Jaká je role ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu? - čnBlog
Každý klient finanční instituce očekává, že jeho banka, pojišťovna či jiná finanční instituce je stabilní, spolehlivá a neumožňuje, aby její činnost byla zneužívána k trestné činnosti[1]. ČNB dohlíží na to, aby se takovým situacím včas předcházelo, nebyla poškozena důvěra občanů ve finanční sektor, a zachovala se jeho dobrá pověst a stabilita.
Finanční instituce
Jsou to však především samotné finanční instituce, které musí zabránit finančním operacím souvisejícím s trestnou činností a nesmí dovolit, aby peníze z nelegální činnosti do finančního systému vstupovaly a dále jím protékaly.
ČNB proto očekává a kontroluje, že všechny finanční instituce účinně a efektivně aplikují zásadu „Poznej svého klienta“. To znamená, že jednak vždy důkladně prověří, s kým vstupují do obchodního vztahu, ale také průběžně monitorují transakce a chování svých již existujících klientů[2]. V případě, že instituce u svých klientů zjistí podezřelé chování nebo transakci, má zákonnou povinnost oznámit ji co nejdříve Finančnímu analytickému úřadu (dále jen „FAÚ“), který ji vyhodnotí a případně předá orgánům činným v trestním řízení nebo přijme jiné opatření.
Role ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu
ČNB v oblasti prevence praní špinavých peněz a financování terorismu (dále jen „AML/CFT“[3]) vykonává čtyři základní funkce:
- Regulace
- Licence
- Dohled
- Sankce
V rámci své regulatorní funkce je ČNB aktivní při tvorbě a výkladu právních předpisů upravujících oblast AML/CFT. Podílí se na přípravě a připomínkování zákonů, je autorem vyhlášky, která blíže specifikuje některé povinnosti v oblasti AML/CFT uložené zákonem, vydává pro oblast AML/CFT úřední sdělení nebo zveřejňuje dohledové benchmarky, kde finančním institucím obecně vysvětluje poznatky získané při dohledových aktivitách a nastavuje svá očekávání pro jejich další činnost. Aktivní roli také hraje v přípravě regulace na evropské úrovni. Úřední komunikaci ČNB doplňují vysvětlující odborné články, rozhovory s experty z oblasti AML/CFT a odpovědi pro laickou veřejnost na často kladené dotazy k této problematice.
Před udělením licence nové instituci vstupující na český finanční trh a před nabytím kvalifikované účasti (vlastnického podílu) nebo manažerské funkce v dohlížené instituci ČNB posuzuje řadu kritérií zaručujících kromě dalšího integritu, obezřetné provozování činnosti a řádné řízení finanční instituce. V tomto ohledu je posuzován mimo jiné původ kapitálu finanční instituce, či profesionální kvalita a morální bezúhonnost relevantních osob. Přísné podmínky pro vstup instituce na finanční trh a pro její řízení zaručují, že nedojde ke zneužití finančních institucí osobami, které je ovládají nebo by je chtěly založit přímo pro kriminální účely.
Po vstupu finanční instituce na trh[4], dohlíží ČNB v oblasti AML/CFT, zda instituce přijala a průběžně uplatňuje adekvátní opatření k boji s finanční kriminalitou a zda správně identifikuje a řídí s tím související rizika. Dohled vykonávaný ČNB je založen na rizikově orientovaném přístupu, což znamená, že je intenzivnější v oblastech a u institucí, kde je vystavenost rizikům vyšší.
ČNB v dohlížených institucích kontroluje nastavení AML/CFT systému a dodržování povinností stanovených příslušnou legislativou. To znamená, že kontroluje nastavení a účinnost postupů v oblasti AML/CFT v konkrétní instituci, a zároveň posuzuje, zda je celkový řídící a kontrolní systém instituce schopen rizikům v oblasti AML/CFT účinně a efektivně předcházet.
Dohledová činnost ČNB tak není primárně zaměřená na prošetřování konkrétních kauz. ČNB neřeší ani soukromoprávní spory, tedy spory mezi klientem a jeho finanční institucí. V rámci klientského portfolia ČNB finančním institucím nezakazuje přijímat ani nenařizuje vypovídat určité skupiny klientů. Finanční instituce však musí důsledně řídit rizika, která představují její klienti – tedy, čím rizikovější klient, tím robustnější systém řízení rizik musí finanční instituce vybudovat. Ačkoliv ČNB není příslušná k řešení konkrétních kauz a sporů, využívá v rámci své dohledové činnosti všechny dostupné informace, aby posoudila a zhodnotila plnění systémových povinností danou finanční institucí.
Prošetření konkrétních podezřelých kauz a transakcí je úkolem FAÚ, v jehož působnosti je analytická činnost finanční zpravodajské jednotky. K výkonu této role je FAÚ vybaven příslušnými nástroji a informacemi. Primárním úkolem tohoto úřadu je tedy prošetření podezřelých obchodů oznámených finančními institucemi, jejich případná blokace a předání orgánům činným v trestním řízení. FAÚ je rovněž orgánem dohledu pro oblast AML/CFT nad všemi subjekty, které podléhají povinnostem v této oblasti, tedy včetně finančních institucí. Dohled FAÚ probíhá nezávisle, avšak koordinovaně s dohledem ČNB.
