(Kurzy.cz)
Víte kolik již jezdí aut v Pekingu? V listopadu čínský automobilový trh vzrostl meziročně o čtvrtinu
Aktuální údaje čínské asociace CPCA (China Passenger Car Association) potvrdily, že daňové úlevy dále podpořily tamní automobilový trh v růstu. V listopadu prodeje osobních vozů dosáhly 2,1 mil. Meziročně o 25,5 %, když však tento výrazný růst byl dán relativně nižší meziroční základnou. Každopádně čtvrtý měsíc v řadě se prodeje zvýšily a dosáhly zároveň v listopadu nového letošního maxima. Navíc pokračoval výrazný trend příklonu k vozům NEV (New Energy Vehicle). Tedy plug-in hybridům a elektromobilům. Jejich podíl vůbec poprvé převýšil hranici 40 %. Pro zajímavost na začátku roku 2021 činil sotva desetinu, o rok později již zhruba dvojnásobek a letos v lednu, po krátkodobém ochlazení zájmu, přes 25 % (před rokem v listopadu se totiž pohyboval krátce již i nad 35 %). Zejména v segmentu elektromobilů nárůst konkurence zkrátka letos přinesl cenovou válku, na kterou čínští motoristé evidentně slyší.
Své může sehrávat také nový balíček daňových úlev pro vozy NEV, který vstoupí v platnost začátkem příštího roku na dobu 4 let. Zavádí limity pro daňové úlevy, což tedy kupujícím vlastně zvýší náklady na pořízení dražších vozů. Zmiňovaná asociace nicméně předpovídá další růst automobilového trhu. V roce 2024 by se v Číně mělo prodat 22,2 mil. osobních vozů, což by mělo být o 3 % více, než se očekává celkově letos.
Na trhu si výrazný podíl začala od loňska ukrojovat BYD. Jak jsme uváděli v článku „Překoná BYD v tomto čtvrtletí Teslu?“ v listopadu čínská firma prodala rekordních téměř 302 tis. vozů. Z toho elektromobilů přes 170 tis. BYD má navíc našlápnuto jako vůbec první domácí firma dosáhnout letos milníku 3 mil. prodaných vozů. Tento měsíc naposledy firma informovala, že baterii více integrovala do konstrukce vozu Seal, což má dále zvýšit jeho celkovou tuhost.
V Číně na 430 milionů vozidel
Rozměry čínského automobilového trhu jsou těžko představitelné. Dle posledních údajů tamního Ministerstva veřejné bezpečnosti ke konci září bylo evidováno na 430 mil. motorových vozidel, resp. z toho 330 mil. osobních vozů. Podíl NEV osobních vozů zatím překonal 5% hranici, když registrováno bylo 18,21 mil. těchto vozů. Na tři čtvrtiny přitom tvoří elektromobily.
Tři aglomerace s více než 6 miliony aut
Ke konci září mělo 90 měst po celé zemi více než 1 milion aut, meziročně o 8 měst více. Mezi nimi má 43 měst více než 2 miliony automobilů a 25 měst má více než 3 miliony automobilů. V Pekingu, Čcheng-tu a Čchung-čchingu pak evidují dokonce 6 milionů aut. Doplnit ještě lze, že počet aut v Šanghaji a Suzhou dosahuje 5 milionů.
Že výše uvedené statistiky o růstu počtu všech aut budou v Číně dále růst, může naznačovat zájem o řidičské průkazy. Autoškolou letos jen za první tři čtvrtletí úspěšně prošlo téměř 25 mil. zájemců. Počet řidičů motorových vozidel tak dosáhl celkově již 520 milionů, když většinu (92,8 %) tvořili řidiči osobních vozů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu