Nejdůležitější změny v povinném ručení (INSIA)
Od 1. dubna povinné ručení upravuje nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Řidiče čeká několik poměrně zásadních změn. Mezi ty nejdůležitější patří nová definice vozidla a pojmu provoz vozidla, navýšení limitů pojistného plnění a změna v odpovědnosti za sjednání povinného ručení.
Zákon 30/2024 o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyšel 13. 2. 2024 ve Sbírce zákonů a vstoupí v platnost 1. dubna 2024. Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Hlavní změny
- zvýší se minimální limit pojistného plnění na 50 milionů korun ze současných 35 milionů
- širší definice vozidla: maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h; případně je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg (povinné ručení se netýká drážních vozidel, vznášedel a vozidel, která se pohybují s použitím lidské nebo zvířecí síly)
- vymezení pojmu provozu vozidla: jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo provozováno, a na to, zda vozidlo stojí, nebo je v pohybu
- rozšíření výjimek z povinného pojištění odpovědnosti
- zodpovědnost za sjednání pojištění odpovědnosti přechází z vlastníka vozidla na jeho provozovatele
Navýšení limitů
K počátku platnosti zákona jde především o navýšení základního limitu plnění na 50 milionů. Dosavadní minimální limit pojistného plnění se zvyšuje ze současných 35 milionů na 50 milionů korun. Bude platit pro újmy na zdraví i pro majetkové škody. Důvodem jsou vyšší ceny zdravotní péče i dalších nákladů. Stávající limity by nemusely stačit, když dojde k dopravní nehodě s vážnými následky a vysokou škodou. Proto už i dnes některé pojišťovny nabízejí při sjednání nových smluv pouze vyšší limity nebo je cenově zvýhodňují. Nový limit v případě újmy na zdraví nebo úmrtí se bude týkat každé postižené osoby. Limit na majetkovou škodu se bude vztahovat na hodnotu poškozeného majetku v součtu – bez ohledu na počet postižených osob.
Vyšší limit bude samozřejmě zahrnut v nově uzavřených smlouvách, týká se ale i smluv stávajících! Klienti nicméně nebudou muset své pojišťovny kvůli navýšení limitů kontaktovat. I pokud pojišťovny limit nenavýší, zvýší se u současných smluv k datu účinnosti nového zákona „automaticky“.
Rozšíření definice vozidla pro účely povinného ručení
Nový zákon přináší novou definici vozidla a tím se rozšiřuje okruh vozidel, na která se vztahuje povinnost mít sjednané povinné ručení. Nově mezi ně budou patřit i elektrokoloběžky, segwaye, zahradní traktůrky, golfová vozítka, pracovní stroje, sněžné skútry a rolby, u nichž je motor hlavním zdrojem pohybu a pro které platí jedna z následujících podmínek. Pokud nevíte, zda pro svoje vozítko budete potřebovat povinné ručení, řiďte se dvěma parametry: rychlost a hmotnost.
- maximální konstrukční rychlost vozidla je vyšší než 25 km/h
- platí i pro vozidla, u kterých je možné vypnout omezovač rychlosti.
- maximální konstrukční rychlost vozidla je vyšší než 14 km/h a jeho provozní hmotnost je zároveň vyšší než 25 kg.
Pro řízení většiny e-koloběžek potřebujete již nyní řidičské oprávnění, registrační značku, a nově tedy od dubna i povinné ručení.
Povinnost zákonného pojištění se nebude týkat ani vozidel provozovaných v uzavřených prostorách a objektech, ani majitelů zahradních traktůrků, kteří je využívají pouze na soukromém pozemku. Pokud byste ale s traktůrkem chtěli vyjet na veřejnou komunikaci, povinné ručení bude nově v takovém případě nutností. Tato povinnost se nevztahuje ani na nesilniční vozidla - invalidní vozík.
A co elektrokola?
Podle této definice nemusí mít sjednané povinné ručení majitelé elektrokol - zde se za hlavní pohon elektrokola považuje šlapání, nikoli elektromotor.
Pojem provoz vozidla
Mění se také definice pojmu provoz vozidla. Tím se nově rozumí použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na to, zda stojí nebo je v pohybu. To znamená, že provozovatel vozidla odpovídá mimo jiné i za škody, které vzniknou v případě, že své vozidlo odstaví na veřejné komunikaci a vytvoří tak překážku.
Kdo odpovídá za sjednání povinného ručení?
Další změna nastává, pokud se majitel vozidla liší od jeho provozovatele. V takových případech se povinnost a zodpovědnost za sjednaní povinného ručení bude nově vztahovat na provozovatele vozu - za úhradu pojištění vozidla tedy bude zodpovědný ten, kdo auto skutečně používá. Jedná se například o situaci, když majitel své auto poskytne k dlouhodobému užívání někomu z příbuzných a tuto osobu zároveň uvede v registru vozidel a v ORV ( Osvědčení o registraci vozidla) jako provozovatele.
Tím se v zásadě rozumí ten, kdo má právní a faktickou možnost dispozice s dopravním prostředkem - tedy rozhoduje o tom kdy, kde a za jakých podmínek bude vozidlo provozováno. Provozovatelem sice zpravidla bývá vlastník, ale může jím být i odlišná osoba.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Další změny platné od 1. října 2024
- Přechod na online režim.
- Nový proces, kdy pojištění bude klient hradit přes platební bránu, aby mohlo okamžitě vzniknout.
- Zruší se povinnost předkládat zelenou kartu pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu a nahradí ji on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla.
- POZOR! Zelená karta bude dál sloužit jako mezinárodní doklad o pojištění při cestách do zahraničí.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Kdy se vyplatí refinancovat hypotéku: Tipy pro správné rozhodnutí
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex říjen 2024: Úroky hypoték se pevně zabetonovaly nad 5 %
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pojištění schopnosti splácet jako rezervní kolo na dlouhé cestě jménem hypotéka