AAA Auto: Elektromobilů a hybridů se prodává stále víc, jejich cena na trhu se za sedm let skoro ztrojnásobila
Ještě před sedmi lety, v roce 2016, byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií. Nabídka na trhu s ojetými elektromobily byla mizivá. V Česku jich tehdy v nabídce za celý rok bylo lehce přes 300 a mediánová cena byla okolo 280 000 korun. Od té doby elektromobilů a hybridů na sekundárním trhu pravidelně přibývá. V loňském roce už to bylo 2400 elektrických aut, jejichž cena se nejčastěji pohybovala okolo 630 tisíc korun a 5801 hybridních modelů s cenovým mediánem 550 000 korun. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Elektromobily a hybridy se v posledních letech stávají běžnou součástí nabídky prakticky všech výrobců automobilů. S množstvím nových modelů na trhu pochopitelně přibývá i aut, která se po určité době stanou ojetinou a objeví se v nabídce na sekundárním trhu. V tomto segmentu zatím stále dominují hybridní modely, které celkem konzervativní čeští zákazníci berou jako logický mezistupeň od spalovacího motoru k elektromobilu. Při současných cenách pohonných hmot je úsporný hybridní model pro mnoho zákazníků zajímavou alternativou,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatel autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Elektrické vozy, které se v nabídce na trhu objevují, se pohybují do tří let stáří. Do začátku covidové pandemie jejich věk pohyboval okolo 4 a půl let a hodně jich bylo ze zahraničí, dnes jsou to vyloženě zánovní ojetiny do tří let stáří a tuzemského původu. Často se jedná o předváděcí vozy, případně vozy z firemních fleetů firem, které se snaží o ekologický přístup k provozu svého autoparku. Počet hybridních modelů v nabídce na tuzemském trhu je v současnosti dvojnásobný oproti plně elektrickým autům, v loňském roce to byl téměř dvou a půl násobek. Cenově jsou hybridní modely mezi ojetinami v nabídce dostupnější, než čisté elektromobily. Oproti čistým elektromobilům je nejčastější pořizovací cena přibližně o čtvrtinu nižší. Stejně jako u elektromobilů jsou nejčastěji nabízeny zánovní auta, s nájezdem okolo 30 000 kilometrů a ve stáří mezi dvěma a třemi lety. Paleta TOP 10 modelů, kterých je na trhu nabízeno nejvíce, je u čistých elektromobilů pestřejší. Nejvíce bylo letos BMW i3, následovaly modely Tesla 3 a Tesla S a na čtvrtém a pátém místě je Škoda Enyaq a Nissan Leaf. U hybridů dominuje Toyota, mezi TOP 10 hybridními vozy je letos 7 modelů Toyoty a Lexusu a dva modely zastupují cenově zajímavé modely Suzuki a na desátém místě je Hyundai Ionic.
Sama společnost AURES Holdings
má v současné době ve firemní flotile, která čítá přes 1800 aut, 50 vozů, které
jsou buď plně elektrické, nebo hybridní a u dalších již objednaných čeká na
jejich dodání. „V rámci naší skupinové ESG strategie chceme, aby do roku
2025 bylo alespoň 40 % firemních vozů hybridních nebo plně elektrických,“
dodává Vaněček.
Martin Houška
PR & Media Relations Manager
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Druhý ročník soutěže „Podnikám s rozumem“ startuje – zapojte své studenty a získejte hodnotné ceny!
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex září 2024: Pesimistické předpovědi se naplňují
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Drahé emisní povolenky v roce 2030: Jak ovlivní účty za energie?
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Josef Pavelec, Dálnička.cz
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna