(Kurzy.cz)
Čínské automobilky BYD, NIO, XPeng či Li Auto - všechny zaznamenaly v lednu meziměsíční propad prodejů
Leden pro automobilky v Číně bývá z hlediska prodejů obvykle nejslabším měsícem v roce. Potvrdil to i letošek, což například pro tamního lídra automobilku BYD znamenalo přerušení loňské výrazné růstové vlny. Zatímco BYD v prosinci prodala rekordních 341 tis. NEV vozů (New Energy Vehicle), v úvodu roku jen 201,5 tis. tedy o více než 40 % méně. V meziročním srovnání přesto třetinové zlepšení.
Při pohledu na osobní čistě jen bateriové vozy vykázala BYD v lednu meziroční zlepšení dokonce o téměř 48 %, elektromobilů totiž prodala přes 105 tis. O měsíc dříve to bylo nicméně rekordních téměř 191 tis. elektromobilů. Prodeje v úvodu letošního roku šly také ruku v ruce s výrobou, na sklad BYD příliš nevyrobila, resp. celkem z linek sjelo 205,6 tis. NEV vozů. Zmiňovaný meziměsíční propad prodejů byl dán primárně domácím trhem. Zahraniční prodeje „zeleně“ stagnovaly, resp. k řidičům se dostalo 36 174 vozů.
Připomenout lze, že BYD se v loňském posledním čtvrtletí stala celosvětovým lídrem v prodejích elektromobilů, když z trůnu sesadila Teslu (více zde).
Vývoj prodejů elektromobilů BYD v roce 2023
Akcie BYD zažily v první polovině týdne negativní směrování, když také reagovaly na zveřejněné předběžné indikativní hospodářské loňské výsledky. Přestože automobilka v posledním čtvrtletí vykázala rekordní produkci, ziskovost oproti 3. čtvrtletí evidentně klesla. Své sehrál i konkurenční boj, když splnění prodejních cílů automobilka podpořila také snížením cen. U některých tipů až o 10 tis. CNY (cca 32 tis. Kč). Každopádně BYD konkrétně uvedla, že zisk za loňský rok očekává v rozmezí 29-31 mld. CNY. Tedy v přepočtu zhruba 94 až 100 mld. Kč.
Dnes v Hongkongu akcie BYD ze středečních více než ročních minim nevýrazně přidaly na závěrečných 175,30 HK$.
Jak známo BYD spustila výstavbu svého výrobního závodu na osobní vozy v Maďarsku. V rámci svého dalšího zviditelnění se s ní „setkají“ v Evropě fanoušci fotbalu. Firma se totiž stala oficiálním partnerem EURA 2024.
Čínská Tesla, jak je také přezdíváno automobilce NIO, pak v lednu prodala 10 tis. elektromobilů, zatímco v prosinci to bylo o 8 tis. vozů více. V meziročním srovnání nicméně vykázala podobně jako BYD zlepšení a to v porovnání o méně výrazných 18 %.
O 58 % na 8 250 vozů pak meziročně vzrostly v lednu prodeje automobilce XPeng. Její novinky, sedmimístné SUV s názvem X9 se v prvním měsíci k zákazníkům dostalo téměř 2,5 tis. Každopádně meziměsíčně XPeng zaznamenal více než 50% propad, jelikož v prosinci prodal tehdy rekordních více než 20 tis. vozů.
Meziměsíčnímu propadu se nevyhnula ani automobilka Li Auto, která z hlediska meziročních nárůstů loni patřila k lídrům. Lednový výsledek více než 31 tis. prodaných vozů sice opět ukazuje na excelentní téměř 106% meziroční nárůst, nicméně v prosinci Li Auto dodala rekordních více než 50 tis. vozů.
Podobně jako akciím BYD, také i akciím výše zmiňovaných automobilek se poslední týdny nedaří. Nejvýrazněji akciím XPeng (XPEV), které během zhruba dvou měsíců zlevnily na polovinu až k úrovni 8,50 USD. Akcie NIO (NIO) jsou pak nejlevnější od poloviny roku 2020, když poklesly pod 6 USD. Akcie LI Auto (LI) se pak v lednu ocitly nejníže od května, aktuálně se pokoušejí směrovat zpět k hranici 30 USD. Loni vlétě se přitom vyšplhaly až nad 47 USD.
Závěrem možno zmínit, že od prodejů automobilů v Číně nelze příliš čekat ani v únoru. Letos totiž vychází oslavy příchodu Nového roku na 10. února, resp. tím začne letošní rok „Wood Dragon“ (Dřevěného draka). Jako státní svátky budou mít Číňané od 10. do 17. února 8 dní volna. Tamní ekonomika se tak ve většině výrobních sektorů prakticky zastaví.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select