3 tipy na efektivnější plánování a větší výkonnost
1) Plánujte čas s pomocí diáře
Uvědomte si že úplně všechno naplánovat do detailů nelze. Občas se můžou vyskytnout nečekané problémy nebo situace, které je potřeba ihned vyřešit. Nicméně i v těchto případech si můžete vaše aktivity a nečekaná, leckdy i nepříjemná překvapení naplánovat tak, že vás nezaskočí. Vždyť vše se dá zvládnout bez stresu a s úsměvem na tváři. Snažte se být realističtí a nenakládejte si na svá bedra příliš mnoho práce a volnočasových aktivit. Začněte říkat NE a odmítejte vykonávat práci za ostatní. Vždyť nemusíte dělat věci za druhé jenom proto, že jsou línější než vy. Největší chybou je si rozplánovat den na 100 %. Vždy byste měli mít časovou rezervu na nečekané situace, práci navíc nebo neplánovanou návštěvu.
Skvělým pomocníkem v boji proti času jsou diáře a deníky. Dnes si jich můžete pořídit libovolné množství podle druhů, vašich potřeb a očekávání. Nejoblíbenější jsou stále klasické diáře, ty uspějí snad u každého člověka, který má zodpovědnost a potřebuje rozplánovat svůj čas. Diáře mohou mít různé velikosti, od kapesní verze až po větší formáty. Můžete si pořídit modely s denním či týdenním rozvrhem, měsíční přehledy nebo tzv. TO DO listy. Díky svému osobnímu diáři budete mít nejen časový rozvrh vždy po ruce, ale všechny vaše schůzky a důležité poznámky budete mít pod kontrolou. Pokud se pohybujete spíše v digitálním světě, existuje možnost zaregistrovat se v některém z online kalendářů, ten si můžete propojit se svým chytrým telefonem, notebookem a tabletem. Odkudkoliv a kdykoliv tak můžete nahlížet do svého kalendáře a poznámek.
2) Neplánujte si toho tak moc
Stává se vám, že máte diář na daný den plný aktivit a seznam úkolů je tak dlouhý, že zasahuje i na další stranu? Chyba! Pak to dopadá tak, že jste na konci dne rádi, že stihněte alespoň jednu věc. Večer pak máte výčitky svědomí a nadáváte si, že jste zase selhali a nezvládli toho mnohem víc. Začněte si plánovat svůj čas tak, aby vás množství naplánovaných úkolů nestresovalo a měli dobrý pocit z toho, že jste vše dokázali uskutečnit.
A jaká jsou základní pravidla při efektivním plánování a třídění úkolů? Snažte se při vymýšlení svých cílů myslet realisticky, řekněte si upřímně, zda je splnění daného úkolu dosažitelné pro určený den. Buďte konkrétní a svůj cíl si rozveďte. Nepište si třeba „procvičovat angličtinu,“ ale místo toho si poznamenejte, že chcete „procvičovat přítomný čas průběhový v anglickém jazyce 2× týdně.“ Vidíte ten rozdíl?
3) Přiřaďte úkolům priority
Už na začátku dne si ujasněte, jaké úkoly mají přednost před ostatními, a které naopak ještě nějaký ten čas počkají. Priority si můžete rozdělit do čtyř skupin – A, B, C a D s tím, že A jsou vysoce naléhavé a důležité úkoly a D ty méně podstatné. Znáte Paretovo pravidlo? Je to pravidlo 20 a 80 procent, které říká, že 20 % vynaloženého úsilí přinese 80 % výsledků. Naopak těch zbylých 80 % úsilí vynaložíme na něco, co nám ve výsledku přinese jen 20 % úspěchu. Proto, když si určíte u úkolů priority a stihnete třeba jen část, ale těch nejdůležitějších, úspěch máte zaručen.
Nestanovujte si jen samé velké a dlouhodobé cíle, dlouhá cesta k nim může být deprimující a lehce ztratíte motivaci. Velké projekty si rozdělte na menší části a kratší časové úseky, jako jsou dny, týdny či měsíce, a postupujte krůček po krůčku. Hned se vám bude lépe pracovat a opadne vám tak starost, že nebudete vědět, odkud máte začít a co je zapotřebí udělat co nejdříve.
Zajímavým tipem je zvolit 3 úkoly denně a toho se držet. Lépe tak vyberete ty opravdu nejdůležitější. Pokud vám pak na ty menší činnosti nezbyde čas, zkuste je zadat někomu jinému a soustřeďte se jen na to podstatné. Hodně lidí se bojí delegovat práci na druhé, ale to je obrovská chyba. Bez toho se daleko nedostanete. Ty největší a nejodvážnější business plány sami opravdu nezvládnete, úspěšní lidé se naučili využívat outsourcing.
Autorka: Ing. Romana Hubáčková, garantka rekvalifikačního kurzu Personalistika, který probíhá v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a dalších 15 městech po celé ČR. Můžete si přečíst i 304 recenzí kurzu.
https://orangeacademy.cz/kurzy-personalistiky/rekvalifikacni-kurz-personalistika
Editorka: Zuzana Klímová
Orange Academy
Orange Academy se zabývá výukou rekvalifikačních kurzů a školení v oblasti účetnictví, mzdového účetnictví, personalistiky a marketingu. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®. Od roku 1990 absolvovalo kurzy více než 20 000 účastníků ve 34 městech po celé ČR.
Více na https://orangeacademy.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu