(Kurzy.cz)
Buffettova BYD v červenci s novým rekordním prodejem elektromobilů. Dařilo se i NIO, roste však především Li Auto
Zejména v posledních letech se vzhlíží ke společnosti Tesla, jakým tempem se jí daří navyšovat produkci a pomalu se tak také v tomto ohledu zařazovat po bok předních světových automobilek. Pokud se nicméně podíváme na čínskou společnost BYD, její expanzi může i Tesla závidět. Pokud se vezme v úvahu červencová celková produkce, BYD by již byla schopna na anualizované bázi vyrobit téměř 3,27 mil. vozů NEV vozů (New Energy Vehicle). Tedy svých plug-in hybridů a elektromobilů. Pokud se z toho vezmou v úvahu čistě jen bateriové vozy, lze hovořit o anualizované výrobě 1,67 mil. vozů. Pro porovnání Tesla loni vyrobila 1,37 mil. elektromobilů, letos se jich od ní očekává cca 1,8 mil.
BYD v červenci zkrátka vyrobila celkem přes 272 tis. vozů, což je meziročně o dvě třetiny více. Čistě elektromobilů z toho bylo přes 139 tis., tedy v tomto segmentu firma rostla ještě o něco rychleji, resp. o 71 %. Pro dokreslení rozvoje firmy možno zmínit, že ještě o rok dříve v červenci 2021 firma vyprodukovala „jen“ 50 tis. elektromobilů.
Firma právě se svými produkty pokračuje také v postupné expanzi do zahraničí. V červenci zde prodala přes 18 tis. vozů. Posledním novým trhem, kam firma začíná dodávat je Chile. Jak jsme zmiňovali v článku „Mercedes a BYD pouští na trh další společný produkt“, BYD hodlá v Jižní Americe také přímo vyrábět, když v Brazílii před měsícem odtajnila plány na výstavbu hned 3 továren.
V kontextu produkce NEV vozů je jistě od firmy zajímavým údajem, kolik vyprodukovala baterií. V červenci o celkové kapacitě 12,4 GWh, tedy od počátku roku kumulativně téměř již 72,7 GWh. Kromě baterií do vozů údaj zahrnuje také bateriová úložiště, která firma rovněž nabízí. BYD se totiž v tomto segmentu, v rámci svého programu „PV+Storage“, orientuje rovněž na oblast fotovoltaiky. Zmínit možno rovnou ještě její zaměření i na železnice. Vyvíjí svůj „SkyRail“ - jednokolejný systém pro města. Oproti budování klasické podzemní dráhy má být výstavba SkyRail o 2/3 rychlejší, resp. o 80% levnější.
NIO s novým prodejním rekordem
Čínská Tesla, jak je také často společnosti NIO přezdíváno, prodala v červenci vůbec poprvé v historii více než 20 tis. vozů. Po prodaných 13 tis. vozech v červnu konkrétně 20 426, což je meziročně více než dvojnásobek. Zájem je znát o v květnu představenou modernizovanou verzi SUV s označení ES6, kterých se prodalo v uplynulém měsíci více než 10 tis.
Weilai, jak je v čínštině firma nazývána, při pohledu zpět stále však vlastně příliš vozů neprodala. Od roku 2018 lze totiž v souhrnu hovořit o sotva 365 tis. elektromobilech.
Ohledně často diskutované kvality, potažmo bezpečnosti čínských vozů, možno nicméně zmínit výsledky testů z posledních týdnů. NIO pro své vozy modely ET5 a EL7 (ES7) získala pětihvězdičkové hodnocení v bezpečnostních testech Euro NCAP 2023.
XPeng zaujal Volkswagen
Podstatně kratší dobu v Číně působící konkurenční XPeng historicky celkově prodal již téměř srovnatelně, resp. přes 311 tis. elektromobilů. Zatímco v červnu prodal 8 620 vozů, v uplynulém měsíci přes 11 tis., tedy šestý měsíc v řadě se firmě podařilo prodeje navýšit. V červenci vlastně zapůsobila novinka G6, když v prvním měsíci se vozu prodalo přes 3,9 tis.
Připomenout lze, že před týdnem XPeng oznámil uzavření dlouhodobého partnerství s Volkswagenem, jehož cílem je společný vývoj dvou modelů elektromobilů třídy B pod značkou Volkswagen. XPeng poskytne především svou platformu vozu G9 a software ADAS (Advanced Driver Assistance System).
Li Auto meziročně roste nejvýrazněji
Červencovým meziročním 227% nárůstem prodejů nicméně zvítězila Li Auto, když prodala rekordních více než 34 tis. vozů. Tedy druhý měsíc v řadě pokořila hranici 30 tis. prodaných vozů. Od počátku roku se její prodeje rozrostly na více než 173 tis. vozů. Ze zmiňovaných malých mladých automobilem v uplynulém měsíci zároveň jako první pokořila hranici 400 tis. celkem prodaných vozů. Li Auto se svými třemi typy SUV s označením Li L7 až Li L9 zkrátka sklízí úspěchy, když se vlastně ale většinou nejedná o čistě bateriové vozy, ale plug-in hybridy. I přes zmiňované prodeje nicméně poměrně přemrštěně působí počet jejich 337 autosalónů ve 128 městech.
V kontextu produkce, potažmo dle všeho přetrvávajících výrazných prodejů také automobily Tesla, je elektromobilita letos v Číně evidentně na výrazné růstové vlně.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu