Originální vozy z historie. Poznejte unikátní škodovky
1900: „Quadricykl“ pražskou senzací
První prototyp auta sestavili mladoboleslavští z komponentů svých motocyklů a tříkolek s benzinovými jednoválci. Čtyřkolka — quadricykl — se představila 1. července 1900. Místo volantu byla použita řídítka, pod sedlem motocyklového typu vidíme válcovitou nádržku s benzinem. Sedadlo spolujezdce, spojené s širokou oporou pro nohy, se ocitlo o něco níže. Řidič, známý pražský cyklista Bedřich Merfait, tak měl přes slaměný klobouk pasažéra dobrý výhled vpřed.
1904: Čtyřválcový motocykl L&K CCCC
Skutečnou senzací své doby se stal jeden z prvních čtyřválcových motocyklů na světě, typ CCCC, představený v březnu 1904. Na zdvihový objem 735 cm3 se „složily“ čtyři standardní, napříč uložené jednoválce se samostatnými klikovými hřídeli a navzájem spojenými ozubeným soukolím. Model CCCC se sice později dočkal vyzrálejšího nástupce s jediným klikovým hřídelem, ale šlo spíše o prestižní záležitost. Sériová výroba šla jinudy.
1912: Motorové pluhy Excelsior
Motorové pluhy L&K Excelsior poprvé rozoraly pole v roce 1912. Prvním modelem byl osmdesátikoňový Excelsior P4, jehož motor měl čtyři válce o úctyhodném vrtání 160 mm. Toto monstrum s šesti radlicemi dvoumetrové šířky záběru dokázalo rozrušit hutnou půdu na zkušebním poli u Kosmonos až do hloubky 42 cm. Motorovým pluhům nahrála do karet první světová válka (1914–1918), které kromě vojáků a civilistů padly za oběť i miliony koní. Excelsiory je pomáhaly nahradit. Později tyto obry nahradily lehčí víceúčelové traktory.
1963: Škoda typ 990 „Hajaja“
Sériovému sedanu Š 1000/1100 MB neboli „Embéčku“ předcházela řada prototypů. Patřilo k nim kombi typu 990 z roku 1963. Jak přišlo k přezdívce „Hajaja“? Jeho litrový čtyřválec byl pod podlahou zavazadlového prostoru uložen takřka vodorovně, jako by ležel. A protože Hajaja byl hrdina českých populárních rozhlasových večerníčků, ukládajících děti ke spánku, o jméně bylo rozhodnuto. Technické řešení bylo důmyslné, jenže se nepodařilo vyřešit potíže s chlazením motoru. A tak zůstalo u prototypu, který dnes „hajá“ ve sbírkách mladoboleslavského Škoda Muzea.
1996: Škoda Felicia Fun
Prázdninově prosluněným žlutým barevným odstínem laku karoserie zářil derivát populárního modelu Škoda Felicia do dálky. Felicia Fun, uvedená v roce 1996, budila pozornost i zajímavým „party trikem“: výklopnou a posuvnou zadní stěnou v základu dvoumístné kabiny, umožňující rozšířit obsaditelnost upraveného pick-upu o dvě další místa. Zhruba čtyři tisícovky rozverných modelů Fun se rozhodně neztratily a dnes platí za vyhledávaný sběratelský artikl.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu