Vozy na alternativní pohon tvoří jen 2 % firemních flotil: Značkám kraluje Škoda a Mercedes
Bezemisní norma, která v EU omezí prodej aut se spalovacími motory, se v březnu dočkala finálního schválení. Nově prodávaná auta tak budou muset mít od roku 2035 nulové emise oxidu uhličitého. To se dotkne i firemních flotil, na něž se ve svém reportu zaměřila společnost Imper, která poskytuje největší online databázi českých firem Merk. Jak se české společnosti připravují na dobu elektrickou a které značky aut s alternativním pohonem u nich vedou?
Analýza společnosti Imper se zaměřila na české firmy, které ve svém vozovém parku mají zastoupeny vozy na alternativní pohon – ať ve formě čistě elektrických aut, vozů na CNG či LPG nebo hybridů.
Z celkového počtu 2322 firem se nepřekvapivě největší část nachází v Praze – celkem 997 společností. Na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj (299) následovaný Středočeským (221) a Moravskoslezským (200). Ostatní kraje nepřesáhly podílem přes sto firem a na samotném konci žebříčku se umístil Karlovarský kraj s 29 společnostmi.
Vozy s alternativním pohonem přitom nejsou jen výsadou firem s miliardovými obraty. Mezi společnostmi s obratem do pěti milionů má takovýto vůz 627 firem, u obratu nad 100 milionů jde pak o 451 firem. Přibližně polovina firem, která vlastní elektroauta, pak zaměstnává méně než 10 zaměstnanců.
„Potvrzuje se, že elektroauta se stávají běžnou součástí firem. Svůj podíl na tom má i stávající daňové zvýhodnění včetně úlev na dani z příjmu u zaměstnanců, kteří využívají elektromobil pro pracovní i soukromé účely,“ dodává Tomáš Berger, CEO společnosti Imper.
Škodu dohání Mercedes
Z pohledu nejoblíbenějších značek osobních vozů s alternativním pohonem vede mezi českým firmami Škoda (608 vozů), na paty jí ale šlape jak Mercedes (493 vozů), tak i značka Audi (483 vozů) a BMW (398 vozů). Firemních aut značky Tesla pak na silnicích můžeme potkat hned 230. Zajímavý je i pohled do kategorie luxusních vozů, kde české firmy využívají hned 78 vozů Porsche, 19 značky Jaguar, dvě hybridní Ferrari a jedno Bentley.
Vzhledem k tomu, že elektroauta se na českém trhu zatím stále zabydlují, tvoří většinu firemních flotil auta registrovaná v posledních třech letech. Raritou je pak nejstarší registrovaný elektrovůz v podobě legendárního Peugeotu 106 Electric, který byl vyroben v roce 1999.
Vedou hybridy
České firmy disponují celkem 1193 automobily na čistě elektrický pohon, na CNG jezdí 247 vozů. Velmi oblíbené jsou pak především hybridy. Kombinace benzínu a elektropohonu využívá 1374 vozů, variantu nafta a elektro pak 602 aut.
Ve firemních parcích ale nalezneme také 290 elektrických motocyklů, 5 čtyřkolek a 42 elektrických nákladních automobilů – ty jsou však spíše výjimkou a v alternativních pohonech převládá hybridní varianta benzinu s CNG.
Vozy využívající alternativní pohon – ať už jde o hybridy či auta na elektřinu, CNG či LPG pohon, si cestu do českých firem zatím hledají a momentálně je vlastní přibližně 2 % z celkového počtu 137 795 českých firem.
„České firmy stále sází především na hybridy, které mohou být vhodným kompromisem v případech, kdy čistě elektroauto například nenabízí požadovaný dojezd. Je pravděpodobné, že se zlepšujícími se kapacitami baterií bude v následujících letech podíl hybridů klesat,“ dodává Tomáš Berger.
Počet firem vlastnících elektroauto | |
997 | |
50 | |
299 | |
29 | |
43 | |
78 | |
47 | |
200 | |
65 | |
54 | |
91 | |
221 | |
77 | |
71 | |
Celkem |
2322 |
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
11.10.2024 Buďte v zisku. Využívejte řízení…
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů