Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Dovolená  |  20.12.2023 12:05:42

Více než dřív plánují Češi utrácet za zimní dovolenou v Česku, volno si však chce vzít méně lidí

zimní dovolená

Zimní dovolenou v Česku plánuje 43 % Čechů, v průměru na ní stráví 7 dnů a nejčastěji budou v Libereckém, Královéhradeckém či Moravskoslezském kraji. Tedy tam, kde jsou horská střediska a dají se provozovat zimní aktivity. Vyplynulo to z průzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism. Podle něj Češi chtějí za letošní zimní dovolenou v průměru utratit 6 833 na osobu. Přesto, že má volno v Česku meziročně strávit o 4 % méně rezidentů, plánovaná průměrná útrata je vyšší o 472 .

Lidé v letošní zimní sezóně chtějí méně utrácet za to, co není k cestování nezbytné. Nejvíc peněz, téměř polovina celkových výdajů, by tak mělo jít na ubytování (46 %). Následuje stravování v restauracích (17 %) a ostatní služby, jako jsou například muzea, památky, sport, pojištění, fakultativní výlety nebo zdravotní péče (9 %). Struktura výdajů Čechů za dovolenou v Česku se dlouhodobě příliš nemění.

„Útrata Čechů související s volnem má vždy spojitost s příjmy, na sezóně při tom nezáleží. Zajímavé je proto zjištění z našeho průzkumu ´Plány Čechů na zimní dovolenou´ , podle kterého 22 % lidí plánuje za toto volno utrácet více než loni, 11 % naopak méně, v obou případech se jedná zhruba o třetinu výdajů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Téměř60 % Čechů letos neplánuje zimní dovolenou v Česku. A to hlavně proto, že v tuto dobu na dovolenou nejezdí (52 %) nebo kvůli financím (36 %). Pomoci by mohla větší nabídka cestování s benefity , ať už se jedná o balíčky, bonusy či slevy v rámci třeba destinačních karet/karet turisty. Právě to by mohlo Čechy víc vést k tomu, aby trávili dovolenou v Česku.“

Podle průzkumu chtějí Češi během zimní dovolené 23/24 nejčastěji odpočívat a při tom lehce sportovat (30 %). Aktivní sportovní dovolenou předpokládá 21 % respondentu, nejčastěji se chystají na pěší turistiku (66 %) a lehčí procházky (65 %). Zcela pasivní relaxační zimní dovolenou, stejně jako návštěvu měst, plánuje po 15 % Čechů.

„V průměru plánují Češi strávit na letošní zimní dovolené v Česku 7 dní, což je o 1 den méně než loni v zimě. Zatímco 40 % lidí se chce vydat tam, kde dosud nebyli, 33 % pojede na stejné nebo známé místo. Na cestách nejčastěji používají mobilní aplikace mapy.cz, týká se to 43 % respondentů. S velkých odstupem následují Google mapy (13 %), Booking (9 %) a Waze (8 %),“ říká vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček a dodává: „Češi mají rádi vánoční trhy. V místě bydliště je chtělo navštívit 50 % lidí, 24 % plánovalo na ně jet do jiného města v Česku a 10 % do zahraničí. Silvestra tři čtvrtiny Čechů plánují strávit doma, u přátel nebo u známých.“

Ve srovnání s loňskem o 6 % stoupl zájem Čechů o zimní dovolenou v zahraničí, dosáhl 33 %. Nejčastěji se na ni chystali vysokoškoláci (47 %) a lidé do 29 let (45 %). Obecně však platí, že Češi volné dny v cizině tráví hlavně v létě, letos to plánovalo 57 %, loni v zimě se jednalo o 27 %, zatímco v létě o 54 %. Roli zde aktuálně hraje roční období, finance a zahraničně politická situace.

 

„Dobrou zprávou je, že tuzemská horská střediška jsou na turisty připravená  a zlepšují služby. K hlavním novinkám letos patří vybudování několika sjezdových tratí a dvou lanových drah. Dvě nové sjezdovky lze využívat například ve Špindlerově Mlýně  a nová vznikla také na Dolní Moravě. S délkou 3,7 km se stala vůbec nejdelší v Česku,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a uzavírá: Skiareály v Česku služby a produkty pro návštěvníky rozvíjejí a modernizují průběžně, letos do nich investují víc než miliardu korun. Mimo jiné pokračují v digitalizaci systémů, především co se týče prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách.“

 

Při výběru místa zimní dovolené v Česku dají Češi zejména na cenu (89 %), vlastní zkušenost (87 %) a lokalitu ubytování (85 %). To, kam pojedou, nejvíc ovlivňuje doporučení od známých nebo rodiny (51 %) a mapy s turistickými atraktivitami (38 %). Dá se tak navrhnout v aktuální turistické sezóně víc pracovat na zvýšení atraktivity tuzemských turistických míst, například zdůrazňovat unikátní zážitky či zimní sportovní a rekreační   aktivity v přírodě. Ostatně aktivní turismus ve spojení s lázeňstvím   je hlavní komunikační téma cestovního ruchu do/po Česku pro příští rok.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688