Zaměříme-
li se na konkrétní oblasti v
maloobchodu, tak v meziročním vyjádření
rostly tržby za
pohonné hmoty (+3,7 %) a za nepotravinářské zboží (+1,3 %). Naopak za
potraviny Češi utráceli méně, když reálné
tržby obchodníků klesly o 0,7 %. Pokračuje tak trend, kdy lidé nakupují v mnoha případech kvalitnější
potraviny, ale v menším množství, aby je dokázali spotřebovat a nedocházelo ke zbytečnému plýtvání. Zároveň stále zásadní roli hraje pochopitelně jejich cena. Co se týká jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu, tak nejvíce
rostly tržby prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+9,9 %). Následují maloobchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (+7,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (+6,6 %) a také s výrobky pro
kulturu, sport a rekreaci (+0,3 %). Na druhé
straně nespokojenost bude stále panovat u prodejců s výrobky pro
domácnost, kde klesly
tržby o 6,5 %. I zde by se mělo ovšem začít blýskat na lepší
časy s tím, jak
Česká národní banka bude
snižovat úrokové sazby, čímž se zvýší poptávka v oblasti
stavebnictví, následovaná vyšším zájmem o vybavení
domácností. Rovněž se významně snížily
tržby prodejcům oděvů a obuvi (-6,2 %), kterým kromě poklesu reálných
mezd domácností nenahrávalo ani
počasí. Snížily se
tržby jak ve specializovaných prodejnách
potravin (-1,4 %), tak v nespecializovaných prodejnách s převahou
potravin (-0,7 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží
tržby znovu
rostly, a dokonce rychleji než v říjnu, tentokrát o 9,3 %. Internetové a zásilkové
obchody evidovaly podobný
růst tržeb jako v říjnu.
Meziměsíčně stouply
tržby za
pohonné hmoty o 3,7 %, za
potraviny o 1,0 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.
Vysoká inflace požírala úspory českých
domácností, což se významně projevovalo i v
maloobchodním sektoru, kterému jako celku klesaly reálné
tržby rok a půl. Nyní se zdá, že konečně přišel obrat k lepším časům, kdy lidé začnou více utrácet. Měla by to být právě domácí
spotřeba, která v letošním
roce potáhne českou ekonomiku sice k mírnému ale k
růstu.
Autor: Martin Kron, analytik
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.