Dohled na dálku ČNB v oblasti AML/CFT slouží především k identifikování a porozumění rizikům praní špinavých peněz a financování terorismu, kterým jsou vystaveny jak dohlížené sektory, tak jednotlivé instituce. Za tímto účelem ČNB sbírá data od institucí, zpracovává je a vyhodnocuje. Využívá rovněž informace od relevantních orgánů na národní i mezinárodní úrovni a čerpá z dalších důvěryhodných veřejných i komerčních zdrojů. Výsledkem analýz je vyhodnocení rizikovosti finančních sektorů a sestavení rizikových profilů jednotlivých institucí, které ČNB zohledňuje například při plánování své kontrolní činnosti v oblasti AML/CFT a při zaměření kontrol na místě na klíčové oblasti zvýšeného rizika.
Dohled na místě představují kontroly v jednotlivých finančních institucích, kdy inspektoři ČNB prověřují praktické plnění povinností stanovených AML/CFT legislativou i vnitřními předpisy dané instituce. Funkčnost AML/CFT systému je ověřována i na kontrolním vzorku klientů a jejich transakcí. Výsledkem kontroly na místě je protokol o kontrole, který shrnuje všechny zjištěné nedostatky a následně vyústí k sestavení plánu nápravných opatření a k faktickému odstranění těchto nedostatků.
Zjistí-li ČNB kontrolou v konkrétní instituci závažné nedostatky v oblasti AML/CFT, spočívající např. v systémovém porušení povinnosti stanovené legislativou, zahájí správní řízení, které může vyústit v uložení sankce, např. ve formě peněžní pokuty nebo požadavku na výměnu manažerů odpovědných za zjištěné nedostatky. V nejzazším případě může ČNB při zjištění závažných opakovaných nedostatků přikročit i k odejmutí licence.
Kromě uvedených čtyř funkcí plní ČNB v oblasti AML/CFT také důležitou osvětovou a vzdělávací roli spočívající v rozšiřování povědomí o rizicích finanční kriminality i nezbytnosti a okruhu uplatňovaných opatření. Jedná se o metodickou činnost pro dohlížené subjekty (poskytování výkladových stanovisek, publikace odborných článků a benchmarků), zodpovídání dotazů odborné i laické veřejnosti, pořádání seminářů apod.
AML/CFT na národní úrovni
K naplnění účelu a smyslu role ČNB v oblasti AML/CFT je nezbytná aktivní spolupráce a sdílení informací s ostatními relevantními subjekty, z nichž hlavním partnerem pro ČNB je FAÚ.
Spolupráce ČNB a FAÚ je rozsáhlá a spočívá mj. ve sdílení konkrétních i koncepčních informací a materiálů, koordinaci dohledové činnosti, součinnost při přípravě a výkladu právních předpisů, při přípravě Národního hodnocení rizik a dalších strategických materiálů.
ČNB dále spolupracuje mj. s ministerstvy, s orgány činnými v trestním řízení či se sektorovými asociacemi.
Spolupráce na mezinárodní úrovni
Finanční kriminalita je však rovněž problém přesahující hranice České republiky, proto ČNB podporuje posílení boje v oblasti AML/CFT na evropské i mezinárodní úrovni. Právě spolupráce je nezbytným předpokladem účinného výkonu AML/CFT dohledu vzhledem k tomu, jak se neustále rozšiřují přeshraniční aktivity finančních institucí, a je nutné zajistit dostupnost všech relevantních informací.
Hlavními partnery ČNB na mezinárodní úrovni jsou zahraniční orgány dohledu z jiných členských států EU, kde spolupráce probíhá jak dvoustraně, tak i v rámci tzv. AML/CFT dohledových kolegií (sdružení dohledových orgánů odpovědných za dohled konkrétní finanční skupiny). ČNB spolupracuje také s dohledovými orgány ze třetích zemí, se kterými má sjednanou dohodu o spolupráci.
Významná je i aktivita ČNB v rámci evropských institucí, zejména Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA), kde se zástupci ČNB pravidelně účastní jednání výboru AML Standing Committee a podílejí se na přípravě dokumentů, které EBA publikuje. EBA také hodnotí účinnost dohledu ČNB v oblasti AML/CFT.
ČNB se dále podílí na plnění závazku České republiky dodržovat uznávané mezinárodní standardy v oblasti AML/CFT, zejména doporučení Finančního akčního výboru (tzv. FATF). Úroveň dodržování těchto standardů v ČR je předmětem pravidelných hodnocení ze strany MONEYVAL[5], Mezinárodního měnového fondu a jiných mezinárodních organizací.
[1] Blíže je konkrétně téma praní peněz rozpracováno v dříve publikovaném blogu ČNB Co to je praní peněz
[2] Viz již dříve publikované blogy ČNB Identifikace a kontrola klientů finančních institucí jako nástroj v boji proti praní špinavých peněz, Kontrola klienta u politicky exponovaných osob
[3] Z anglického „anti-money laundering and countering the financing of terrorism“
[4] ČNB dohlíží následující finanční instituce: úvěrové instituce, pojišťovny, penzijní společnosti, instituce kapitálového trhu, směnárny, platební instituce, instituce elektronických peněz, poskytovatelé nebankovních spotřebitelských úvěrů, zprostředkovatelé a vázaní zástupci.
[5] Výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz zřízený při Radě Evropy, jedná se o orgán příslušný ke kontrole standardů FATF v České republice a jiných vybraných evropských zemích.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz