ec.europa.eu (Evropská komise)
Auto Moto  |  20.04.2021 19:45:00

Bezpečnost silničního provozu: V roce 2020 zemřelo přišlo na silnicích EU o život historicky nejméně lidí – o 4 000 méně než předchozí rok

lidé v autě ©EC Audiovisual Service
©EC Audiovisual Service

Evropská komise dnes zveřejnila předběžné údaje o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2020. Vloni přišlo při dopravních nehodách o život odhadem 18 800 osob, což představuje nebývalý roční pokles o 17 % oproti roku 2019.

To znamená, že v roce 2020 přišlo na silnicích EU o život téměř o 4 000 osob méně než v roce 2019.

Nižší objem dopravy v důsledku koronavirové pandemie měl na počet smrtelných nehod na silnicích jasný, i když neměřitelný dopad.

20/04/2021

Komisařka pro dopravu Adina Văleanová uvedla: „V roce 2020 bylo na silnicích EU zaznamenáno o téměř 4 000 méně úmrtí než v roce 2019. Naše silnice tak zůstávají nejbezpečnější na světě. Stále však zaostáváme za cílem, který jsme si stanovili pro uplynulou dekádu, a je třeba přijmout společná opatření, abychom zabránili návratu k úrovním před koronavirovou pandemií. Ve strategii pro udržitelnou a inteligentní mobilitu jsme zopakovali svůj závazek provádět strategii EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu a snížit počet úmrtí u všech druhů dopravy téměř na nulu.“

Silnice EU jsou zdaleka nejbezpečnější na světě

Za předchozí desetiletí, tj. mezi lety 2010 až 2020, klesl počet úmrtí na silnicích o 36 %. Cíl snížit počet úmrtí o 50 %, který byl pro toto desetiletí stanoven, tak zůstal nedosažen. EU s počtem 42 úmrtí na 1 milion obyvatel však zůstává kontinentem s celosvětově nejbezpečnějšími silnicemi. Pro srovnání, celosvětový průměr činí více než 180.

Podle předběžných údajů zaznamenalo osmnáct členských států v roce 2020 historicky nejnižší počet úmrtí na silnicích. V celé EU oproti roku 2019 klesl počet těchto úmrtí v průměru o 17 %, byť tento pokles zdaleka nebyl vyrovnaný. K nejvýraznějšímu poklesu (o 20 % či více) došlo v Belgii, Bulharsku, Dánsku, Španělsku, Francii, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, na Maltě a ve Slovinsku. Pět členských států (Estonsko, Irsko, Lotyšsko, Lucembursko a Finsko) naopak zaznamenalo nárůst počtu úmrtí, ačkoli v malých zemích zpravidla dochází k meziročnímu kolísání.

V delším časovém horizontu klesl počet úmrtí na evropských silnicích mezi lety 2010 a 2020 o 36 %, což je méně než cíl EU stanovený na 50 %. Cíl překročilo pouze Řecko (54 %). Za ním se zařadilo Chorvatsko (44 %), Španělsko (44 %), Portugalsko (43 %), Itálie (42 %) a Slovinsko (42 %). Celkem devět členských států zaznamenalo pokles o 40 % nebo více.

Nebývalý vývoj v roce 2020 vedl k určitým změnám v pořadí jednotlivých zemí, pokud jde o počty úmrtí, ale nejbezpečnější silnice zůstávají ve Švédsku (18 na milion obyvatel), zatímco nejvyšší počet v roce 2020 vykázalo Rumunsko (85 na milion obyvatel). Průměr EU činil 42 úmrtí na milion obyvatel.

Dopad pandemie je obtížné měřit

Nižší objem dopravy v důsledku koronavirové pandemie měl na počet smrtelných nehod na silnicích jasný, i když neměřitelný dopad. Z předběžných údajů například v USA ale vyplývá, že navzdory nižšímu objemu dopravy došlo v roce 2020 k nárůstu počtu úmrtí. I údaje v některých zemích EU nasvědčují tomu, že v období omezení volného pohybu osob může docházet k nárůstu rizikového chování, a to zejména překračování povolené rychlosti.

Dopad na městskou mobilitu v důsledku koronavirové pandemie

Značný nárůst popularity zaznamenala cyklistika a mnoho měst po celém světě (dočasně) přerozdělilo silniční prostor ve prospěch cyklistů a chodců. Tento povzbudivý vývoj může mít významný pozitivní dopad na kvalitu ovzduší a změnu klimatu a zároveň vytváří nové výzvy v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

V celé EU se přibližně 70 % smrtelných silničních nehod v městských oblastech týká zranitelných účastníků silničního provozu, včetně chodců, motocyklistů a cyklistů. Řešení bezpečnosti silničního provozu ve městech je proto klíčovou oblastí zájmu a Komise chce zajistit, aby byla tato bezpečnost zohledňována ve všech fázích plánování městské mobility. Bezpečnost silničního provozu bude důležitým prvkem nové iniciativy městské mobility, kterou Komise předloží v průběhu tohoto roku. V tomto ohledu dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v roce 2019 milníku nulové úmrtnosti chodců a cyklistů, přičemž zásadní pro pokrok v této oblasti bylo snížení rychlosti.

