Infrastruktura pro alternativní paliva: Předběžná dohoda o zvýšení počtu dobíjecích a čerpacích stanic v celé Evropě
V návaznosti na dnešní předběžnou politickou dohodu mezi Radou a Evropským parlamentem budou v nadcházejících letech v celé Evropě zavedeny další dobíjecí a čerpací stanice pro alternativní paliva, což umožní odvětví dopravy výrazně snížit uhlíkovou stopu.
Dohodou bude občanům a dalším zúčastněným stranám vyslán jasný signál, že v celé EU bude nainstalována uživatelsky přívětivá dobíjecí infrastruktura a čerpací stanice pro doplňování alternativních paliv, například vodíku. To znamená, že na ulicích v městských oblastech i podél dálnic bude k dispozici více veřejných dobíjecích kapacit. Občané již nebudou mít důvod obávat se, zda najdou dobíjecí či čerpací stanici pro svůj elektromobil nebo vozidlo s palivovými články.
Andreas Carlson, švédský ministr infrastruktury a bydlení
Hlavní cíle navrhovaného právního předpisu
Navrhované nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) si klade tři cíle:
- zajistit existenci dostatečné sítě infrastruktury umožňující dobíjení nebo čerpání alternativního paliva u silničních vozidel nebo plavidel;
- poskytnout alternativy k používání palubních motorů pro plavidla u nábřeží a letadla stojící na letišti;
- zajistit plnou interoperabilitu v rámci EU a uživatelskou vstřícnost dané infrastruktury.
Navrhované nařízení bude hrát důležitou úlohu při urychlování zavádění této infrastruktury, aby se nebránilo nástupu vozidel a lodí s nulovými či nízkými emisemi, což povede k vytvoření pozitivní spirály pro odvětví dopravy a plnění cílů evropského právního rámce pro klima.
Hlavní prvky ponechané z návrhu Komise
Předběžná dohoda zachovává základní aspekty návrhu Komise, tj. hlavní klíčové parametry, které budou mít skutečný dopad na klima, zejména:
- požadavky na celkový dodávaný výkon v závislosti na velikosti registrovaného vozového parku a požadavky na pokrytí transevropské dopravní sítě (TEN-T) v letech 2025 a 2030, pokud jde o dobíjení elektrických lehkých vozidel;
- požadavky na pokrytí sítě TEN-T v roce 2030 s postupným zaváděním pro elektrická těžká vozidla od roku 2025, pokud jde o dobíjení elektrických těžkých vozidel a doplňování vodíku;
- požadavky platné od roku 2030, pokud jde o dodávky elektřiny plavidlům vyvázaným u nábřeží v přístavech.
Hlavní změny návrhu Komise
Znění předběžné dohody však některé aspekty návrhu Komise pozměňuje:
- vzhledem ke specifické dynamice elektrických těžkých vozidel a ke skutečnosti, že trh je méně rozvinutý než trh s lehkými vozidly, má být v roce 2025 zahájen postupný proces zavádění infrastruktury s cílem pokrýt do roku 2030 všechny silnice sítě TEN-T;
- s cílem zajistit co nejefektivnější investice v oblasti doplňování vodíku a přizpůsobit se technologickému vývoji se požadavky zaměřují na zavádění infrastruktury pro doplňování plynného vodíku se zvláštním důrazem na městské a multimodální uzly;
- s cílem zajistit, aby požadavky na elektrické dobíjení byly v souladu s rozdílnými situacemi v praxi a aby investice byly přiměřené potřebám, byl upraven celkový výkon elektrických dobíjecích parků a je možné prodloužit maximální vzdálenost mezi dobíjecími parky pro silniční úseky s velmi nízkým provozem;
- pro zajištění uživatelské vstřícnosti infrastruktury elektrického dobíjení a doplňování vodíku jsou k dispozici různé možnosti platby a zobrazování cen, přičemž se zamezuje nepřiměřeným investicím, zejména do stávající infrastruktury;
- pokud jde o dodávky elektřiny z pevniny v námořních přístavech, jsou ustanovení nyní plně v souladu s nedávno dohodnutým návrhem „FuelEU Maritime“;
- znění upřesňuje povinnosti jednotlivých zúčastněných stran, stanoví sledování dosaženého pokroku, zajišťuje řádné informování uživatelů a vytváří pro toto odvětví společné normy a technické specifikace;
- s ohledem na významný technologický vývoj i vývoj na trhu, pokud jde o těžká vozidla, obsahuje znění prozatímní dohody ustanovení o zvláštním přezkumu v krátkodobém horizontu, přičemž celé nařízení bude rovněž přezkoumáno ve střednědobém horizontu.
Další postup
Předběžná politická dohoda nyní podléhá formálnímu schválení oběma spolunormotvůrci. Pokud jde o Radu, švédské předsednictví má v úmyslu předložit znění co nejdříve zástupcům členských států (Coreperu) za účelem jeho formálního přijetí Radou na některém z nadcházejících zasedání.
Základní informace
Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) je součástí balíčku „Fit for 55“. Cílem tohoto balíčku, který Evropská komise předložila 14. července 2021, je umožnit EU snížit do roku 2030 své čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality.
Rada pro dopravu dosáhla 2. června 2022 obecného přístupu k návrhu.
Znění předběžné dohody bude k dispozici později.
Kontakt pro tisk
- Dimosthenis Mammonas
- Press officer
- +32 477 61 20 77
- +32 2 281 2504
- @dimos_mammonas
Nepracujete-li pro média, obraťte se prosím se svým dotazem na službu informací pro veřejnost.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu