consilium.europa.eu (Rada EU)
Auto Moto  |  29.03.2023 09:51:36

Infrastruktura pro alternativní paliva: Předběžná dohoda o zvýšení počtu dobíjecích a čerpacích stanic v celé Evropě

V návaznosti na dnešní předběžnou politickou dohodu mezi Radou a Evropským parlamentem budou v nadcházejících letech v celé Evropě zavedeny další dobíjecí a čerpací stanice pro alternativní paliva, což umožní odvětví dopravy výrazně snížit uhlíkovou stopu.

Andreas Carlson, švédský ministr infrastruktury a bydlení

Dohodou bude občanům a dalším zúčastněným stranám vyslán jasný signál, že v celé EU bude nainstalována uživatelsky přívětivá dobíjecí infrastruktura a čerpací stanice pro doplňování alternativních paliv, například vodíku. To znamená, že na ulicích v městských oblastech i podél dálnic bude k dispozici více veřejných dobíjecích kapacit. Občané již nebudou mít důvod obávat se, zda najdou dobíjecí či čerpací stanici pro svůj elektromobil nebo vozidlo s palivovými články.

Andreas Carlson, švédský ministr infrastruktury a bydlení

Hlavní cíle navrhovaného právního předpisu

Navrhované nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) si klade tři cíle:

  • zajistit existenci dostatečné sítě infrastruktury umožňující dobíjení nebo čerpání alternativního paliva u silničních vozidel nebo plavidel;
  • poskytnout alternativy k používání palubních motorů pro plavidla u nábřeží a letadla stojící na letišti;
  • zajistit plnou interoperabilitu v rámci EU a uživatelskou vstřícnost dané infrastruktury.

Navrhované nařízení bude hrát důležitou úlohu při urychlování zavádění této infrastruktury, aby se nebránilo nástupu vozidel a lodí s nulovými či nízkými emisemi, což povede k vytvoření pozitivní spirály pro odvětví dopravy a plnění cílů evropského právního rámce pro klima.

Hlavní prvky ponechané z návrhu Komise

Předběžná dohoda zachovává základní aspekty návrhu Komise, tj. hlavní klíčové parametry, které budou mít skutečný dopad na klima, zejména:

  • požadavky na celkový dodávaný výkon v závislosti na velikosti registrovaného vozového parku a požadavky na pokrytí transevropské dopravní sítě (TEN-T) v letech 2025 a 2030, pokud jde o dobíjení elektrických lehkých vozidel;
  • požadavky na pokrytí sítě TEN-T v roce 2030 s postupným zaváděním pro elektrická těžká vozidla od roku 2025, pokud jde o dobíjení elektrických těžkých vozidel a doplňování vodíku;
  • požadavky platné od roku 2030, pokud jde o dodávky elektřiny plavidlům vyvázaným u nábřeží v přístavech.

Hlavní změny návrhu Komise

Znění předběžné dohody však některé aspekty návrhu Komise pozměňuje:

  • vzhledem ke specifické dynamice elektrických těžkých vozidel a ke skutečnosti, že trh je méně rozvinutý než trh s lehkými vozidly, má být v roce 2025 zahájen postupný proces zavádění infrastruktury s cílem pokrýt do roku 2030 všechny silnice sítě TEN-T;
  • s cílem zajistit co nejefektivnější investice v oblasti doplňování vodíku a přizpůsobit se technologickému vývoji se požadavky zaměřují na zavádění infrastruktury pro doplňování plynného vodíku se zvláštním důrazem na městské a multimodální uzly;
  • s cílem zajistit, aby požadavky na elektrické dobíjení byly v souladu s rozdílnými situacemi v praxi a aby investice byly přiměřené potřebám, byl upraven celkový výkon elektrických dobíjecích parků a je možné prodloužit maximální vzdálenost mezi dobíjecími parky pro silniční úseky s velmi nízkým provozem;
  • pro zajištění uživatelské vstřícnosti infrastruktury elektrického dobíjení a doplňování vodíku jsou k dispozici různé možnosti platby a zobrazování cen, přičemž se zamezuje nepřiměřeným investicím, zejména do stávající infrastruktury;
  • pokud jde o dodávky elektřiny z pevniny v námořních přístavech, jsou ustanovení nyní plně v souladu s nedávno dohodnutým návrhem „FuelEU Maritime“;
  • znění upřesňuje povinnosti jednotlivých zúčastněných stran, stanoví sledování dosaženého pokroku, zajišťuje řádné informování uživatelů a vytváří pro toto odvětví společné normy a technické specifikace;
  • s ohledem na významný technologický vývoj i vývoj na trhu, pokud jde o těžká vozidla, obsahuje znění prozatímní dohody ustanovení o zvláštním přezkumu v krátkodobém horizontu, přičemž celé nařízení bude rovněž přezkoumáno ve střednědobém horizontu.

Další postup

Předběžná politická dohoda nyní podléhá formálnímu schválení oběma spolunormotvůrci. Pokud jde o Radu, švédské předsednictví má v úmyslu předložit znění co nejdříve zástupcům členských států (Coreperu) za účelem jeho formálního přijetí Radou na některém z nadcházejících zasedání.

Základní informace

Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) je součástí balíčku Fit for 55“. Cílem tohoto balíčku, který Evropská komise předložila 14. července 2021, je umožnit EU snížit do roku 2030 své čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality.

Rada pro dopravu dosáhla 2. června 2022 obecného přístupu k návrhu.

Znění předběžné dohody bude k dispozici později.

Kontakt pro tisk

Dimosthenis Mammonas
Press officer
+32 477 61 20 77
+32 2 281 2504
@dimos_mammonas

Nepracujete-li pro média, obraťte se prosím se svým dotazem na službu informací pro veřejnost.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688