Slovensko - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Železniční infrastruktura na Slovensku má relativně hustou síť, nicméně její technická úroveň výrazně zaostává za vyspělými zeměmi. Prioritou je postupné rozšiřování železničních tratí a s tím související nezbytná modernizace vozového parku, přičemž na jeho obnově se již významně podílí čeští výrobci kolejových vozidel. Slovensko rovněž deklaruje svůj záměr další liberalizace dopravy. Vedle obnovy vozového parku v silniční i železniční dopravě se zda naskýtají příležitosti pro vstup soukromých dopravců. Železniční doprava je dlouhodobě podfinancovaným sektorem. Správce infrastruktury Železnice Slovenské republiky (ŽSR) odhaduje investiční dluh na železniční infrastruktuře na 15 mld. EUR. Na modernizaci železniční infrastruktury a obnovu mobilních prostředků je v operačním programu “Integrovaná infrastruktura” vyčleněno celkem 1,1 mld. EUR.
Železniční infrastruktura na Slovensku má relativně hustou síť. Celková délka železničních tratí na Slovensku dosahuje 3 623 kilometrů. Její technická úroveň však výrazně zaostává za vyspělými zeměmi a ztrácí i své konkurenční výhody. K hlavním nedostatkům železniční infrastruktury na Slovensku patří nízká úroveň traťových rychlostí, úseky bez elektrifikace a celková nevybavenost technologiemi pro plynulou přepravu osob a zboží.
Z celkové délky železničních tratí na Slovensku je 35 % tratí problémových a až 56 % tratí není elektrifikovaných. Aktuálně čelí výrazné kritice stav slovenských kolejnic. Podle slovenských i českých dopravců je stav slovenských kolejnic mnohdy až „život ohrožující“. Na dosavadní obnově zdejší železniční infrastruktury se významně podíleli čeští výrobci kolejových vozidel a lze předpokládat, že tato spolupráce při modernizaci železniční infrastruktury bude pokračovat i nadále.
Na modernizaci železniční infrastruktury a obnovu mobilních prostředků má Slovensko v rámci operačního programu “Integrovaná infrastruktura” vyčleněno 1,1 mld. EUR. Pro oblast železniční dopravy stanovila Slovenská republika dvě prioritní oblasti: železniční infrastrukturu (TENT-T CORE) a obnovu mobilních prostředků s rozpočtem na projekty v hodnotě cca 850 mil. EUR a železniční infrastrukturu (mimo TEN-T CORE) s rozpočtem na projekty v hodnotě 260 mil. EUR. Další stovky milionů EUR na modernizaci železniční infrastruktury jsou vyčleněny z jiných evropských fondů.
Kromě uvedených prioritních oblastí je vládní prioritou v oblasti železniční infrastruktury zvýšení rychlosti na trati Čadca – hranice s ČR z 80 km/hod. na 120 km/hod., posílení tratě Bratislava - Košice, modernizace železničních uzlů Žilina a Bratislava a elektrifikace tratí. Státní společnost Železnice Slovenské republiky plánuje modernizovat zabezpečovací zařízení, železniční svršek, koleje, výhybky a nástupiště.
Národní železniční dopravce Železniční společnost Slovensko (ŽSSK) momentálně realizuje největší modernizaci vozového parku v historii. Průměrné stáří lokomotiv je 29 let. Pouze každý devátý kolejový vůz je nový nebo modernizovaný. ŽSSK bude nakupovat elektrické jednotky, dieselové motorové jednotky a osobní vozy. Modernizace železniční dopravy se sice uskutečňuje, ale probíhá pomalu. Zároveň však lze konstatovat, že samotná modernizace nepomůže, pokud neprobíhá rovněž pravidelná údržba a servis již existujících vozidel, ale i celé železniční infrastruktury. Do konce roku 2023 je plánován nákup 80 kolejových vozidel za 274 mil. EUR.
Vedle obnovy vozového parku je v procesu příprav rovněž projekt zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti a elektrifikace tratě Bratislava – Komárno. Ten zahrnuje například výstavbu nových nástupišť s mimoúrovňovým přístupem, výhyben, instalaci trakčního vedení a automatizovaných výhybek.
Ke kolejové dopravě patří i tramvajová doprava, která je na Slovensku zatím zastoupena v Bratislavě a v Košicích. Její zavedení se plánuje také v Žilině. V Bratislavě a v Košicích probíhá poměrně pravidelná výměna tramvají, na níž se podílí čeští výrobci.
Poměrně významné místo v osobní veřejné dopravě mají na Slovensku trolejbusy s trakčním vedením. Trolejbusová veřejná doprava je na Slovensku v Bratislavě, Banské Bystrici, Žilině a Prešově, o jejím znovuzavedení se uvažuje rovněž do Košic. Na obnově trolejbusů se významně podílí rovněž čeští producenti.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři