Island - Stavebnictví, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Islandská vláda má v úmyslu podpořit místní stavebnictví několika významnými investicemi. Připravuje se například rozšiřování bytové výstavby v oblasti Reykjavíku, kde má být v následujících 10 letech postaveno přes 16 000 bytů. Pro Island životně důležitý turistický průmysl je po pandemickém útlumu opět na vzestupu a přináší s sebou výstavbu ubytovacích kapacit či plány na modernizaci mezinárodního letiště. Připravuje se také stavba nejdelšího silničního tunelu v zemi. Uplatnění proto najde široká škála stavebních materiálů a komponent.
Stavební průmysl má na Islandu velký potenciál stabilního rozvoje. Populace v regionu hlavního města poměrně rychle narůstá, stejně jako poptávka po nebytové výstavbě. Kromě již zmíněných plánů na rozšíření nabídky bytů v Reykjavíku bude do roku 2030 dle odhadů radnice nezbytné vybudovat ročně také 50–60 tisíc m2 nebytových prostor pro komerční využití. Reykjavík se chce do roku 2040 stát uhlíkově neutrálním městem, proto bude důraz kladen na novostavby a přestavby šetrné k životnímu prostředí. Vláda také uzavřela rámcovou dohodu s obcemi, že během příštích 10 let bude na celém Islandu postaveno 35 000 nových bytových jednotek.
Výstavba nové nemocnice Landspítali bude pokračovat ještě 2-3 roky. Rozloha komplexu bude po dokončení kolem 70 tis. m2, stane se tedy největší budovou v zemi. Výstavba zdravotnických zařízení je obecně důležitou vládní prioritou. Například jen během roku 2023 chce vláda investovat 42 mil. EUR do výstavby nových domovů s pečovatelskou službou.
Po pandemickém útlumu dochází k zotavení incomingové turistiky na Islandu – turisté se do země rychle vracejí (tento sektor se dostal již na 95 % předpandemické úrovně). To se odráží i ve stavebnictví. Dochází k opětovnému urychlení výstavby dalších ubytovacích kapacit pro turisty. Provozovatel IS letišť navíc plánuje modernizaci mezinárodního letiště Keflavík. Během 12 let chce vybudovat nové dva spojovací objekty a zcela novou třetí budovu letiště - plocha letištních budov tak vzroste o 122 000 m2 a náklady na realizaci jsou odhadovány na 1 mld. EUR. Připravují se rovněž projekty na výstavbu či modernizaci regionálních vnitrostátních letišť, které na Islandu mají velmi významnou roli pro konektivitu napříč ostrovem. V roce 2024 má začít stavba dosud nejdelšího (13,3 km) silničního tunelu v zemi (Fjar?arhei?argöng).
Pro všechny výše uvedené developerské projekty mohou české firmy dodávat materiál a komponenty pro stavbu. Z konkrétních příkladů lze zmínit mimo jiné výrobky stavebního truhlářství a tesařství, plastová potrubí, keramické komponenty, stavební desky či hliníkové konstrukce. Široké uplatnění najdou i realizace montovaných staveb (průmyslové haly, datová centra a podobně.). Vzhledem ke specifikům místního klimatu se uplatní také konstrukce skleníků a souvisejících technologií.
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz