(Kurzy.cz)
Na každého dospělého u nás připadá již více než jedno vozidlo. V registru přibývají vedle osobních automobilů také zejména motocykly
V České republice se ročně do centrální evidence nově zaeviduje obvykle přes půl milionu vozidel, což zahrnuje například i pracovní stroje či přívěsy. Samozřejmě z evidence je také každoročně nemálo vozů odhlášeno, nicméně ke konci loňského roku bylo v dané evidenci rekordních již přes 8,9 milionu „vozů“. Pro zajímavost obyvatel je u nás zhruba 10,5 milionu, respektive z toho dětí (osob do 19 let) přes 2 miliony. Valnou většinu vozidel tvoří samozřejmě osobní automobily, kterých bylo přes 6,3 mil., druhým nejpočetnější druhem jsou motocykly. Evidováno jich již bylo téměř 1,27 mil., když například oproti roku 2015 se jejich počet zvýšil o 220 tis.
Zatímco počet motorek s nejnižší kubaturou do 50 cm3 v mezičase spíše klesá, zvyšuje se počet silnějších strojů. Poprvé v roce 2018 motocykly s objemem motoru nad 125cm3 začaly být nejpočetnější. Ke konci roku 2022 jich pak bylo přes 606 tis., zatímco nejslabších strojů 483 tis.
Počet osobních vozů tvoří v evidenci více než 73 %. Při pohledu na jejich stáří téměř 2/3 jsou starší 10 let. Zatímco v roce 2015 takových bylo 3,07 mil., ke konci loňského roku jejich počet již překročil 4 mil. Relativně stabilní je počet osobních vozů ve věku 5-10 let, když osciluje okolo milionu. Počet vozů od 2 do 5 let narostl na 730 tis., oproti 525 tis. v o 7 let dříve. Vidět je vlastně vliv pandemie Covid-19, resp. poklesy prodejů nových vozů v dané době. V dobách ekonomické expanze byl znát zájem o nové vozy, resp. v roce 2019 vozů se stářím do 2 let bylo přes 700 tis. Následně se počet začal snižovat, ke konci loňského roku činil necelých 530 tis. I tak to bylo více oproti roku 2015, kdy dosahoval zhruba 491 tis.
Benzín vede
Ze zmiňovaných 6,3 mil. osobních vozů jich bylo přes 3,6 mil. benzínových. Na naftu pak jezdí přes 2,5 mil. vozů. Vedle běžné nádrže dostavbu na LNG či CNG pak mělo celkem přes 114 tis. osobních automobilů, hybridů pak podstatně menší počet 17,5 tis. Čistě elektrických vozů byl ke konci loňského roku stále vlastně zanedbatelný počet 14 tis.
Doplnit lze, že v úvodu zmiňovaný celkový počet silničních vozidel evidovaných v Centrálním registru zahrnuje speciální automobily, autobusy, nákladní vozidla včetně tahačů a návěsů a samozřejmě přívěsy. Posledně zmiňovaných „vozíků“ za posledních 7 let přibylo o desetinu, když evidence jich udává téměř 445 tis.
Porovnání se zeměmi EU aneb v motocyklech vládnou hlavně jižanské státy
Co se týká počtu evidovaných osobních automobilů v jednotlivých zemích EU, řadíme se vlastně na 8. místo. S náskokem vede Německo, kde bylo dle posledních dat Eurostatu ke konci roku 2021 evidováno 48,5 mil. vozů. Následovala Itálie s necelými 40 mil. osobních vozů, s nevelkým odstupem pak Francie s 38,7 mil. Na čtvrtou příčku se v posledních letech probojovalo Polsko, kde evidují téměř již 25,9 mil. osobních vozů.
Zatímco u nás oproti roku 2015 vzrostl počet osobáků zhruba o pětinu, lze nalézt země, kde jich až tolik nepřibylo. Například u našich jižních sousedů v Rakousku, kde se jejich počet do konce roku 2021 zvýšil o necelých 400 tis. na 5,1 mil. Švédsko pak eviduje necelých 5 mil. osobních vozů, resp. v mezičase přírůstek jen 320 tis., tedy o 6,8 %.
V segmentu motocyklů je žebříček jiný. Nejvíce motocyklů, přes 7,1 mil. evidují v Itálii. Se 4,6 mil. následuje Německo, nicméně motorek přibývá zejména ve Španělsku. Zatímco v roce 2015 zde evidovali necelých 3,1 mil., o šest let později se počet blížil 3,9 mil. Zájem roste také v sousedním Polsku, kde se počet motorek zvýšil o téměř půl milionu na 1,75 mil. Zajímavé je, že i přes nárůst na Slovensku zdaleka zájem řidičů o jednostopé vozidlo není takový jako u nás. Ke konci roku 2021 zde bylo evidováno jen 131 tis. motocyklů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu