Bezpečnost silničního provozu: V roce 2020 zemřelo přišlo na silnicích EU o život historicky nejméně lidí – o 4 000 méně než předchozí rok
Evropská komise dnes zveřejnila předběžné údaje o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2020. Vloni přišlo při dopravních nehodách o život odhadem 18 800 osob, což představuje nebývalý roční pokles o 17 % oproti roku 2019.
To znamená, že v roce 2020 přišlo na silnicích EU o život téměř o 4 000 osob méně než v roce 2019.
Nižší objem dopravy v důsledku koronavirové pandemie měl na počet smrtelných nehod na silnicích jasný, i když neměřitelný dopad.
Komisařka pro dopravu Adina Văleanová uvedla: „V roce 2020 bylo na silnicích EU zaznamenáno o téměř 4 000 méně úmrtí než v roce 2019. Naše silnice tak zůstávají nejbezpečnější na světě. Stále však zaostáváme za cílem, který jsme si stanovili pro uplynulou dekádu, a je třeba přijmout společná opatření, abychom zabránili návratu k úrovním před koronavirovou pandemií. Ve strategii pro udržitelnou a inteligentní mobilitu jsme zopakovali svůj závazek provádět strategii EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu a snížit počet úmrtí u všech druhů dopravy téměř na nulu.“
Silnice EU jsou zdaleka nejbezpečnější na světě
Za předchozí desetiletí, tj. mezi lety 2010 až 2020, klesl počet úmrtí na silnicích o 36 %. Cíl snížit počet úmrtí o 50 %, který byl pro toto desetiletí stanoven, tak zůstal nedosažen. EU s počtem 42 úmrtí na 1 milion obyvatel však zůstává kontinentem s celosvětově nejbezpečnějšími silnicemi. Pro srovnání, celosvětový průměr činí více než 180.
Podle předběžných údajů zaznamenalo osmnáct členských států v roce 2020 historicky nejnižší počet úmrtí na silnicích. V celé EU oproti roku 2019 klesl počet těchto úmrtí v průměru o 17 %, byť tento pokles zdaleka nebyl vyrovnaný. K nejvýraznějšímu poklesu (o 20 % či více) došlo v Belgii, Bulharsku, Dánsku, Španělsku, Francii, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, na Maltě a ve Slovinsku. Pět členských států (Estonsko, Irsko, Lotyšsko, Lucembursko a Finsko) naopak zaznamenalo nárůst počtu úmrtí, ačkoli v malých zemích zpravidla dochází k meziročnímu kolísání.
V delším časovém horizontu klesl počet úmrtí na evropských silnicích mezi lety 2010 a 2020 o 36 %, což je méně než cíl EU stanovený na 50 %. Cíl překročilo pouze Řecko (54 %). Za ním se zařadilo Chorvatsko (44 %), Španělsko (44 %), Portugalsko (43 %), Itálie (42 %) a Slovinsko (42 %). Celkem devět členských států zaznamenalo pokles o 40 % nebo více.
Nebývalý vývoj v roce 2020 vedl k určitým změnám v pořadí jednotlivých zemí, pokud jde o počty úmrtí, ale nejbezpečnější silnice zůstávají ve Švédsku (18 na milion obyvatel), zatímco nejvyšší počet v roce 2020 vykázalo Rumunsko (85 na milion obyvatel). Průměr EU činil 42 úmrtí na milion obyvatel.
Dopad pandemie je obtížné měřit
Nižší objem dopravy v důsledku koronavirové pandemie měl na počet smrtelných nehod na silnicích jasný, i když neměřitelný dopad. Z předběžných údajů například v USA ale vyplývá, že navzdory nižšímu objemu dopravy došlo v roce 2020 k nárůstu počtu úmrtí. I údaje v některých zemích EU nasvědčují tomu, že v období omezení volného pohybu osob může docházet k nárůstu rizikového chování, a to zejména překračování povolené rychlosti.
Dopad na městskou mobilitu v důsledku koronavirové pandemie
Značný nárůst popularity zaznamenala cyklistika a mnoho měst po celém světě (dočasně) přerozdělilo silniční prostor ve prospěch cyklistů a chodců. Tento povzbudivý vývoj může mít významný pozitivní dopad na kvalitu ovzduší a změnu klimatu a zároveň vytváří nové výzvy v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
V celé EU se přibližně 70 % smrtelných silničních nehod v městských oblastech týká zranitelných účastníků silničního provozu, včetně chodců, motocyklistů a cyklistů. Řešení bezpečnosti silničního provozu ve městech je proto klíčovou oblastí zájmu a Komise chce zajistit, aby byla tato bezpečnost zohledňována ve všech fázích plánování městské mobility. Bezpečnost silničního provozu bude důležitým prvkem nové iniciativy městské mobility, kterou Komise předloží v průběhu tohoto roku. V tomto ohledu dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v roce 2019 milníku nulové úmrtnosti chodců a cyklistů, přičemž zásadní pro pokrok v této oblasti bylo snížení rychlosti.
Souvislosti
Tyto údaje se zveřejňují u příležitosti konference EU o výsledcích v oblasti bezpečnosti silničního provozu, na níž se setkávají tvůrci politik, občanská společnost a odborníci v oblasti bezpečnosti silničního provozu, aby posoudili současný stav bezpečnosti silničního provozu v EU a způsob, jak nejlépe podniknout další kroky směrem k „vizi nula“.
Stockholmské prohlášení z února 2020 připravilo půdu pro další globální politický závazek v podobě rezoluce Valného shromáždění OSN o bezpečnosti silničního provozu, která vyhlásila období 2021–2030 druhou dekádou aktivit pro bezpečnost silničního provozu a stanovila nový cíl snížení pro rok 2030. V tomto ohledu se EU již ujala vedení a stanovila nový cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí (a poprvé i vážných zranění) o 50 %. Tento cíl byl stanoven ve strategickém akčním plánu pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030 v letech 2018 a 2019, jež Komise vypracovala a v nichž jsou rovněž stanoveny ambiciózní kroky k dosažení cíle pro rok 2050, kterým je nulový počet úmrtí na silnicích (tzv. „vize nula“). To zahrnovalo stanovení klíčových ukazatelů výkonnosti pro bezpečné silnice a okraje silnic; bezpečná vozidla; bezpečné využívání silnic, včetně bezpečné rychlosti, řízení za střízliva, prevence řízení při rozptýlení a používání bezpečnostních pásů a ochranných prostředků a rychlou a účinnou péči o oběti nehod.
Další informace
Statistika bezpečnosti silničního provozu za rok 2020: co se skrývá za čísly?
Činnost Komise a statistiky EU týkající se bezpečnosti silničního provozu a související analýza
Počet úmrtí na silnicích na milion obyvatel – předběžné údaje za rok 2020
|
2010 |
změna v % 2019–2020 |
změna v % 2010–2020 |
||
EU-27 |
67 |
51 |
42 |
–17 % |
–36 % |
78 | 56 | 44 | –22 % | –40 % | |
105 | 90 | 67 | –26 % | –40 % | |
Česko |
77 | 58 | 48 | –16 % | –35 % |
46 | 34 | 27 | –22 % | –39 % | |
45 | 37 | 33 | –11 % | –25 % | |
59 | 39 | 45 | 15 % | –24 % | |
47 | 29 | 30 | 6 % | –30 % | |
113 | 64 | 54 | –16 % | –54 % | |
53 | 37 | 29 | –21 % | –44 % | |
64 | 50 | 39 | –21 % | –36 % | |
99 | 73 | 58 | –20 % | –44 % | |
70 | 53 | 40 | –25 % | –42 % | |
73 | 59 | 54 | –8 % | –20 % | |
103 | 69 | 74 | 7 % | –35 % | |
95 | 67 | 63 | –6 % | –41 % | |
64 | 36 | 42 | 18 % | –19 % | |
74 | 62 | 46 | –25 % | –39 % | |
31 | 32 | 21 | –31 % | -15 % | |
Nizozemsko |
32 | 34 | 31 | –8 % | 1 % |
66 | 47 | 38 | –19 % | –39 % | |
103 | 77 | 65 | –15 % | –37 % | |
80 | 63 | 52 | –18 % | –43 % | |
117 | 96 | 85 | –12 % | –31 % | |
67 | 49 | 38 | –22 % | –42 % | |
69 | 50 | 45 | –9 % | –33 % | |
51 | 38 | 40 | 4 % | –19 % | |
28 | 22 | 18 | –14 % | –29 % | |
|
|||||
42 | 22 | 26 | 21 % | –31 % | |
43 | 20 | 18 | –11 % | –54 % | |
25 | 17 | 22 | 33 % | 0 % |
V roce 2020 došlo v Lichtenštejnsku k jedné smrtelné silniční nehodě (v letech 2010 až 2019 k žádné).
Dopravní společenství zveřejnilo podobné údaje o úmrtích v roce 2020 týkající se regionálních účastníků ze západního Balkánu dne 15. dubna (https://www.transport-community.org/wp-content/uploads/2021/04/Annual-Statistics-2020.pdf).
Čísla za rok 2020 vycházejí u některých zemí z předběžných údajů a mohou po zveřejnění konečných údajů na podzim roku 2021 doznat malých změn. Procentuální změny v tabulce jsou vypočítány na základě absolutního počtu úmrtí, nikoli počtu úmrtí na milion obyvatel.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu