Nekalé praktiky po přechodu finančního poradce do jiné společnosti. Jak je poznat?
Můj poradce mi sdělil, že přestoupil k nové společnosti, a záhy mi chtěl sjednat nové smlouvy s tím, že jsou prý výhodnější. Jenomže nebyly, to se ale ukázalo až časem. U životních pojištění bylo nižší krytí, nastartovaly se nové čekací doby (období, kdy klient není krytý po vzniku nové smlouvy). U investic byl podobný výnos, ale nové poplatky a spořicí účet vynášel ještě méně než repofond, ze kterého se peníze přesunuly. A důvod těch změn? Poradce chtěl po přestupu k jiné společnosti znovu vydělat na stejné práci a ukázat se jako výkonný před novými nadřízenými.
Nekalé praktiky se na trhu finančního zprostředkování bohužel stále občas dějí. A to i přes to, že trh ušel obrovský kus cesty, je silně regulovaný jak ze strany České národní banky (ČNB), tak samoregulací v rámci asociace ČASF (o asociaci – casfpz.cz). Ne všechny subjekty ale do asociace vstoupily, a právě u nich tito poradci často končí. Běžně jsou tyto společnosti označovány jako pooly. Prohlašují o sobě, že se jedná „jen“ o servisní organizace poradců. Nastavují benevolentní podmínky a nevyžadují pravidla pro poskytování služeb klientům, jako to dělají značkové společnosti.
Pozitivem je, že těchto případů nekalých praktik oproti minulosti hodně ubylo. Preventivně je ale dobré je znát a vědět, jak se jim případně bránit.
O jaké konkrétní praktiky se jedná?
- Poradce přejde k nové společnosti a najednou začne klienty a smlouvy převádět pod jinou společnost s cílem znovu inkasovat odměnu za zprostředkování. Výjimkou může být například pojištění automobilu, u kterého častější servis může dávat dobrý smysl. Životní pojištění a investice je však v naprosté většině případů dobré zachovat tak, jak jsou sjednány.
- Poradce se snaží zabránit komunikaci klienta s původní společností pod smyšlenými záminkami a zabránit tím původní společnosti ve vykonávání odborné péče, čímž jí ztěžuje vykonávání činnosti, kterou vyžaduje i ČNB.
Výše popsané aktivity jsou v hrubém rozporu se smlouvou o spolupráci i odbornou péčí, kterou vyžaduje orgán dohledu (ČNB). V minulosti byly zaznamenány i případy hromadného e-mailingu na klienty v rozporu s pravidly pro zasílání obchodních sdělení. Pokud byste cítili, že se poradce po přechodu pod jinou společnost snaží uplatnit podobné praktiky i u vás, nejlepší je obrátit se na oborovou asociaci (o asociaci – casfpz.cz) či na naši společnost (info@bcas.cz). Můžete tak zabránit velkým finančním škodám a dlouhé době řešení případných stížností.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select