skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  13.06.2023 09:02:44

Co vše prozradí VIN? Umístění VIN na čelním skle má své praktické důvody - je dobře viditelné a např. záchranné složky dokáží rozklíčovat ve VIN potřebné údaje

Standard, pomocí kterého výrobce každému vyrobenému vozu přiřadí identifikační číslo, takzvané VIN (zkratka Vehicle Identification Number), byl poprvé použit roku 1954 v USA, ale teprve v roce 1981 standardizovala formát VIN Národní správa bezpečnosti silničního provozu USA. VIN je sedmnáctimístný kód, který auto označuje skutečně jednoznačně, kód se totiž vzhledem ke své skladbě může opakovat nejdříve po 30 letech. To znamená, že dnes vyrobený vůz může mít 30 let starého „dvojníka“, nicméně je to celkem nepravděpodobné. Škoda Auto používá označování svých vozů pomocí VIN od modelového roku 1984.

Podívejte se také: Kontrola VIN zdarma

744_23_Skoda_VIN_kod_II_CZ_d3f10c94

Světový kód WMI (World Manufacturer Identifier)

Tvar čísla VIN je v zásadě jednotný pro celý svět a lze z něj vyčíst různé informace. V základním tvaru jsou první tři znaky VIN určeny pro identifikaci výrobce, přičemž první dva znaky tohoto Světového kódu WMI určují oblast a zemi původu výrobce a třetí znak je přidělen pro konkrétní značku. „Pro Českou republiku jsou určena písmena v řadě TJ až TP a Škoda Auto konkrétně využívá kód výrobce TMB,“ vysvětluje Jiří Vašina ze Škoda Auto a dodává, že třeba Indie má kódy začínající na MA–ME, Japonsko začíná na J, čínské VIN kódy mají na začátku L a v Severní Americe se země označují číslovkou, takže USA má číslo 1, Kanada 2 atd. Evropa má kódy začínající na písmena S–Z. Automobilka Volkswagen v Německu má kód W, takže výsledný WMI kód je WVW. Kód přiděluje výrobci pověřený schvalovací úřad v zemi, kde má výrobce sídlo.

DSC9364.JPG_1c5bfc0cUmístění VIN na čelním skle má své praktické důvody - je dobře viditelné a např. záchranné složky dokáží rozklíčovat ve VIN potřebné údaje.

Popisný kód VDS (Vehicle Descriptor Section)

Na pozicích 4 až 9 se ve VIN nachází takzvaný popisný kód vozidla, který určuje model daného vozu. Jeho podoba je na výrobci. Škoda Auto v tomto případě používá formát, kdy je na pozici 9 takzvaná kontrolní číslice, která umožňuje ověřit, že je VIN skutečný a nikoli jen náhodně vymyšlený. „U vozů Škoda jde z této části VIN zjistit typ karoserie, motoru, informaci o zádržných systémech vozu a typu vozu. U elektromobilů Škoda Enyaq iV lze z páté pozice VIN zjistit výkon pohonného ústrojí,“ popisuje Vašina detaily. Označení A znamená vůz s výkonem 109 kW, písmeno B patří k vozidlu s výkonem 132 kW, výkon 150 kW má písmeno C, E je pro auta s výkonem 195 kW a F pro nejvyšší výkon 220 kW.

Z popisného kódu se dá poznat opravdu hodně: například Škoda Octavia Combi s motorem 1,5 TSI má VIN kód TMBJR8NX*PYxxxxxx. Popisný kód VDS začíná písmenem J, které označuje karoserii kombi, řízení na levé straně a poháněnou jednu nápravu. Písmeno R na páté pozici VIN kódu značí motor 1,5 TSI/110 kW. Následná číslovka 8 symbolizuje dva přední airbagy, čtyři boční airbagy a dva hlavové. Sedmá a osmá pozice VIN kódu s písmeny NX označuje modelovou řadu Octavia, na místě hvězdičky na další pozici pak bude kontrolní číslice, která se dopočítá z kompletního VIN kódu. Písmeno P patří modelovému roku 2023 a písmeno Y výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi. Elektromobily nemají speciální znak, to, že se jedná o čistě elektrický pohon, lze poznat z kombinace písmen na celkové páté, sedmé a osmé pozici VIN kódu.

