Trh ojetin v 1Q22 - auta jsou v ČR výrazně dražší, prodej škodovek se propadá
● Ojetiny do 5 let
stáří jsou meziročně o 22 % dražší
● Vozy Škoda si
udržely první pozici, ale meziročně ztratily více než 6 procentních bodů
● Ojetá auta
prodávaná v prvním čtvrtletí měla o 19 % vyšší nájezd než loni
Praha 30. května 2022: Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale
z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo,
Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České
republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny
byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny
vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč),
maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).*
Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných
ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km
v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy
s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem
o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý
čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější
(13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než
polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.
Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování
s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila
tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago
k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.
„Růst cen ojetých vozů
nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku
elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou
na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky
na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí
spíše na profitabilnější, dražší modely aut,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.
Prodej ojetých vozů v
ČR v podrobnějších datech
Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad
tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí
roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na
českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW
(nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále
nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o
SUV Kodiaq a Karoq.
Median ceny vozu do 5 let stáří 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) CZK 499,000 CZK
607,221 +21.7 %
Median ceny vozu do 10 let stáří 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) Median počtu najetých km 1Q 2021 1Q
2022 rozdíl (nárůst) 56,974 68,051 +19 %
Podíl vozů s dieselovým motorem 52 % 48
%
Podíl vozů s automatickou převodovkou 39 % 44
%
Top 10 modelů podle pořadí
Top 5 značek podle podílu
|
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu