Logo Škoda s okřídleným šípem bylo registrováno před 100 lety
Světoznámé logo značky Škoda zdobí vozy mladoboleslavské automobilky už od 20. let minulého století. V těchto dnech si připomínáme sto let od jeho registrace na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923.
„Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat. Nadále můžeme obdivovat nadčasovou genialitu tehdejších grafických tvůrců.“
Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea
Inspirace historií dnes známkou kvality z Mladé Boleslavi
Znak podle všeho vzešel ze soutěže vypsané technickým ředitelem značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Vladislavem Sýkorou, přičemž autorství samotného nápadu je připisováno Tomášovi Magličovi, tehdejšímu obchodnímu řediteli značky Škoda. Toho údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno. Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s doprava letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem. Zprvu se logo objevovalo na lokomotivách, které byly v Plzni vyráběny, a až po fúzi s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se symbol stal součástí mladoboleslavských automobilů.
Hlubší význam prvků loga
Logo Škoda ztělesňuje důraz značky na vysoké technické a estetické standardy a precizní výrobu. Zároveň symbolizuje dynamiku pohybu vpřed. Každý prvek loga toto poselství dále posiluje: Velký kruh představuje globální dosah a bezvadný charakter výroby značky Škoda, zatímco křídlo označuje technologický pokrok, rozsah výroby a globální distribuci. Šíp směřující dopředu představuje progresivní výrobní procesy a efektivitu, zatímco menší kruh připomínající oko symbolizuje preciznost inženýrství, odbornost a rozhled. Okřídlený šíp se objevuje na automobilech, originálních dílech a informačních a komunikačních materiálech Škoda. Pozoruhodné je, že za 100 let prošel pouze pěti znatelnými úpravami a barevnými variacemi.
Změny v průběhu století byly jen decentní
Ve své originální podobě tvořil základ znaku kov, proto byla pro logo používána stříbrná a modrá barva. V 50. a 60. letech minulého století se na logu objevovala i červená varianta, často ve spojení s nápisem ŠKODA. V letech 1993‑1994 nahradila u osobních automobilů modrou barvu zelená a ohraničující kruh se rozšířil tak, aby v něm mohl být text Škoda Auto. Tato verze loga však moc dlouho nevydržela, už v roce 1994 došlo k jeho plastičtějšímu ztvárnění a vnější zelený kruh byl přebarven na černo. Zelená barva okřídleného šípu dávala jasně najevo pozitivní vztah k životnímu prostředí. Toto logo vydrželo až do roku 2011, kdy bylo nahrazena modernější a odlehčenější variantou se zelenými, stříbrnými a černými prvky. V roce 2022 představila značka Škoda výraznou obměnu korporátní identity, největší změnu za posledních 30 let. Nová podoba loga vypadá působivěji v rámci digitální komunikace, zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna