Navigace: Až 100 m bez volantu v ruce
Odborníci ÚAMK už nejednou upozorňovali na fakt, že jedním z největších „nepřátel“, kteří rozptylují řidiče za volantem, jsou navigace. Je tomu skutečně tak, ověřili to exaktně v rakouském Centru technologií řízení experti z partnerských automotoklubů ÚAMK – německého ADAC a rakouského ÖAMTC. Test, kterého se zúčastnilo 45 řidičů na trojici okruhů, prokázal jednoznačně, co a nakolik odvádí pozornost šoférů.
Pokud začneme tou nejnebezpečnější ze čtyř operací, které museli testovací jezdci při jízdě udělat, byla to povinnost za jízdy naťukat do navigace název ulice, do které měli řidiči zamířit. Takováto operace natolik zaměstnala řidiče, že 87 % z nich nedokázalo v okamžik práce s navigací zareagovat adekvátně na nenadálou událost na silnici před nimi. Přesněji, před vůz byl vhozen předmět, aby experti autoklubů simulovali vstup člověka do vozovky nebo jinou neočekávanou překážku. Výsledek – 87 % jezdců do ní nabouralo v rychlosti 43 km/h a jen necelá třetina adekvátně a včas začala intenzivně brzdit.
Obdobný test provedli i experti ÚAMK s papírovou krabicí při manipulaci řidiče s mobilem. Výsledek byl obdobný. Prakticky nikdo z testovacích řidičů nebyl schopen danou situaci bržděním nebo úhybným manévrem zvládnout. Při plném soustředění ano. To jen potvrzuje test ADAC a ÖAMTC. Ten byl doplněn také o další tři úkoly pro testovací řidiče.
Například museli vytáhnout z balíčku kapesníček a předat ho osobě na zadním sedadle. Testovacím jezdcům trvalo 3 sekundy, než se opět pohledem dostali na vozovku a zkontrolovali situaci před vozem. Při rychlosti 90 km/h, to znamená, že ujeli 75 m, aniž věděli, co se vpředu na silnici děje.
Zcela stejný průměrný čas potřebujete také na to vytáhnout z boční kapsy ve dveřích láhev vody, napít se z ní a zase ji vrátit zašroubovanou na místo. U tohoto úkonu 82 % řidičů 80 až 100 metrů vůbec nedrželo volant v ruce.
Dalším úkolem bylo odepsat na SMS zprávu. To představovalo situaci, kdy v průměru 140 metrů ujeli šoféři bez toho, že by se dívali na cestu, a zhruba 30 % jich dokonce na 3,5 až 4 sekundy vyjelo na dvouproudé silnici do protisměru.
O možných následcích není třeba nikoho přesvědčovat. A přesto asi každý z nás takové situace zažívá bezmála každý den, když vidí řidiče, kteří píší SMS za volantem, otáčejí se dozadu, cosi loví v autě a tak podobně. Experti ÚAMK tedy znovu a znovu upozorňují, že nevěnování se plně řízení je nejčastější příčinou všech dopravních nehod.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu