MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
Státní rozpočet  |  03.04.2023 14:00:00

Plnění státního rozpočtu ČR za březen 2023 - hospodaření státního rozpočtu skončilo deficitem ve výši 166,2 mld. Kč

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci března deficitem ve výši 166,2 mld. . Po očištění o příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, stejně jako o výdaje na tyto projekty, činil schodek 156,8 mld. .

Za meziročním zhoršením salda o 107,0 mld. stál především nárůst výdajů v sociální oblasti (+44,3 mld. ), pomoc občanům a firmám s vysokými cenami energií (+31,5 mld. ), vyšší investiční aktivita (+20,1 mld. ), obsluha státního dluhu navýšená výplatou úrokových výnosů z protiinflačních státních dluhopisů (+8,4 mld. ), ale i specifika loňského rozpočtového provizoria doprovázená nižším předfinancováním. Růst daňových příjmů, navýšený mimořádnými příjmy jen o 8,2 mld. z důvodu jejich zákonné splatnosti, zatím nepokrývá zvýšené požadavky na výdaje státu.

„Hospodaření státu se v prvním čtvrtletí roku nevyvíjelo příznivě, a to zejména kvůli více než 100 miliardám výdajů navíc na sociální dávky, pomoc lidem s energiemi, splátky úroků ze starých dluhů, ale také vyšší investiční aktivitě státu. Řada oblastí v čele s regionálním školstvím, sociálními službami či vědou a výzkumem je také aktuálně ve srovnání s loňským provizoriem výrazně předfinancována. Ve druhé polovině roku očekávám zlepšení hospodaření a mou prioritou zůstává dodržení rozpočtovaného schodku 295 miliard korun. Rozhodující samozřejmě budou ceny energií a související výnosy z windfall tax a odvodů z nadměrných tržeb z prodeje elektřiny. Rozpočtu pomůžou také dividendy z loňských rekordních zisků ČEZ a evropské příjmy včetně Národního plánu obnovy,“ komentuje březnové výsledky ministr financí Zbyněk Stanjura.

Podrobná data naleznete v přiložených tabulkách (.XLSX, 56 kB).

Graf - Saldo státního rozpočtu za březen
Saldo státního rozpočtu za leden až březen (mld. )
201820192020202120222023
Saldo celkem 16,3 -9,2 -44,7 -125,2 -59,1 -166,2
Saldo bez vlivu EU/FM -5,3 -6,2 -41,5 -123,6 -55,3 -156,8

Graf - Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu
Měsíční (nekumulované) saldo státního rozpočtu (mld. )
ledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec
2022 3,9 -49,2 -13,9 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2023 -6,8 -112,9 -46,5 0 0 0 0 0 0 0 0 0

Příjmy státního rozpočtu:

Příjmy státního rozpočtu dosáhly na konci března růstu 13,0 % (+46,2 mld. ), ke kterému nejvíce přispěl výběr pojistného (+15,6 mld. ), odvod z nadměrných příjmů výrobců elektřiny (+8,2 mld. ), inkaso daně z přidané hodnoty (+7,0 mld. ) a daní z příjmů fyzických (+6,9 mld. ) i právnických (+6,2 mld. ) osob. Příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů vzrostly o 1,6 mld. .

Do inkasa daně z příjmů fyzických osob placené plátci (+28,2 %, +5,5 mld. ) se v meziročním srovnání promítl vliv daňových změn, kdy se například efekt zvýšení slevy na poplatníka projevil až v hotovostním plnění v únoru 2022. Naopak příjmy pozitivně ovlivňuje růst mezd a platů. Dále inkaso této daně letos nesnižuje výplata kompenzačního bonusu určená na pomoc drobným podnikatelům (ke konci března 2022 měla negativní dopad 2,5 mld. na úrovni státního rozpočtu).

Inkaso daně z příjmů právnických osob (+21,6 %, +6,2 mld. ) podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (-10,9 %, -0,6 mld. ) bylo v březnu razantně posíleno splatností první čtvrtletní zálohy a současně vyrovnáním daně pro část poplatníků podávajících přiznání ve lhůtě do 1. dubna. Výše vyrovnání je v případě daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky negativně ovlivněna zvýšením slevy na poplatníka.

Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení budou v tomto roce sníženy zavedením slevy na pojistném u zkrácených úvazků s faktickým dopadem do inkasa od března 2023 (-3 mld. ) a navýšeny odvody zvýšených sazeb u rizikových profesí. Objem pojistného meziročně vzrostl o 10,5 % (+15,6 mld. ). Letošní rozpočet počítá s růstem 7,9 % proti inkasu roku 2022, což odpovídá dynamice meziročního růstu objemu mezd a platů očekávané v době sestavování rozpočtu.

Do inkasa daně z přidané hodnoty (+9,7 %, + 7,0 mld. ) se pozitivně promítá růst cen. Naopak negativně na inkaso působí zvýšení limitu pro registraci k dani na 2 mil. , zavedené od ledna 2023.

Inkaso spotřebních daní (-3,7 %, -1,3 mld. ) zaznamenalo meziroční pokles v případě všech komodit kromě spotřebních daní z tabákových výrobků a piva. Nejvíce pokleslo inkaso spotřební daně z minerálních olejů (-7,2 %, -1,3 mld. ), což je způsobeno prodloužením platnosti snížené sazby daně z motorové nafty. V případě inkasa spotřební daně z lihu a vína je důvodem pravděpodobné omezení výdajů domácností na zbytné komodity v důsledku poklesu reálných příjmů, u energetických daní snaha o úspory vlivem vysokých cen energií. Mírně pozitivní trend naopak vykazuje inkaso spotřební daně z tabákových výrobků, jehož výše letos poprvé překročila úroveň loňského inkasa (+2,8 %, +0,3 mld. ).

