Peru - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu na léta 2016 – 2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura. České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení. Konkrétně by se mohlo jednat například o elektrické řídicí systémy, kontrolní dopravní systémy, parkovací systémy nebo systémy asistenční služby.
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu v letech 2016–2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura, cca 31 mld. USD energetika, 27 mld. USD telekomunikace. To by znamenalo průměrné roční výdaje s podílem 8,27 % HDP.
V r. 2022 bylo v realizaci 30 projektů v režimu PPP, jako např. rozšíření letiště Jorge Cháveze v Limě, Terminál Sever přístavu Callao, linka 2 metra Lima nebo vybudování sítě regionálních letišť. Téměř polovina z nich má aktuálně velké zpoždění, další část zatím není přidělena nebo je teprve ve fázi veřejné soutěže. Aktuálně je vedeno 262 veřejných projektů v celkové hodnotě 23,627 mld. USD. Nejdůležitější z nich je výstavba Careterra Central s předpokládaným rozpočtem 2,96 mld. USD.
K říjnu 2022 mělo asfaltový povrch jen 13,2 % silnic.
Speciální projekt pro dopravní infrastrukturu Provías Nacional počítal v r. 2022 s investicemi ve výši 2,156 mld. PEN.
V dopravním sektoru chybí na období 2016–2025 investice do infrastruktury v hodnotě 57,499 mld. USD. Z toho již naplánované nebo realizované projekty představují 40,336 mld. USD, což představuje jen cca 70 % potřeby.
Severní pobřeží Peru, postižené před několika lety El Nino (2017), je postupně rekonstruováno. Vlády Velké Británie a Peru uzavřely dohodu o technickém poradenství při realizaci projektů (6000 dokončeno, 1800 probíhá, 700 dosud ve fázi kontraktací). Dohoda měla skončit na konci roku 2021, peruánská vláda aktuálně jedná s britskou o prodloužení.
Na začátku r. 2023 zasáhl především sever Peru klimatický jev Yaku, od dubna probíhá klimatický jev El Nino. Přinesly silné vytrvalé deště spojené se záplavami a sesuvy půdy. Ukázalo se, že zdaleka nebyly napraveny škody po El Nino z r. 2017. Některé práce ani nezačaly, u jiných se ukázalo, že nebyly správně provedeny.
České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení.
- Geologické služby
- Elektrické řídící systémy
- Kontrolní dopravní systémy
- Parkovací systémy
- Systém asistenční služby
Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz