Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. - Ranní glosa: Český automotive zaostává za Německem, odrazí se to v...
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu.
Šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík dnes v Hospodářských novinách přiznal, že dodávky čipů v rámci koncernu jsou špatné a že spolu se Seatem tahají za kratší konec provazu. Obává se proto, že i příští rok nebude možné vyrobit přes 200 tisíc vozů, a situace se nijak dramaticky nevylepší. A o zaostávání celého českého sektoru automotive mluví ostatně i poslední čísla z průmyslu. Je pravda, že produkce v českém automobilovém průmyslu není tak hluboko pod svými maximy jako v Německu, je to ale důsledek toho, že německý automotive byl v útlumu už dva roky před pandemií (od roku 2017). Pokud se díváme čistě na propad výroby oproti roku 2020, způsobenému čipovou krizí, je v Česku výraznější - zhruba 20 % oproti německým 15 %. V Česku tak aktuální využití produkčních kapacit v sektoru automotive dosahuje pouze 55 %, zatímco v Německu 75 %. A pokud se na tom nic výrazného nezmění ani v první polovině příštího roku, není to pro českou ekonomiku dobrá zpráva. Ostatně ukazuje se, že v českém automotive panuje také výrazně jiná nálada na trhu práce než ve zbytku českého průmyslu i celé ekonomiky. Zatímco celý český trh práce se zjevně přehřívá a i kvůli tomu centrální banka reaguje na inflační tlaky prudkým zvyšováním sazeb, situace v jednom z klíčových odvětví automotive je jiná. Zatímco nedostatek zaměstnanců je vážnou bariérou výroby pro necelých 50 % českých stavebních firem a 20 % průmyslových firem, v sektoru automotive je podle průzkumu Evropské komise nedostatek zaměstnanců problém pouze pro 1 % firem. Pozice zaměstnanců v jednom z klíčových odvětví české ekonomiky je tak tváří tvář probíhající bezprecedentní inflační vlně relativně slabá. A je otázkou, zda se to neprojeví na pomalejším růstu mezd v celém průmyslu.Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu