odej
elektromobilů narostl v Česku o 47 procent na 3 895 nově registrovaných
elektroaut. V celé
EU se v loňském
roce prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných
elektromobilů více než v
roce 2021, celkem 1 123 778. Vyplývá to z aktuálních
dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců
automobilů (ACEA). O 10 procent narostly v Česku také prodeje hybridů, naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř pět procent. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V Česku se mezi
lety 2021 a
2022 prodalo o 13 procent méně
aut s pohonem na
benzín, u naftových pohonů to bylo o 9 procent méně. V celé
EU byl trend podobný.
Prodeje vozidel na
benzín klesly v
EU za uplynulý
rok o 13 procent. Největší propad hlásí prodejci ve
Finsku, ve kterém spadly prodeje benzínových osobních vozidel o více než třetinu. Český pokles prodejů
aut s benzínovým pohonem je na unijním průměru. „V Česku pomalu klesá počet prodaných
aut na
benzín, loni to bylo o 16 tisíc vozů méně. I když příčiny poklesu jsou spíše v nedostatku těchto vozidel na trhu, lze přesto trend považovat za pozitivní. Je znát, že Češi stále více o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný
elektromobil za cenu 1,44
Kč bez
DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na
naftu či
benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek z Arvalu.
Výrazný propad prodejů je podle
dat z ACEA patrný také u vozidel s naftovými motory. Největší pokles prodejů opět zaznamenal
Kypr, meziročně téměř o dvě třetiny na 596 vozidel. V celé
EU prodeje vozidel na
naftu klesly o pětinu, v Česku o 9 procent.
Plug-in hybridy rostou v EU nejméně. V Česku prodeje klesly o pět procent Nejnižší
nárůst mezi vozidly s alternativními pohony zaznamenala ACEA u plug-in hybridů. V celé
EU narostly prodeje pouze o 1
procento. V Česku jejich registrace klesly o pět procent na 3 560 vozidel. Trojciferné nárůsty v prodejích ale hlásí některé země východní
Evropy.
Výrazný
nárůst zaznamenala ACEA v zemích
EU u registrací hybridních vozů, prodalo se jich o 9 procent více. V loňském
roce se jednalo o druhou nejpočetnější kategorii v množství prodaných vozů v Unii. Evropští zákazníci jich nakoupili přes dva
miliony. „Pro řidiče, kteří byli doteď zvyklí na vozidla s konvenčními pohony, je přechod do hybridního vozu snazší než do plug-in hybridu, protože nemusejí řešit dobíjení. Naopak zákazníci, kteří preferují čistou mobilitu, si vyberou raději
bateriový elektromobil. Tento trend pozorujeme také u našich zákazníků. Zatímco stav prodejů plug-in hybridů je v posledních letech konstantní, u
elektromobilů jsme v loňském
roce zaznamenali tak výrazný
nárůst předaných vozidel, že jsme v současnosti největším poskytovatelem
elektromobilů na operativní leasing v Česku. Poptávku táhnou
firmy z mnoha důvodů. Nejčastějším je splnění ESG cílů od mateřských společností či snížení provozních nákladů a snazší parkování v hlavním městě. Dalšími z důvodů jsou image společnosti či odlišení se od konkurence využíváním stále ještě ne zcela obvyklých vozů,“ říká Kadeřábek z Arvalu.