(Kurzy.cz)
Polestar chce letos prodat 50 tisíc elektromobilů. Akcie firmy se po divokém vstupu na trh začínají uklidňovat
Koncem letošního června se na Wall Street dostaly akcie další firmy, která se pokouší zachytit nástup elektromobilismu. Zřejmě i vlivem letošního divokého vývoje na akciových trzích však nedošlo na klasický vstup formou primární emise (IPO), nýbrž přes speciální „připravenou“ akviziční firmu (tzv. SPAC operace). Tedy přes firmu již obchodovanou na Wall Street, která jako jakási podnikatelsky „prázdná“ skořápka čekala na příležitost poskytnout své finanční prostředky startupu. Obchodovaná společnost Gores Guggenheim tak v rámci transakce vlastně poskytla na expanzi podnikání 890 mil. USD švédské automobilce Polestar. Tedy firmě, která v roce 2017 vznikla jako společný podnik automobilek Volvo Cars a čínské Geely. Ambice Polestaru jsou globální, jelikož již nyní své vozy nabízí na 25 trzích, resp. do konce roku chce být již přítomna na 30.
Po spíše propagačním hybridním vozu Polestar 1 automobilka přišla loni na trh s plně elektrickým vozem Polestar 2 nabízeným ve třech variantách. Elektromobil s výkonem až 300 kW (408 koní), zrychlením z 0 na 100 km/h i do 5 vteřin umožňuje dojezd dle WLTP až 540 km. A rozjezd výroby vozu, potažmo prodejů, nabírá letos na obrátkách. Za letošní 1. pololetí se k zákazníkům dostalo zhruba 21 200 zmiňovaných elektromobilů. Tedy meziročně o více než 100 % více. Výsledek mohl být ještě výraznější, nebýt covidu. Polestar totiž své vozy zatím vyrábí pouze v Číně, kde jak známo restrikce vztahující se k opakovaně vracející se epidemii v minulých měsících negativně ovlivnily ekonomiku. Polestar nicméně ve středu, společně se zveřejněnými čísly, potvrdil svůj již dřívější výhled, prodat letos 50 tisíc elektromobilů.
K ceně vozu Polestar 2 možno zmínit, že například v domovském Švédsku začíná na 519 tis. SEK, tedy v přepočtu 1,2 mil. Kč. Dvoumotorová nejvýkonnější verze pak na 629 tis. SEK (1,45 mil. Kč). Příznivci cyklistiky pak mohou nově sáhnout za 99 tis. SEK (229 tis. Kč) po aktuálně představené novince – designovém horském kole vyráběném ve spolupráci s firmou Allebike…
Polestar hodlá od letoška každoročně představit nový model. Dle všeho zatím stále neplánuje dávat vozům nějaké konkrétní názvy, nýbrž držet se čistě pořadových čísel. V říjnu tak plánuje představit elektromobil Polestar 3, kterým hodlá vstoupit do stále vlastně na trhu pro automobilky asi nejatraktivnějšího segmentu SUV. Automobilka každopádně vůz vizuálně již částečně odtajnila, navíc zmínila i díky plánované blíže nespecifikované velké baterii dojezd 600 km. K zákazníkům se má Polestar 3 začít dostávat v úvodu příštího roku, když se vedle Číny bude vyrábět také v USA. V následujícím roce má dojít provedením na menšího bratříčka - SUV kupé Polestar 4. Vozem s pořadovým číslem 5 má pak v roce 2024 být 4dveřové GT vycházející s konceptu Precept představeného již v roce 2020.
Oproti roku 2021, kdy se k zákazníkům dostalo zhruba 29 tis. vozů Polestar, se mají v roce 2025 prodeje v porovnání zdesetinásobit, resp. dosáhnout 290 tis. elektromobilů. O poptávku po vozech Polestar se každopádně částečně již nyní stará Hertz. Tato známá autopůjčovna totiž dle s firmou uzavřené dohody hodlá během 5 let rozšířit svou flotilu o 65 tis. elektromobilů Polestar.
Že to akcie Polestar nebudou mít snadné, naznačuje vlastně vývoj konkurentů. Ať už také dosavadní lídr Tesla stál v minulosti na pokraji bankrotu, výraznou restrukturalizací prošel, resp. finanční injekci musel předloni získat čínský konkurent NIO. A nejen akcie těchto dvou automobilek tak mají za sebou historicky divoký vývoj a nemalé kurzové ztráty od maxim. Zmínit totiž možno na Wall Street také další obchodované konkurenční firmy jako Xpeng, Fisker, Lucid, Sono, Nikola, Rivian či Lordstown, které přinesly či stále přinášejí nelehké spaní nejednomu investorovi. Jejich dřívější/původní ocenění totiž často výrazně překonávalo hodnoty tradičních automobilek, které mají v porovnání násobně větší produkci.
Aby švédská firma dosáhla svých nejbližších expanzních cílů, čekají ji jistě nemalé investice. V úvodu zmiňovaných 890 mil. USD jistě nebude stačit. Zmiňuje to například analytický pohled společnosti Bernstein Research, která i přes současnou finanční injekci odhaduje jen do konce letošního roku potřebu dalších 650 mil. USD. Právě vstup Polestar na akciový trh může být i otevřenou cestou možného dalšího financování firmy, resp. v budoucnu nebude překvapením sekundární nabídka akcií. Tedy obdobný krok, ke kterému se v minulosti opakovaně uchýlila ať už například Tesla či NIO.
Co se týká firmy Polestar, aktuálně se z hlediska ocenění každopádně již přibližuje řadě zmiňovaných konkurentů. Po divokém debutu po SPAC, kdy se akcie Polestar (PSNY) vyšvihly nad 13 USD, následovalo rychlé vystřízlivění, resp. pokles pod 9 USD. Poslední dny se titul kurzově usídlil v blízkosti 10 USD. Ve čtvrtek zakončil na 10,20 USD, čímž trh švédskou společnost aktuálně oceňuje na 21,6 mld. USD. Například nejblíže výše je s hodnotou 23,7 mld. USD aktuálně vlastně ambicióznější konkurent Xpeng. Jak jsme v úvodu měsíce v přehledu prodejů elektromobilů automobilek uváděli, firma, jejíž vozy si letos pořídilo takřka 70 tisíc řidičů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu