Guadeloupe – francouzský potenciál v Karibiku
Guadeloupe – francouzský potenciál v Karibiku
17.07.2023 / 09:58 | Aktualizováno: 02.08.2023 / 16:27
Guadeloupe je exotické souostroví ve tvaru motýlích křídel nacházející se v Karibiku. Tím, že tvoří integrální součást Francie, nabízí českým zájemcům o obchodování značné výhody. Za prvé, jakožto jeden z regionů a departementů Francie je součástí vnitřního trhu Evropské unie; valná většina legislativních a administrativních bariér tedy pro české exportéry odpadá. Za druhé, náležitost k Francii je garancí určité politické stability, což je pro středoamerický region důležitý aspekt.
Guadeloupe představuje po Martiniku druhé nejvýznamnější francouzské zámořské území (DROM) dle HDP na obyvatele (za rok 2021: 23 059 € / obyvatele) a třetí dle celkové výše HDP (za rok 2021: 8 912 M €). Před covidovou krizí mezi léty 2014-2018 rostla ekonomika v průměru o 2,16 % ročně, v roce 2017 dosáhla dokonce 4,5 % růstu, národní průměr Francie je v tomto období 1,46 %. Tento karibský ostrov s hlavním městem Basse-Terre je zároveň druhým nejlidnatějším francouzským zámořským územím: dle odhadu pro rok 2023 činí populace 375 845.
Ekonomika je založená zejména na terciárním sektoru (83 %), v rámci něhož je nejdůležitějším odvětvím turismus, 7% obyvatel je zaměstnáno v průmyslu, 6% ve stavebnictví a 4 % v zemědělství; hlavními produkovanými a následně exportovanými surovinami jsou banány a cukrová třtina. V roce 2020 působilo v sektorech ICS (industrie – commerce – services / průmysl, obchod, služby) celkem 34 526 firem. Obchodní bilance je ze své podstaty ostrovního státu strukturálně deficitní, v roce 2020 činila -2,6 mld eur. Velmi významná část místní poptávky je tedy závislá na importovaných výrobcích, i vzhledem k málo rozvinutému průmyslovému sektoru. V roce 2021 se dovoz zboží na Guadeloupe zvýšil o +15,7 % ve srovnání s rokem 2020 a dosáhl 3,3 miliardy EUR. Dovoz v roce 2022 opět vzrostl a činil 4 miliardy EUR.
Mezi nejvíce dovážené produkty na Guadeloupe patří potraviny, průmyslové zboží, oděvy, obuv, nábytek, elektronika, hračky a papírenské zboží, paliva, vozidla a dopravní zařízení a také stavební materiály.
Nejvyšší přidaná hodnota byla v roce 2021 v oblasti veřejné správy, vzdělávání, zdravotnictví a sociální práce (tedy v netržním terciárním sektoru) a také v oblasti velkoobchodu a maloobchodu, dopravy, ubytování a stravování. Právě tyto oblasti jsou také pilířem francouzského programu na ekonomickou obnovu France Relance, který byl spuštěn v roce 2020 v reakci na počínající ekonomickou krizi. Francouzská vláda alokovala v rámci tohoto programu 1,5 miliardy eur do zámořských území na podporu konkurenceschopnosti firem, ekologické tranzice a teritoriální soudržnosti, z nichž 238 milionů eur připadne právě na rozvoj Guadeloupu.
Základními pilíři na Guadeloupu jsou v rámci tohoto programu rozvoj infrastruktury a celková podpora firem a zaměstnanosti. Právě investice do rozvoje a obnovy místní infrastruktury, turistického ruchu či zdravotnictví by pro české exportéry mohly být i díky podpoře ze strany francouzské vlády relativně zajímavé. Jedná se například o projekty na podporu rozvoje dopravní a vodohospodářské infrastruktury, energetické renovace budov, výstavba nové fakultní nemocnice, rekonstrukce a výstavba hotelových objektů či posílení elektrické sítě proti nepřízni počasí. Některé z projektů se již realizují, další jsou v plánu. Určitý potenciál může mít i trh s nemovitostmi (trh s třetí nejvyšší přidanou hodnotou v roce 2021) či automobilový trh: v roce 2020 bylo imatrikulováno 12246 nových vozidel a 22566 ojetých vozidel, což představuje 2. největší trh na Guadeloupu.
Čeští exportéři v případě zájmu o obchod s Guadeloupem musí disponovat stejně jako při obchodování v rámci EU číslem EORI, které je možné získat u celních orgánů České republiky. Co se týče zdanění, na Guadeloupu se platí standardní daň z přidané hodnoty (francouzsky TVA) a jediným rozdílem oproti obchodování v rámci EU je speciální „přístavní poplatek“ (taxe octroi de mer), což je lokální daň platná ve francouzských zámořských departementech. Tato daň je uvalena na dovážené výrobky a závisí na typu produktu. Její výše se počítá na základě celní hodnoty dovážených výrobků, která zahrnuje cenu zboží, cenu dopravy a cenu pojištění. Sazba daně se pohybuje v rozmezí do 0 do zhruba 30 %, průměrná výše pro většinu výrobků je dle informací francouzské celní správy 7-10 %. Této dani podléhá většina dovážených výrobků (potravinářské výrobky, elektronika, oděvy, obuv, kosmetika, ropné a chemické produkty), nicméně některé produkty jsou z této daně osvobozeny (např. řemeslné výrobky či suroviny pro místní výrobu v různých oborech jako je stavebnictví, výroba elektřiny, ale i výroba piva v místních minipivovarech, obory, ve kterých mají české firmy značné znalosti).
Pro zájemce o vstup na tento karibský trh a k poskytnutí prvních informací ke spolupráci s lokálními partnery je k dispozici honorární konzulát České republiky v Baie-Mahault. Vzhledem k právní profesi honorární konzulky je možné také využít jejích znalostí v právních záležitostech a kontaktů na místní transportní firmy, které plne ovládají problematiku administativy okolo daně z přidané hodnoty a přístavního poplatku. Je možné také navázat kontakt s místní obchodní komorou (CCI IG) a odborem podpory podnikání a území (Direction de l’appui aux entreprises et aux territoires), která centralizuje vztahy s místními podniky prostřednictvím jejich sítě. Obchodní komora rovnež spravuje hlavní veletrhový komplex, CWTC v Jarry, ve kterém se koná pravidelne v dubnu stavební veletrh 3 jours de l’immobilier et de la construction a další veletrhy.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz