Ideální elektromobil pro Čechy: Sedan s cenou do půl milionu a dojezdem 500 km
Velký jako oktávka, za půl milionu a s dojezdem alespoň 500 kilometrů. Tak si Češi představují ideální elektromobil, vyplývá z bleskového průzkumu společnosti Arval. Nejdůležitější je pro české řidiče dostupnost elektroaut a také dostatečná kapacita a životnost baterie. Čistotu provozu elektroaut považují tuzemští řidiči pouze za „cool faktor.“
Největší zájem mají Češi o elektromobil velikosti Škody Octavia. Takové auto by chtělo 37 % dotázaných. Stejný počet lidí by si přál dostupnější elektroauta, srovnatelná s cenami vozidel se spalovacími motory. O pořízení elektromobilu také rozhoduje zvýšení dojezdu na jedno nabití, to by si přálo 30 % oslovených řidičů. „Obavy z nízkého dojezdu lze jednoduše rozptýlit. Elektromobily se v poslední době běžně blíží hranici 500 kilometrů na jedno nabití a česká síť dobíjecích stanic patří vzhledem k počtu elektrických aut k jedné z nejhustších v Evropě,“ vysvětluje konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval, Tomáš Kadeřábek.
Čechy straší u elektromobilů kapacita baterie. Je to mýtus, tvrdí expert
Nejvíce se čeští řidiči obávají elektromobilů kvůli předčasnému vybití baterie, uvedlo to téměř 40 % dotázaných. Životnost baterie po několika letech provozu pak řeší 26 % řidičů. „I zde došlo u elektrických vozidel v posledních letech ke značnému posunu. Z našich dat vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně 4–5 let, kapacitu baterie na hodnotě 85–90 %, což je dokonce lepší, než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony. Navíc u elektroaut odpadá významná část položek za servis, což si Češi již začínají uvědomovat. Levnější provoz elektromobilu láká k jeho pořízení 14 % dotázaných v průzkumu,“ konstatuje Kadeřábek z Arvalu.
Většina oslovených elektromobil nikdy neřídila
Elektromobily jsou pro tuzemské řidiče stále velkou neznámou, řidičskou zkušenost podle průzkumu nemá 63 % z dotázaných, 27 % jej sice řídilo, ale jen na krátkou vzdálenost. Hlavní důvod, proč elektrická auta mají prioritu, tedy čistší provoz a nulové emise, považuje většina oslovených pouze za „cool faktor“, ale rozhodující pro pořízení elektroauta pro ně není. Skladba vozidel, která řidiči v průzkumu nejčastěji uváděli, nahrává benzínu – takové auto má 50 % dotázaných a naftě, auto s tímto pohonem řídí 35 % respondentů. Elektromobil podle průzkumu řídí necelá 2 %, což odpovídá i jejich prodejům. „Jistá nedůvěra Čechů k elektroautům skutečně pramení z toho, že s nimi mají málo zkušeností. K tomu, aby se to změnilo, se snažíme vést firmy, které registrují v Česku nejvíc nových aut. Změna nepřijde z roku na rok, ale je třeba ukazovat, kde má provoz elektroaut smysl, je efektivní a šetří náklady. Na úspory v rozpočtu totiž tuzemské firmy slyší,“ uzavírá Kadeřábek.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Druhý ročník soutěže „Podnikám s rozumem“ startuje – zapojte své studenty a získejte hodnotné ceny!
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex září 2024: Pesimistické předpovědi se naplňují
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Drahé emisní povolenky v roce 2030: Jak ovlivní účty za energie?
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna