Nový zákon o povinném ručení prošel Poslaneckou sněmovnou
Poslanecká sněmovna hlasy všech přítomných poslankyň a poslanců ve 3. čtení schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a rovněž návrh doprovodného zákona. Zákony ještě musí schválit Senát a podepsat prezident. Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
„Stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl přijat před více než 20 lety a byl od té doby mnohokrát novelizován. Vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla tato problematika zpracována ve zcela novém zákoně, který přinese moderní a efektivní rámec pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten bude lépe odpovídat aktuálním evropským standardům a zároveň zlepší ochranu občanů České republiky,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Návrh zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor.
Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice ve fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti. Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musí mít pojištění.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek. Odpadnou by tak měly časté komplikace při dohledávání skutečných viníků dopravních nehod. Zbystřit musí leasingové společnosti, které budou muset přepsat údaje v technických průkazech. A také rodiny, kdy rodiče svěřují auta svým dospělým dětem a platí za ně povinné ručení. I pokud budou rodiče dále majiteli, musí nově povinné ručení platit potomek.
Ruší se zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahradí je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla, nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací. Zjednoduší se také evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel.
Dosavadní minimální limit pojistného plnění se zvyšuje ze současných 35 milionů na 50 milionů korun. Bude platit pro újmy na zdraví i pro majetkové škody. Důvod? Ceny zdravotní péče i další náklady rostou. Stávající limity by nemusely stačit, když dojde k dopravní nehodě s vážnými následky a vysokou škodou. Proto už i dnes některé pojišťovny nabízejí při sjednání nových smluv pouze vyšší limity nebo je cenově zvýhodňují. Nový limit v případě újmy na zdraví nebo úmrtí se bude týkat každé postižené osoby. Limit na majetkovou škodu se bude vztahovat jen na jednu škodní událost – bez ohledu na počet postižených osob. Vyšší limit bude samozřejmě zahrnut v nově uzavřených smlouvách, týká se ale i smluv stávajících! Klienti nicméně nebudou muset své pojišťovny kvůli navýšení limitů kontaktovat. I pokud by limity pojišťovny nenavýšily samy, zvýšily by se u současných smluv k datu účinnosti nového zákona „automaticky“. Jestli se povinné zvýšení limitů promítne do ceny pojištění, bude záležet na konkrétní pojišťovně. Podle nynějších informací řada pojišťoven zatím neplánuje ceny navyšovat, pouze upraví limity podle nové legislativy. Pokud u jiných pojišťoven dojde ke zdražení, mělo by se jednat o nedramatickou částku v řádech stokorun. Klienty s běžícími smlouvami se starými limity budou pojišťovny včas informovat o nezbytné úpravě.
Na základě připomínek, které vznesli poslanci ANO Zuzana Ožanová a Martin Kolovratník, doporučil hospodářský výbor zpřesnit ustanovení, které se týká práva pojišťovny žádat po motoristovi zpět peníze, které za něj vyplatila jako náhradu škody. Pojišťovna musí v takovém případě prokázat, že motorista porušil povinnosti ohledně technického stavu vozidla, a tím újmu zavinil. Výbor proto doporučil upřesnit formulaci nového ustanovení tak, že pojišťovna bude muset prokázat, že příčinou vzniku újmy byly skutečnosti stanovené v zákoně. Vládou navrhovaná formulace slovo příčina neobsahovala. Kolovratník již v prvním čtení vyjádřil obavu, že pojišťovny nebudou chtít újmu hradit i kvůli relativně drobné závadě, která nebude souviset s nehodou.
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Např. při vyhlášení zákona ve Sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. března. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely budou následně realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období.
Více informací ZDE
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.09.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
18.09.2024 Klíčový okamžik pro globální ekonomiku: Sníží…
16.09.2024 Cena ropy je nejnižší za poslední 3 roky.
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Snaha o navrácení lesku Barbie v době klesajícího prodeje. Barbie telefon jako tahák sezóny?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Aleš Rothbarth, Skupina Klik
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Mám malou spotřebu elektřiny, vyplatí se mi měnit dodavatele?
Marek Pokorný, Portu
Průzkum: Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna