(Kurzy.cz)
V prodejích elektromobilů nadále vládne Tesla a BYD, největší nárůst však v květnu vykázala Li Auto
Začátek nového měsíce tradičně přinesl reporty řady primárně čínských automobilek, které každoměsíčně informují o svých prodejních, potažmo produkčních výkonech. Od americké Tesly budou k dispozici až kvartální čísla v úvodu července, nicméně například i dle posledních údajů čínské automobilové asociace si dle všeho udržuje dominanci. Nicméně pokračuje stíhací jízda konkurenční čínské společnosti BYD, ve které drží podíl Warren Buffett, resp. skupina Berkshire Hathaway. V květnu BYD dosáhla nového prodejního rekordu elektromobilů. Při zahrnutí také jejich plug-in hybridů potvrdila, že Teslu letos překonává.
BYD v květnu celkově prodala přes 240 tisíc NEV vozů (New Energy Vehicle), což je meziročně více než dvojnásobek. Z toho samotných elektromobilů bylo již téměř 120 tisíc. Jedná se o nový rekord společnosti, když právě v tomto segmentu možno pozorovat meziročně ještě větší skok. Loni ve stejném měsíci se totiž ještě k zákazníkům dostalo „jen“ něco přes 53 tisíc elektromobilů. Dosavadní rekord v prodejích elektromobilů zaznamenala BYD v prosinci, kdy si vůz koupilo téměř 112 tisíc zájemců. Po lednovém poklesu na 79 tisíc elektromobilů, v důsledku také svátků příchodu nového roku, prodeje začaly následně opět stoupat a od března se navrátily nad hranici 100 tisíc elektromobilů. A v obdobných intencích se samozřejmě pohybovala i produkce firmy.
Většinu nadále tvoří osobní vozy. Nicméně možno zmínit například v květnu vyrobených 549 autobusů. I přes rovněž nárůst jejich produkce, větší boom zaznamenávají jiné vozy. BYD se totiž začala orientovat také například na logistická či stavební vozidla, vozidla pro skladování, přístavy, letiště a důlní provozy. Takových vozů v květnu vyrobila 579, zatímco před rokem ve stejném období jen 53. Nicméně v daném segmentu firma letos vykázala již i úspěšnější měsíce.
Prodá letos BYD tolik elektromobilů co loni Tesla?
Za prvních 5 měsíců letos BYD v souhrnu prodala již přes milion NEV vozů. Samotných elektromobilů z toho byla takřka polovina, resp. téměř 489 tisíc. Pokud by BYD v následujících měsících udržela zmiňovanou květnovou výkonnost, znamenalo by to ve výsledku za letošní rok prodaných 1,33 milionů elektromobilů. Pro porovnání Tesla loni prodala 1,31 milionů elektromobilů. Pokud navíc zahrneme celkovou produkci BYD, šlo by za letošek kalkulovat na konci roku s prodeji asi 2,68 milionu vozů. Připomenout lze, že Tesla letos v 1. čtvrtletí prodala 423 tisíc vozů. Očekávají se letos od ní celkem prodeje okolo 1,8 milionu vozů, tedy meziročně více než 40% nárůst.
Vozy BYD začaly již loni mířit také na zahraniční trhy. V květnu se v tomto ohledu dostalo k zákazníkům přes 10 tisíc vozů, což je v porovnání s předchozími letošními měsíci však dokonce nejslabší výsledek. Dosud nejvíce firma prodala v zahraničí vozů v únoru a to přes 15 tisíc.
NIO i XPeng nadále v útlumu
Čínská Tesla, jak se také společnosti NIO přezdívá, prodala v květnu jen 6 155 elektromobilů. Zhruba o 500 vozů méně než v rovněž vlastně slabém dubnu. Od počátku roku, tedy za 5 měsíců, zkrátka NIO prodala jen necelých 44 tisíc vozů, což meziročně značí zhruba 16% nárůst. Nicméně například v posledním loňském čtvrtletí, tedy za 3 měsíce, prodala přes 40 tisíc vozů… V červnu NIO plánuje spustit dodávky zákazníkům nového vozu střední velikosti ET5 Touring.
Konkurenční XPeng v dubnu na veletrhu Auto Shanghai představila svůj poslední nový model SUV G6, postavený na technologické architektuře nové generace firmy SEPA2.0. Umožňuje například vysokonapěťové 800V nabíjení. Ve větší míře má pak G6 také nabídnout autonomní řízení. Firma získala licenci pro silniční zkoušky pro autonomní řízení daného vozu s cestujícími v aglomeraci Guangzhou. Každopádně v květnu XPeng meziměsíčně prodeje, oproti NIO, naopak o necelých 500 vozů vylepšila. K zákazníkům dodala 7 506 elektromobilů. Letos každý měsíc zatím vlastně ale stále slabé prodeje, tedy alespoň ve srovnání s velmi úspěšným prosincem, kdy k zákazníkům dodala téměř 11 300 vozů. Loni XPeng v souhrnu dodala přes 120 tisíc vozů, v průměru měsíčně tedy 10 tisíc…
Podstatně lépe si vede konkurenční Li Auto, když její výrobní linky v Changzhou evidentně mohou a díky zájmu zákazníků také produkují v porovnání více vozů. Květen byl pro firmu třetím měsícem v řadě, kdy prodala více než 20 tisíc elektromobilů. Konkrétně rekordních 28 277 vozů (meziročně +146 %), když pokračuje nárůst zájmu o letošní novinku Li L7. Toto středně velké SUV, startující s cenou v přepočtu 47 tisíc dolarů, lze například proměnit v „ložnici“. Tedy v interiéru lze vytvořit kompletně rovnou plochu (včetně předních sedaček).
Dle posledních údajů z dubna, Tesla v samotné Číně prodala téměř 40 tisíc vozů. Zmiňovaná BYD více než dvojnásobek.
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select