Závěrečná zpráva k anketě na téma přijetí společné evropské měny (Analýza AMSP ČR)
Na klíčovou otázku, zda je dotázaný pro přijetí eura, odpovědělo téměř 39 procent respondentů „ano, určitě, jakmile bude ČR plnit Maastrichtská kritéria“ a dalších 12 procent pak zvolilo variantu „ano, ale později podle situace“. Proti přijetí eura se vyslovilo mírně přes 39 procent dotázaných. Pro téměř deset procent respondentů není otázka přijetí nebo nepřijetí společné měny důležitá a jedno procento na tuto věc nemá názor.
Zdroj: AMSP ČR (2024), údaje v grafu uvádějí nejprve počet respondentů a následně zaokrouhlená procenta z celku (N=573)
Výsledky šetření znamenají určitý posun v názorech podnikatelské veřejnosti. Při předchozích výzkumech, které se ale uskutečnily před delší dobou, členská základna AMSP ČR přijetí eura vcelku výraznou většinou odmítala.
„Názorový posun je zde nezpochybnitelný. Na druhou stranu ale musíme varovat před jednoznačnou interpretací výsledku šetření, protože většinová podpora je těsná a je třeba zdůraznit, že v rámci statistické chyby mohl být výsledek stejně dobře v podobě podpory nižší než polovina respondentů,“ poznamenal k tomu předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš.
Obvykle panuje přesvědčení, že podpora eura mezi podnikateli roste úměrně s tím, jak je pro ně důležitý export. Tedy že exportéři euro podporují a ostatní podnikatelé jsou v této věci podstatně vlažnější. Výzkum tuto představu v jisté míře potvrdil, nikoliv však důsledně. Podpora eura sice roste s tím, jak je pro podnikatele důležitý export, avšak i mezi těmi, kteří neexportují vůbec, je podpora společné evropské měny téměř poloviční.
Výzkumníci položili v rámci dotazníkového šetření i hypotetickou otázku, jaký názor na přijetí eura by měli respondenti v případě, že by v budoucnu nastala volba „buď euro nebo odchod z Evropské unie“. V této volbě by euro a setrvání v EU vybralo 63 procent otázaných (určitě ano 44 procent, spíše ano 19 procent). Necelá třetina respondentů by v této konstelaci volila opuštění EU (31 procenta). Zbytek dotázaných na takto položenou otázku neměl názor.
Zdroj: AMSP ČR (2024), údaje v grafu uvádějí nejprve počet respondentů a následně zaokrouhlená procenta z celku (N=573)
Členové AMSP ČR jsou většinově přesvědčeni, že o přijetí eura by nicméně mělo proběhnout referendum. Určitě si to myslí 37 procent respondentů, spíše ano odpovědělo dalších 16 procent. To znamená, že jednu z forem souhlasu vybralo 53 procent dotázaných. Za zbytečné považuje referendum 44 procent členů AMSP ČR.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR uskutečnila tento výzkum v reakci na veřejnou diskusi o postupu k přijetí eura. „Poslední zjišťování názoru členské základny na toto téma proběhlo již před skutečně delší dobou a cítili jsme, že není vůči členské základně odpovědné zastupovat zájmy malých a středních podniků a živnostníků bez nového ověření jejich postojů k otázce eura,“ řekl k tomu Josef Jaroš.
Analýza ke stažení zde:
Závěrečná zpráva anketa euro
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR
AMSP ČR sdružuje od roku 2001 na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky, živnostníky i spolky. Je hlavním reprezentantem nejširšího podnikatelského segmentu v ČR, vedle legislativy, exportu, inovací, vzdělávání a financování MSP se zaměřuje na rodinné firmy, řemeslníky, začínající podnikatele, lokální producenty a pěstitele, malé obchodní a gastro provozovny, podnikatele 55+, ženy v podnikání a podnikatele na venkově.
Více informaci na: www.amsp.cz
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.