Závod v Mladé Boleslavi je ve VIN označen písmenem Y na jedenácté pozici.

Co kód, to originál

Pozice 10 až 17 pak tvoří jedinečný kód (VIS, Vehicle Identifier Section), který může opět vznikat dle libosti. Škoda Auto v tomto případě opět používá detailnější „americký“ (nápad zavést VIN pochází z USA) formát, kdy znak na pozici 10 určuje modelový rok vozu (nikoli však rok výroby, ten se může lišit). Rok 2010 měl přiděleno písmeno A, rok 2011 písmeno B a tak dál. Tady je nutné poznamenat, že ve VIN jsou obecně vynechána písmena O, I a Q, aby se zabránilo záměně s číslicemi 0, 1 a 9. Právě znak na této pozici se nesmí opakovat 30 let a určuje ho detailnější předpis. Na pozici 11 je pak ve VIN vozů Škoda určen výrobní závod, kde byl vůz vyroben. „Znaky 0 až 4 označují různé provozy v Mladé Boleslavi, vozy z Kvasin mají na této pozici číslici 5 až 9. Není to ale pravidlo, výrobci mohou na těchto pozicích použít i písmena, což Škoda Auto v některých případech také využívá,“ říká Vašina.

VIN mívají vozy vyražený na karoserii uvnitř motorového prostoru (obvykle vpravo vpředu, na pevné části, která není jednoduše vyměnitelná), ale nachází se i na dalších částech auta, dnes je obvykle umístěn i viditelně na štítku vlevo vpředu pod čelním sklem. Tady mohou podle VIN přečíst detaily o voze i záchranné složky.

Než přišel na svět VIN

Jak se před příchodem VIN kódu auta identifikovala? Většinou podle výrobního čísla motoru. Od počátku navíc platilo, že číslo podvozku se shoduje s číslem vestavěného motoru. Nicméně dohledat dnes na rámu nejstarších vozidel L&K/Škoda číslo podvozku bývá těžké. Prokazatelně tam bylo vyráženo až od 30. let minulého století – a to na výrobcem specifikované místo, umístění nebylo ponecháno libovůli pracovníků ve výrobě. V případě modelů Škoda s rámovou konstrukcí podvozku se tento postup držel až do roku 1973. Dodejme, že výpovědní hodnota výrobního čísla podvozku je logicky větší než v případě motoru, který mohl být v průběhu životnosti vozidla třeba i několikrát vyměněn.

Milník představovalo zavedení samonosných karoserií, které nepotřebovaly podepření rámem. Ten proto zcela vymizel a funkci hlavního nositele identity vozu převzalo číslo karoserie.

1_Popular-MC.JPG_5dee2305Na počátku výroby se číslo podvozku razilo na libovolné místo karosérie.

Pomocník při prověřování

Podle VIN si také mohou zájemci o ojetý vůz prověřit pomocí řady služeb jeho historii. Zjistit například, zda byl bouraný, má vyměněný motor, upravené najeté kilometry a podobně. I proto se stále objevují případy manipulace s VIN, aby podvodníci zamaskovali skutečný původ vozu. Vzhledem k detailnímu popisu vozu pomocí VIN je však dnes nesmírně obtížné VIN skutečně zfalšovat. „Objevují se však případy, kdy došlo k výměně celých částí karoserie nebo třeba rozpůlení vozidla a spojení s jiným. Pak by měla být jakákoli nesrovnalost v konfiguraci vozu s tím, co tvrdí údaje z VIN, jasným varovným signálem,“ říká Vašina a dodává: „Prověření ojetiny pomocí VIN rozhodně doporučujeme. Vhodné je využít služeb specializovaných firem, které mají přístup do databází výrobců, servisů, zkušebních stanic i databází kradených vozidel.“

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688