Češi nakupují na internetu častěji a za větší částky
V roce 2016 vzrostl meziročně počet obyvatel ČR, kteří za 3 měsíce nakoupí na internetu 6 a více krát o více než 115 %. Nejaktivnější jsou v oblasti internetových nákupů lidé ve věku 20 – 34 let. Kupodivu, nejmenším tempem rostou on-line nákupy obyvatel ve věkové skupině 16 – 19 let, nejvíce naopak u obyvatel ve věkové skupině 45 – 54 let.
Počet nákupů za 3 měsíce u jednotlivých věkových skupin v roce 2016 (podíl z celkové populace)
věková skupina | 1-2 nákupy | 3-5 nákupů | 6-10 nákupů | více než 10 nákupů |
16 - 19 let | 17 | 10 | 3 | 0 |
20 - 24 let | 23 | 16 | 5 | 2 |
25 - 34 let | 20 | 17 | 5 | 2 |
35 - 44 let | 19 | 13 | 3 | 1 |
45 - 54 let | 16 | 10 | 3 | 1 |
55 - 64 let | 9 | 5 | 1 | 0 |
65 - 74 let | 5 | 2 | 0 | 0 |
Počet nákupů za 3 měsíce u jednotlivých věkových skupin v roce 2015 (podíl z celkové populace)
věková skupina | 1-2 nákupy | 3-5 nákupů | 6-10 nákupů | více než 10 nákupů |
16 - 19 let | 22 | 7 | 0 | 0 |
20 - 24 let | 24 | 13 | 3 | 1 |
25 - 34 let | 24 | 13 | 4 | 1 |
35 - 44 let | 20 | 11 | 1 | 1 |
45 - 54 let | 14 | 6 | 1 | 0 |
55 - 64 let | 9 | 4 | 0 | 0 |
65 - 74 let | 4 | 1 | 0 | 0 |
Zatímco v roce 2015 žádný z dotazovaných nenakoupil na internetu v uplynulých 3 měsících více než 1 000 eur, v roce 2016 to bylo již 9 % populace. Nejčastěji na internetu utratili v uplynulých 3 měsících více než 1 000 eur lidé ve věkové skupině 25–34 let (celkem 3 % z celkové populace v této věkové kategorii). Průměrná hodnota kvartálních útrat se v České republice pohybuje nejčastěji mezi 100–499 eur na následně mezi 50–99 eur. Pokud bychom českou e-commerce scénu měřenou frekvencí nákupů a útratou za uplynulé 3 měsíce porovnali s okolními trhy, zjistili bychom, že pokulhává za Slovenskem i Polskem. Pozadu zůstává „pouze“ Maďarsko. Je to pak Slovensko, které ve sledovaných poměrech platí jako nejvyspělejší trh „Višegrádské čtyřky“. Zatímco v České republice na internetu nakoupilo v uplynulých 3 měsících 30 % obyvatel ve věku 16-19 let, v Polsku to bylo 31 % a na Slovensku dokonce 55 %. 62 % obyvatel Slovenska ve věku 20-24 let realizovalo v uplynulých 3 měsících alespoň 1 nákup. Tito zákazníci utratili ve sledovaném období nejčastěji 50–99 eur.
Procento populace v jednotlivých věkových skupinách dle celkové útraty na internetu za uplynulé tři měsíce (hodnoty v eur)
Země | Věková skupina | méně než 50 | 50-99 | 100-499 | 500-999 | 1000 a více |
Polsko | 16-19 let | 16 | 9 | 6 | 0 | 0 |
Polsko | 20-24 let | 19 | 11 | 18 | 1 | 0 |
Polsko | 25-34 let | 14 | 13 | 23 | 2 | 2 |
Polsko | 35-44 let | 10 | 8 | 18 | 3 | 1 |
Polsko | 45-54 let | 6 | 5 | 10 | 1 | 1 |
Polsko | 55-64 let | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 |
Polsko | 65-74 let | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Slovensko | 16-19 let | 16 | 22 | 16 | 0 | 1 |
Slovensko | 20-24 let | 13 | 26 | 19 | 3 | 1 |
Slovensko | 25-34 let | 9 | 15 | 23 | 5 | 1 |
Slovensko | 35-44 let | 8 | 16 | 20 | 3 | 2 |
Slovensko | 45-54 let | 7 | 13 | 16 | 4 | 2 |
Slovensko | 55-64 let | 4 | 6 | 7 | 2 | 1 |
Slovensko | 65-74 let | 2 | 3 | 4 | 0 | 0 |
Maďarsko | 16-19 let | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maďarsko | 20-24 let | 36 | 3 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 25-34 let | 31 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Maďarsko | 35-44 let | 34 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Maďarsko | 45-54 let | 21 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 55-64 let | 15 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Maďarsko | 65-74 let | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Česká republika | 16-19 let | 7 | 11 | 12 | 0 | 0 |
Česká republika | 20-24 let | 5 | 15 | 24 | 1 | 1 |
Česká republika | 25-34 let | 3 | 11 | 24 | 2 | 3 |
Česká republika | 35-44 let | 3 | 9 | 21 | 1 | 2 |
Česká republika | 45-54 let | 4 | 7 | 16 | 1 | 2 |
Česká republika | 55-64 let | 2 | 4 | 8 | 1 | 1 |
Česká republika | 65-74 let | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 |
Zatímco v České republice provede 10 a více nákupů během 3 měsíců „pouze“ 6 % populace, v Polsku je to 9 % populace a na Slovensku dokonce 15 % populace. Zároveň, počet obyvatel nakupujících na internetu alespoň jednou za čtvrt roku roste v České republice nejméně, v roce 2016 to bylo meziročně o 13 %. Maďarsko za stejné období vykázalo růst o 16,7 %, Polsko o 18,7 % a Slovensko o 22,3 %.
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu