Nekalé praktiky po přechodu finančního poradce do jiné společnosti. Jak je poznat?
Můj poradce mi sdělil, že přestoupil k nové společnosti, a záhy mi chtěl sjednat nové smlouvy s tím, že jsou prý výhodnější. Jenomže nebyly, to se ale ukázalo až časem. U životních pojištění bylo nižší krytí, nastartovaly se nové čekací doby (období, kdy klient není krytý po vzniku nové smlouvy). U investic byl podobný výnos, ale nové poplatky a spořicí účet vynášel ještě méně než repofond, ze kterého se peníze přesunuly. A důvod těch změn? Poradce chtěl po přestupu k jiné společnosti znovu vydělat na stejné práci a ukázat se jako výkonný před novými nadřízenými.
Nekalé praktiky se na trhu finančního zprostředkování bohužel stále občas dějí. A to i přes to, že trh ušel obrovský kus cesty, je silně regulovaný jak ze strany České národní banky (ČNB), tak samoregulací v rámci asociace ČASF (o asociaci – casfpz.cz). Ne všechny subjekty ale do asociace vstoupily, a právě u nich tito poradci často končí. Běžně jsou tyto společnosti označovány jako pooly. Prohlašují o sobě, že se jedná „jen“ o servisní organizace poradců. Nastavují benevolentní podmínky a nevyžadují pravidla pro poskytování služeb klientům, jako to dělají značkové společnosti.
Pozitivem je, že těchto případů nekalých praktik oproti minulosti hodně ubylo. Preventivně je ale dobré je znát a vědět, jak se jim případně bránit.
O jaké konkrétní praktiky se jedná?
- Poradce přejde k nové společnosti a najednou začne klienty a smlouvy převádět pod jinou společnost s cílem znovu inkasovat odměnu za zprostředkování. Výjimkou může být například pojištění automobilu, u kterého častější servis může dávat dobrý smysl. Životní pojištění a investice je však v naprosté většině případů dobré zachovat tak, jak jsou sjednány.
- Poradce se snaží zabránit komunikaci klienta s původní společností pod smyšlenými záminkami a zabránit tím původní společnosti ve vykonávání odborné péče, čímž jí ztěžuje vykonávání činnosti, kterou vyžaduje i ČNB.
Výše popsané aktivity jsou v hrubém rozporu se smlouvou o spolupráci i odbornou péčí, kterou vyžaduje orgán dohledu (ČNB). V minulosti byly zaznamenány i případy hromadného e-mailingu na klienty v rozporu s pravidly pro zasílání obchodních sdělení. Pokud byste cítili, že se poradce po přechodu pod jinou společnost snaží uplatnit podobné praktiky i u vás, nejlepší je obrátit se na oborovou asociaci (o asociaci – casfpz.cz) či na naši společnost (info@bcas.cz). Můžete tak zabránit velkým finančním škodám a dlouhé době řešení případných stížností.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu