Vánoce přicházejí. Jak zvládnout nákupní horečku a neutratit víc, než si můžete dovolit
Do začátku adventu
zbývají poslední dny a my jako každý rok začínáme podléhat tlaku, že Vánoce
musí být v první řadě bohaté, až pak šťastné a veselé. Pod vlivem vánoční
horečky nakupujeme dárky pro svou rodinu, kolegy a přátelé. Nelení ani
obchodníci, kteří každoročně využívají akcí, jako jsou Black Friday či Cyber
Mondey, k tomu, abychom ze svých peněženek vytáhli ještě více než
v loňském roce. Co ale dělat v případě, že své blízké chceme
obdarovat dárky, a přitom se musíme vlivem zhoršené finanční situace uskromnit?
Nakupujte s rozumem
Někdy je to opravdu těžké a to především, když máte malé
děti. V takovém případě je opravdu náročné udržet se a nenakoupit spoustu
krásných hraček, knih a oblečení. Nemá to však smysl. I psychologové se shodují
na tom, že dítěti stačí pod stromečkem dva až tři dárky, protože s každým
dalším balíčkem ztrácí soustředění a užitek z dalších dárků se zmenšuje.
Zamyslete se nad tím, co má vaše dítě rádo a co ho baví. Na
základě toho vyberte jednu věc, kterou mu uděláte opravdu radost a tou ho
obdarujte. Ve finále můžete utratit méně
za jednu dražší věc, než kdybyste nakoupili spoustu malých, na první pohled
laciných věcí, za které zaplatíte dohromady ještě více peněz.
To samé platí i s dospělými. To, co nezbytně
potřebujeme, si kupujeme v průběhu roku, takže se zaměřte na něco
drobného, co udělá vašemu blízkému radost a co jej potěší. Čím více si dáte
záležet na tom, aby byl dárek nějak spojený s obdarovaným a aby se jej
citově dotýkal, tím méně za něj můžete utratit, protože hodnota dárku se bude nacházet úplně v něčem jiném než
v jeho ceně.
Pozor na speciální předvánoční akce
Kdo někdy neslyšel termín „Black Friday“? Poslední roky se i
díky zelenému mimozemšťanovi, který na nás z reklamy každoročně toto
zaklínadlo křičí, stal z dnů jako je Black Friday či Cyber Monday
především prostředek, jak z našich peněženek vytáhnout co nejvíce peněz.
Také psychologové potvrzují, že nás tyto dny nutí nakupovat i za cenu, že něco
reálně nepotřebujeme. A na to bychom měli myslet, protože obchodník nemá za
cíl, abychom ušetřili, nýbrž abychom utratili. Myslete tedy na to, že velká sleva nemusí za každou cenu
představovat nejvýhodnější koupi a někdy i nákup se slevou může představovat zbytečně utracené peníze.
Bonus za věrnost a dárek k tomu
„Sbíráte body? Ne? A
víte, že za vyplněnou kartičku můžete získat dárek se slevou?” Tyhle otázky
vám asi taky nebudou zcela neznámé. Ano,
zní to lákavě, ale i tyto akce mají svůj důvod. To, že vás obchodník obdaruje
za vaši věrnost, není ani tak jeho dobrota a laskavost, ale strategie, jak vás
nalákat k dalšímu nákupu. Stejně tak pobídka – “nakupte ještě za 300 Kč a
získejte dárek zdarma”, má za cíl dostat z vašich peněženek další peníze
navíc. Pokuste se nepodléhat zbytečně těmto trikům a neutrácejte za dárky více, než je nutné.
Pozor na předvánoční půjčky. I krátká radost může přinést dlouhou starost
I když to může znít jako klišé, Vánoce jsou především časem,
kdy bychom se měli zastavit a prožívat společně svátky klidu a míru. Potřebu
rozbalovat drahé a luxusní dárky jsme jim přiřadili sami a určitě to není ta
pravá podstata Vánoc. A když vlastní peníze na nákup dárků dojdou, není přece
problém sáhnout po finanční injekci. Půjčku lze dneska sjednat rychle a online,
což může být zejména pro méně finančně gramotné jedince cesta do pekel.
K úvěrovému financování přistupujte vždy s rozvahou, bez ohledu na
roční období. Nezapomeňte, že i vánoční půjčku lze čerpat chytře, pokud se
budete držet základních rad a postupů.
Kdo má našetřeno, má vyhráno
Je pravda, že je to tak trochu „s křížkem po funuse“, ale
pokud už jste si nestihli našetřit letos, dejte si předsevzetí, že příští rok
to změníte. A letošní Vánoce vám mohou posloužit jako dobrý příklad. Stačí si
spočítat, kolik za ně přibližně utratíte a podle toho si lehce spočítáte, kolik
si musíte začít od ledna odkládat na stranu tak, abyste si na příští Vánoce a
nákup dárků našetřili.
Pokud již jste zvyklí šetřit, neměl by to pro vás být takový
problém. Pokud se vám ale stále nedaří odkládat peníze stranou, začněte třeba
tím, že z každého nákupu, který zaplatíte, si odložíte stranou 10 %.
Stejně jste nuceni dávat vlivem inflace za své nákupy více, takže vás dalších
pár procent navíc nemusí finančně zruinovat a můžete to brát jako odrazový
můstek k tomu začít šetřit. Odměnou vám budou Vánoce bez stresu a obav z financování vánočních dárků.
Iva Grácová
Iva vystudovala obor Národní hospodářství na ekonomické fakultě Vysoké školy báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Ve světě bankovnictví a financí se aktivně pohybuje již od roku 2007. Cenné pracovní zkušenosti získala díky svému dlouholetému působení v Citigroup Inc., kde pracovala jako specialista a poradce privátního a investičního bankovnictví. V současné době se věnuje psaní článků a komentářů na aktuální ekonomické dění, spolupracuje jako copywriter převážně s finančními společnostmi a pravidelně svými články přispívá například na finančním portálu Bezvamoney.cz.
Bezvafinance s.r.o.
Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.
Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz