Češi jsou často při nákupu ojetiny slepě důvěřiví a nezjišťují si skutečný technický stav nabízených vozů
Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných v České republice mimo autobazary má nějakou vadu. O té však ví pouze necelá třetina kupujících. Ostatním zájemcům zůstane případná závada na vozidle utajena. Vyplývá to ze statistik společnosti CarTrax, která na českém trhu provádí fyzické kontroly ojetých vozidel.
Podle neoficiálních statistik se v České republice každoročně prodá mimo autobazary až 300 tisíc ojetých vozidel. Velmi často to jsou vozy dovezené ze zahraničí ve stáří 10 let a více, a dále vozy, které se jejich majitelé pokoušeli neúspěšně prodat v nějakém autobazaru. „Měsíčně zkontrolujeme přibližně stovku ojetých vozidel po celé České republice,“ říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax a pokračuje: „Téměř 90 procent z nich má nějakou vadu, přičemž dvě třetiny potencionálních kupců nebyly na takové závady původním majitelem vůbec upozorněny.“ Podle Foltýna si tak ojetý vůz s nějakou skrytou vadou může tzv. „na ulici“ každoročně koupit až 200 tisíc zákazníků.
Mezi nejčastější závady, o kterých nebyl zájemce o vozidlo informován, patří*:
- Vozidlo opraveno po dopravní nehodě (82 % případů)
- Nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic (67 % případů)
- Závada na brzdovém systému (49 % případů)
- Přetočené tachometry (dle systému carVertical) (26 % případů)
- Závada na elektronice (22 % případů)
V CarTrax Pointech si zákazníci nechávají nejčastěji prověřit tyto vozy*:
- Škoda Octavia 33 %
- Ford Focus 21 %
- Hyundai i30 17 %
- Škoda Fabia 15 %
- Hyundai Tucson 5 %
S ohledem na současnou situaci na sekundárním trhu s automobily se dá očekávat, že poptávka po fyzickém prověřování ojetin i nadále poroste. „Nové vozy dramaticky zdražují, což se pochopitelně promítá i do cen na trhu s ojetinami,“ říká Foltýn a dodává: „Na český trh se navíc ze zahraničí dostávají velmi staré vozy bez servisní historie, které se potom v inzerci velmi často tváří jako auta s malým počtem ujetých kilometrů a bez závad. Nákup takového vozu samozřejmě nemusí být špatným krokem. Důkladná datová a fyzická prověrka takového vozu, která zabere jenom pár desítek minut, by však měla být základním úkonem, který každý zájemce o ojetinu ještě před jejím nákupem udělá.“
*Statistika ze vzorku 400 vozidel prověřených v systému CarTrax
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů