice a 3D tisku (Technická univerzita v Liberci). Vysoká škola ekonomická v Praze nabídla know-how a expertízu v oblasti dodavatelských řetězců v automobilovém a polovodičovém odvětví.

Česká delegace na Tchaj-wanu. Foto: NTU

VÝZKUMNÉ AKTIVITY

Rozšíření elektromobilů se neobejde bez baterií a nabíjecích stanic. Tchaj-wan nedávno spustil novou gigatovárnu na výrobu baterií. Hlavním realizátorem projektu je firma Gus Technology. Projekt má být financován pouze z tchajwanských zdrojů a v dodavatelském a výrobním řetězci mají být jen tchajwanské firmy. Na jednání s českou delegací zástupci firmy vysvětlili, že cílem není pouze výroba, ale také výzkum a vývoj. Z tohoto důvodu firma spolupracuje také s osmi tchajwanskými univerzitami například na vývoji nových materiálů, na nových možnostech recyklace baterií, ale také v oblasti chemie pro rozvoj aplikačního potenciálu baterií.

Vývojová spolupráce probíhá také s Japonskem (např. Kaneka Corporation, pod který spadá Ústav elektroniky) a Jižní Koreou. Zástupce Českého bateriového klastru (ČBK) a Vysokého učení technického v Brně ocenil možnost představit firmy a univerzity – členy ČBK, které se těmito oblastmi rovněž zabývají. Potencionální partneři tak našli mnoho témat k možné spolupráci.

NOVÍ PARTNEŘI

Jak firmy, tak univerzity našly partnery pro účast ve veřejných výzkumných soutěžích Grantové agentury ČR a Technologické agentury ČR díky návštěvám National Taiwan University, National Taiwan University of Science and Technology a Institute for Information Technology, který se zabývá například bezpečností provozu a logistikou. S univerzitami také jednaly o studentských mobilitách a výměnách výzkumných pracovníků. Firmy nabídly stáž tchajwanským studentům v rámci NTU Overseas Internship Program, který funguje od minulého roku. Letos deset tchajwanských studentů zamíří na stáž i do Česka. Do programu jsou zapojeny i české subjekty: Česko-taiwanská obchodní komora a firmy Huld, TGS a Advanced Technology Group.

Mise se konala při příležitosti konání veletrhů 2035 E-mobility Taiwan, Taipei AMPA a Autotronics Taipei, které se spojily v jeden veletrh realizovaný v jednom termínu a na jednom výstavišti, aby tak poskytl příležitost seznámit návštěvníky s posledním vývojem v oblastech autonomního řízení, elektrifikačních systémů a elektrických vozidel, automobilových dílů a také přidružených služeb. Veletrh je velmi populární a každoročně přiláká tisíce návštěvníků z celého regionu. Česká delegace ocenila možnost seznámit se s posledními technologickými novinkami v automobilovém odvětví a jednat s protějšky přímo na veletrhu.

Marie Leflerová, vedoucí vědeckotechnologického úseku, Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688