amsp.cz (AMSP)
Práce  |  28.08.2023 20:21:11

Blíží se konec zaměstnaneckého stravování? V návrhu konsolidačního balíčku se objevilo ustanovení, které ruší povinnou spoluúčast zaměstnanců na stravování a navíc již provozování kantýn nebude pro společnosti daňově uznatelným nákladem.

Součástí tzv. konsolidačního balíčku, který nedávno prošel ve sněmovně prvním čtením, je i nenápadná a veřejnosti dosud téměř neznámá změna, která pokud bude zavedena, způsobí jak škody státnímu rozpočtu, tak především malým a středním podnikům, nebo provozovatelům kantýn a restaurací.

V návrhu konsolidačního balíčku se objevilo ustanovení, které ruší povinnou spoluúčast zaměstnanců na stravování a navíc již provozování kantýn nebude pro společnosti daňově uznatelným nákladem. Současný stav spočívá v tom, že pokud zaměstnavatel přispívá zaměstnanci na stravování (např. stravenkou), hradí zaměstnavatel 55 % hodnoty (z nich zaměstnanec neplatí daně a odvody), ale zaměstnanec si zbývajících 45 % musí doplatit ze své čisté mzdy. U zaměstnaneckých kantýn funguje velmi podobný princip, kdy zaměstnavatel hradí provoz kantýny a zaměstnanec se podílí na ceně potravin.

Tento stav by se ale měl změnit a tato povinnost zaměstnanecké spoluúčasti má zmizet.

Na první pohled to působí logicky – proč by měli být zaměstnanci nuceni zákonem vydávat peníze za cokoliv? Jsou to přece jejich peníze, se kterými mohou nakládat jak chtějí. Reálný svět byznysu se ale od ideologických pouček a výpočtů v excelu úředníků na ministerstvu značně liší.

Reálné dopady do ekonomiky mohou být v zásadě dvojí:

1) Vzhledem k situaci na trhu práce zaměstnanci svého zaměstnavatele “donutí”, aby jim platil plnou výši stravného na kterou byli zvyklí. To znamená, že namísto současných 55 %, ze kterých zaměstnanci neplatí daně a odvody, to bude až 100 %. Ruku na srdce, půjde o vstřícný krok vůči zaměstnancům, který se však vykompenzuje střídmějším, pokud vůbec nějakým, růstem platu. Toto “přidání” zaměstnancům však bude osvobozené od daní a odvodů a proto může v součtu znamenat roční propad
až 15 miliard korun v příjmech veřejných rozpočtů. Tak jako tak půjde o náklady pro zaměstnavatele navíc, a zejména malí a střední se s tímto nárokem budou srovnávat hůře, než velké nadnárodní korporace.

2) Zaměstnavatelé budou nadále platit svých 55 % a zaměstnanci ve většině případů nic, ovšem
pak se příspěvek na stravování smrskne na zhruba 66 , což je právě 55 % z dnes typických 120 .
Za to si oběd nekoupíte ani v nejzapadlejší vísce v pohraničí, natož v jakémkoliv větším městě.
To povede k dalšímu odlivu zákazníků z restaurací, které opět nejčastěji provozují malí a střední podnikatelé a živnostníci a které v posledních letech patří nejen kvůli covidu k nejpostiženějšímu
sektoru české ekonomiky.

Samostatnou kapitolou je zrušení možnosti daňové uznatelnosti výdajů na provoz kantýn, čímž se stane provozování kantýn naprosto neudržitelným z ekonomického hlediska. Velké firmy si je udrží a budou
je dotovat, ale u menších a středních podniků se obáváme faktického konce zaměstnaneckých kantýn,
které v regionech často provozují právě malí lokální provozovatelé stravovacích služeb nebo přímo restaurace. Navíc neexistuje racionální důvod pro to, proč by provozování kantýny nemělo být daňově uznatelným nákladem. Zaměstnanci během pracovní doby jíst potřebují a především u menších výrobních firem v regionech, které se nachází mimo centra obcí často pro zaměstnance jiná možnost
než návštěva firemní kantýny během oběda není. Zrušení kantýn, jejíž provoz již nebude ekonomicky rentabilní, tak může fakticky znamenat, že zaměstnanci některých společností přijdou o možnost oběda během pracovní směny.

Závěrem dodejme, že pakliže se nebudou zaměstnanci stravovat v restauracích či kantýnách, může národní ekonomika výrazně utrpět, jelikož může dojít k posílení trendu nakupování v zahraničí (již nyní Češi ročně takto utratí 55 miliard ).

Co bylo skutečným cílem zákonodárce si nedovoluji odhadnout. Pokud ale vláda ústy ministra Stanjury opakovaně deklaruje záměr případně formou pozměňovacích návrhů opravit “chyby” v samotném balíčku, může můj text využít jako drobný návod.

Josef Jaroš
předseda představenstva AMSP ČR

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, podnikatele 55+, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.

Více informaci na: www.amsp.cz

Okomentovat na twitteru

Okomentovat na facebooku









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688