Od začátku roku zůstává trh s ojetinami relativně stabilní
V prosinci loňského roku se počet ojetých aut v nabídce na středoevropském trhu pohyboval na úrovni okolo 350 000 vozů. V letošním lednu už ale vozy v nabídce začaly přibývat a jejich počet stoupl na 395 999. Velkou měrou se na navýšení nabídky podílí rekordní dovoz aut ze západní Evropy. Tomu nepochybně doposud nahrával i kurz eura, který byl pro dovozce výhodný. S válkou na Ukrajině se však dá očekávat, že množství dovozů krátodobě opět opadne, protože koruna proti euru oslabuje. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Koronavirová pandemie s příchodem varianty omikron ustupuje a ve všech sektorech dochází k postupnému rozvolňování. Bohužel, počínající optimismus v současné době výrazně tlumí válka na ukrajinském území, která bude ekonomiku a trhy v celé Evropě ovlivňovat podobně, jako dosud koronavirus. Z dat za leden a únor bylo patrné, že se sekundární automobilový trh začíná stabilizovat, ale budoucí vývoj je teď těžké odhadovat. Nepochybně bude záviset na tom, jak dlouho válka na Ukrajině potrvá,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice. Ve srovnání s letošním lednem ubylo v únoru ve středoevropské nabídce 11 437 ojetých aut, což není vhledem k ročnímu období nijak výrazný ani ojedinělý výkyv. Zaroveň je únor nejkratším měsícem v roce, což počet aut v nabídce opticky snižuje. Střední hodnota ceny v únoru vzrostla v Polsku (2,2 %), Maďarsku (2,7 %) a na Slovensku (2,9 %). V Česku mediánová cena oproti lednu klesla o 2,7 %. Ve srovnání s únorem loňského roku však mediánová cena vzrostla o 16,1 %.
Nejčastěji nabízeným vozem na
českém trhu byla v únoru v Česku Škoda Octavia (7 979 aut). Následovala
Fabia (5 567 aut) a VW Golf (2 807 aut). Střední hodnota stáří byla v únoru
10,4 roku a tachometr nabízených aut nejčastěji ukazoval hodnotu 154 000 km. Nejvíce
bylo v nabídce vozů s karoserií combi, následovaly SUV a hatchbacky.
Meziročně přibylo v nabídce 44,9 % vozů s hybridním pohonem a
74,7 % vozů s čistě elektrickým pohonem. Naopak se v nabídce
méně objevovaly vozy na stlačený zemní plyn, kterých z trhu meziročně
ubylo o 27,5 %. Úbytek je nepochybně způsoben i výrazným zdražením plynu,
jehož cena se v posledních dvou letech téměř zdvojnásobila.
Martin Houška
PR & Media Relations Manager Aeures Holdings
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu