mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  16.08.2023 20:54:29

Kanada - Železniční sektor, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024

Země má jednu z největších železničních sítí na světě, celkově je však sektor, především v oblasti osobní dopravy, dlouhodobě podfinancovaný. Rostoucí doprava ve městech nenabízí jiná řešení. Plánují se veřejné zakázky na městskou a příměstskou kolejovou dopravu v mnoha kanadských aglomeracích, největší investice do linek metra a příměstských tratí jsou však v plánu v torontské aglomeraci. Výhledově se také mohou objevovat příležitosti v oblasti integrace operačních systémů a ICT, stejně jako kybernetické bezpečnosti na železnici.

S více než 46 tis. kilometry železničních tratí má Kanada jednu z největších železničních sítí na světě. Jedním z největších operátorů, který obsluhuje přes 12 tis. km tratí po celé Kanadě, je společnost VIA Rail, jejíž síť je doplňována městskou a příměstskou kolejovou dopravou ve velkých městech (Toronto, Montréal, Ottawa, Vancouver, Calgary, Edmonton).

Kanadský průmysl železniční dopravy významně přispívá k růstu kanadského HDP a zaměstnanosti. Průmysl generuje přibližně 10 mld. CAD ročně, z čehož 95 % pochází z nákladní železniční dopravy a přibližně 5 % z příměstské, meziměstské a turistické osobní železniční dopravy ve velkých městských centrech, koridorech a regionech.

Kanadský železniční sektor je dlouhodobě podfinancovaný, a to především v oblasti osobní dopravy. Nicméně i přes dočasný pokles využívání veřejné dopravy ve velkých kanadských městech a aglomeracích během koronavirové pandemie pokračují investice a přípravy plánů a dalších veřejných zakázek do městské a příměstské kolejové dopravy, jedné z mála možností, jak ulevit přetíženým aglomeracím a nedostačující silniční dopravě.

Největší investice do veřejné dopravy se v současnosti chystají v rámci největší kanadské aglomerace Toronta, která tvoří pětinu kanadského obyvatelstva. Federální vláda přislíbila, že zde podpoří přibližně 10 mld. CAD (přes 160 mld. ) čtyři velké dopravní projekty, které by měly celkově vyjít na téměř 27 miliard CAD (téměř 450 mld. ). Mělo by jít o největší federální investici v této oblasti v kanadské historii, přičemž peníze půjdou především do linek torontského metra a příměstských tratí. Kromě toho jsou v okolí největší kanadské aglomerace Toronta již schváleny další desítky miliard dolarů na připravované posílení regionální vlakové dopravy , rozšiřování jejich tratí a zvyšování počtu vlaků.

Kromě Toronta se realizují či připravují projekty dopravní infrastruktury v dalších velkých kanadských městech, které plánují nové linky či rozšiřují ty stávající (kolejové tratě, tramvaje, mosty, tunely, silnice), v rámci nichž mají šanci se podílet subdodávkami i české firmy (ocelové konstrukce, části kolejových vozidel, technologie frézování vozovky aj.). V provincii Albertě se v roce 2023 má začít stavět největší projekt v historii města Calgary v podobě rozšíření jedné z páteřních linek městské hromadné dopravy (tzv. Green Line ) ve výši téměř 6 mld. CAD (100 mld. ). Další stále aktuální příležitosti se nabízejí v rámci meziměstského železničního projektu nedaleko Vancouveru v provincii Britská Kolumbie tzv. Surrey-Langley Sky Train v hodnotě 4 mld. CAD (přes 60 mld. ). V Montréalu se plánuje východní rozšíření příměstského vlaku, tzv. REM de l’Est s datem zahájení v roce 2023 v hodnotě 10 mld. CAD (přes 160 mld. ). V Québecu se nabízí zapojení do výstavby tramvajové linky s datem zahájení v roce 2023 v hodnotě 3,3 mld. CAD (55 mld. ). Mezi další příležitosti patří také prodloužení hlavní linky nadzemní městské dráhy v hlavním městě Ottawa s dokončením na podzim roku 2023 (Trillium Line) nebo komplexní projekt nadzemní a podzemní městské dráhy v Edmontonu (Valley Line: West a Metro Line: Northwest).

Železniční projekty obecně nabízejí zajímavé příležitosti pro evropské společnosti, včetně českých, které se mohou i díky dohodě CETA zapojovat prakticky plně do veřejných zakázek. Výhodou všech projektů je v tomto směru také jejich financování z veřejných prostředků.

Příležitosti mohou pro české firmy vyplynout také v rámci kanadských snah o dekarbonizaci a snížení emise skleníkových plynů do roku 2030 o 40–45 % pod úroveň roku 2005. Kanadské železnice pokračují v investicích do nejmodernějších technologií za účelem zlepšení životního prostředí, ekonomické výkonnosti a bezpečnosti.

V rámci snah o snížení uhlíkové stopy se Kanadě daří díky investicím do moderních lokomotiv a zefektivnění provozu zvýšit palivovou účinnost nákladní dopravy. V Kanadě se také začalo s vývojem lokomotiv na vodíkový pohon. Celosvětový zájem o lokomotivy na vodík roste a Kanada nechce v oblasti alternativních pohonů zůstat pozadu. První tři lokomotivy poháněné vodíkovými palivovými články pro dálkové a těžké náklady se v rámci projektu rozvíjenému od roku 2020 vznikají v provincii Alberta. Tento projekt má potenciál přerůst v nový obor podnikání, neboť výrobce odhaduje, že by mohl vyrábět přibližně 10 lokomotiv ročně.

V roce 2022 kanadská vláda přislíbila investovat na následujících 5 let na 100 mil. CAD (1,67 mld. ) do zvýšení bezpečnosti a zabezpečení osobní i nákladní železniční dopravy. V rámci bezpečnosti kanadská vláda rovněž zveřejnila záměr o svých plánech implementace moderních technologií pro řízení vlaku „Enhanced Train Control“. S cílem zvýšit bezpečnost se v posledních letech využívají big data, díky kterým kanadské železniční doprava významně pokročila v oblasti automatizovaných kontrol a prediktivní analytiky. Kromě investic do dohledu nad železnicí jsou v plánu i řešení nových, například kybernetických bezpečnostních rizik.

V rámci rozpočtu 2023 vláda oznámila posílení kanadských dopravních systémů a infrastruktury dodavatelského řetězce a zároveň navrhla investovat 210 mil. CAD během pěti let do společnosti VIA Rail Canada.

Velkým tématem je vybudování vysokorychlostní železnice (VRT), která by propojila Toronto a Montreal. Kanada je jedinou zemí G7, která VRT ještě nemá. Obě města již tomuto projektu vyjádřila oficiální podporu, finální rozhodnutí bude na federální vládě, která ale usiluje o realizaci jiného projektu, tzv. "vysokofrekvenční" železnice (HFR) na koridoru Toronto-Quebec.

Poptávka po materiálu pro stavbu železničních tratí, údržbě, ale i po vlakových soupravách nebo moderních technologiích je vysoká. Výhledově se také mohou objevovat příležitosti například v oblasti integraci operačních systémů nebo ICT.

Kanada, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024, souhrnná teritoriální informace.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 14:36  ČNB snižuje úrokové sazby cnb.cz (ČNB)
Čt 14:32  ČNB snížila sazbu o 50bps (2.5.2024) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688