Souvislosti

Tyto údaje se zveřejňují u příležitosti konference EU o výsledcích v oblasti bezpečnosti silničního provozu, na níž se setkávají tvůrci politik, občanská společnost a odborníci v oblasti bezpečnosti silničního provozu, aby posoudili současný stav bezpečnosti silničního provozu v EU a způsob, jak nejlépe podniknout další kroky směrem k „vizi nula“.

Stockholmské prohlášení z února 2020 připravilo půdu pro další globální politický závazek v podobě rezoluce Valného shromáždění OSN o bezpečnosti silničního provozu, která vyhlásila období 2021–2030 druhou dekádou aktivit pro bezpečnost silničního provozu a stanovila nový cíl snížení pro rok 2030. V tomto ohledu se EU již ujala vedení a stanovila nový cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí (a poprvé i vážných zranění) o 50 %. Tento cíl byl stanoven ve strategickém akčním plánu pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030 v letech 2018 a 2019, jež Komise vypracovala a v nichž jsou rovněž stanoveny ambiciózní kroky k dosažení cíle pro rok 2050, kterým je nulový počet úmrtí na silnicích (tzv. „vize nula“). To zahrnovalo stanovení klíčových ukazatelů výkonnosti pro bezpečné silnice a okraje silnic; bezpečná vozidla; bezpečné využívání silnic, včetně bezpečné rychlosti, řízení za střízliva, prevence řízení při rozptýlení a používání bezpečnostních pásů a ochranných prostředků a rychlou a účinnou péči o oběti nehod.

Další informace

Statistika bezpečnosti silničního provozu za rok 2020: co se skrývá za čísly?

Činnost Komise a statistiky EU týkající se bezpečnosti silničního provozu a související analýza

 Počet úmrtí na silnicích na milion obyvatel – předběžné údaje za rok 2020

 

2010

2019

2020

změna v % 2019–2020

změna v % 2010–2020

EU-27

67

51

42

–17 %

–36 %

Belgie

78 56 44 –22 % –40 %

Bulharsko

105 90 67 –26 % –40 %

Česko

77 58 48 –16 % –35 %

Dánsko

46 34 27 –22 % –39 %

Německo

45 37 33 –11 % –25 %

Estonsko

59 39 45 15 % –24 %

Irsko

47 29 30 6 % –30 %

Řecko

113 64 54 –16 % –54 %

Španělsko

53 37 29 –21 % –44 %

Francie

64 50 39 –21 % –36 %

Chorvatsko

99 73 58 –20 % –44 %

Itálie

70 53 40 –25 % –42 %

Kypr

73 59 54 –8 % –20 %

Lotyšsko

103 69 74 7 % –35 %

Litva

95 67 63 –6 % –41 %

Lucembursko

64 36 42 18 % –19 %

Maďarsko

74 62 46 –25 % –39 %

Malta

31 32 21 –31 % -15 %

Nizozemsko

32 34 31 –8 % 1 %

Rakousko

66 47 38 –19 % –39 %

Polsko

103 77 65 –15 % –37 %

Portugalsko

80 63 52 –18 % –43 %

Rumunsko

117 96 85 –12 % –31 %

Slovinsko

67 49 38 –22 % –42 %

Slovensko

69 50 45 –9 % –33 %

Finsko

51 38 40 4 % –19 %

Švédsko

28 22 18 –14 % –29 %

 

         

Švýcarsko

42 22 26 21 % –31 %

Norsko

43 20 18 –11 % –54 %

Island

25 17 22 33 % 0 %

 

V roce 2020 došlo v Lichtenštejnsku k jedné smrtelné silniční nehodě (v letech 2010 až 2019 k žádné).


Dopravní společenství zveřejnilo podobné údaje o úmrtích v roce 2020 týkající se regionálních účastníků ze západního Balkánu dne 15. dubna (https://www.transport-community.org/wp-content/uploads/2021/04/Annual-Statistics-2020.pdf).


Čísla za rok 2020 vycházejí u některých zemí z předběžných údajů a mohou po zveřejnění konečných údajů na podzim roku 2021 doznat malých změn. Procentuální změny v tabulce jsou vypočítány na základě absolutního počtu úmrtí, nikoli počtu úmrtí na milion obyvatel.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688