Příjmy státního rozpočtu bude v tomto roce navyšovat také odvod z nadměrných příjmů. Na účty finanční správy, která pro Energetický regulační úřad jako konečného příjemce odvodu zajišťuje evidenci této mimořádné daně, bylo doposud odvedeno 9,5 mld. . Do příjmů státního rozpočtu bylo převedeno 8,2 mld.

Příjmy státního rozpočtu za leden až březen

Graf - Graf - Příjmy státního rozpočtu k 31. březnu 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
DPHSDDPPODPFOMimořádné daněPojistnéEU/FMOstatní
2022 72,19 34,28 28,65 29,3 0 148,01 25,63 18,18
2023 79,17 33,02 34,83 36,18 8,17 163,6 27,19 20,32

Graf - Graf - Příjmy státního rozpočtu k 31. březnu 2023 - Plnění
procento plnění (% rozpočtu po změnách)
DPHSDDPPODPFOMimořádné daněPojistnéEU/FMOstatní
2022 22,1 21,1 23,4 27 0 23,6 13,3 24,5
2023 20,7 21 22,2 26,9 8,2 23,8 18,6 12

DPH - daň z přidané hodnoty
SD - spotřební daně z minerálních olejů, tabákových výrobků včetně surového tabáku a zahřívaných tabákových výrobků, piva, vína a meziproduktů, lihu a také včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny
DPPO - daně z příjmů právnických osob z přiznání a vybíraná srážkou
DPFO - daně z příjmů fyzických osob zahrnující daň ze závislé činnosti, z přiznání a vybíranou srážkou
Mimořádné daně - daň z neočekávaných zisků (windfall tax) a odvod z nadměrných příjmů;
Pojistné - pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Nezahrnuje pojistné na veřejné zdravotní pojištění odváděné zdravotním pojišťovnám
EU/FM - příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů, které představují již proplacený podíl EU/FM na financování společných programů s ČR
Ostatní - dopočet do celku daňových i ostatních příjmů nedaňové povahy.

Výdaje státního rozpočtu:

Celkové výdaje meziročně vzrostly o 153,3 mld. (+36,9 %). Pro jejich tempo byl určující vývoj běžných výdajů (+33,3 %, +133,2 mld. ) navýšených realizací opatření zaměřených na řešení vysokých cen energií, výplatou sociálních dávek, zejména důchodů a obsluhou státního dluhu. Dočasně k růstu přispělo i rychlejší předfinancování regionálního školství, sociálních služeb a výzkumu, vývoje a inovací. Kapitálové výdaje (+125,8 %, +20,1 mld. ) byly navýšeny především transfery státním fondům.

Na objemově nejvýznamnějších sociální dávkách (+18,7 %, +34,5 mld. ) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+20,9 %, +29,7 mld. ), do jejichž výše se kromě loňských mimořádných navýšení promítá letošní řádná valorizace o 4,7 % a příspěvek 500 měsíčně za vychované dítě. Z ostatních dávek se nejvíce zvýšil příspěvek na bydlení (+2,1 mld. ) posílený počtem žádostí v době vysokých cen energií, dávky pomoci v hmotné nouzi (+1,6 mld. ) v souvislosti s výplatou humanitární dávky a přídavek na dítě (+0,7 mld. ) vyšší ve vazbě na růst životního minima. Vyplacené dávky nemocenského pojištění naopak klesly o 0,7 mld. .

Výrazněji vzrostly i běžné transfery podnikatelům (+232,0 %, +30,9 mld. ) ovlivněné kompenzacemi za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (23,9 mld. ), výplatou pomoci firmám v energeticky náročných odvětvích (4,0 mld. ) a dotacemi provozovateli přenosové soustavy (3,6 mld. ).

Neinvestiční transfery územním rozpočtům meziročně vzrostly o 36,5 mld. (+64,6 %). Jejich součástí jsou především prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách (+21,9 mld. ). Nárůst souvisel s odlišným časováním záloh, když na rozdíl od minulého roku veřejné školství obdrželo finanční prostředky na duben a soukromé škoství zálohu na druhé čtvrtletí. Za vysokým tempem stálo i předfinancování podpory sociálních služeb (+9,3 mld. ) na úrovni téměř 60 % rozpočtu. Transfery navyšoval také kompenzační příspěvek na nouzové ubytování osob z Ukrajiny (+1,9 mld. ) a výdaje na prezidentské volby (+0,6 mld. ).

Vyšší běžné transfery příspěvkovým a podobným organizacím (+78,1 %, +14,4 mld. ) ovlivnilo vyšší předfinancování proti období loňského provizoria. Růst výdajů o 11,5 mld. zahrnuje rychlejší uvolnění prostředků na projekty výzkumu, vývoje a inovací realizované prostřednictvím vysokých škol a veřejných výzkumných institucí. Příspěvek na činnost vysokých škol meziročně vzrostl o 1,5 mld. .

Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 16,4 mld. (+8,4 mld. ). Meziroční nárůst o více než dvojnásobek souvisel především s lednovou výplatou úrokových výnosů plynoucích zejména z protiinflačních státních dluhopisů, jejichž emise byla pozastavena na konci roku 2021.

Zákonem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce na 1 900 by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o dalších 12,4 mld. (+9,6 %). Dosavadní objem vyplacených prostředků dosáhl prozatím podobné úrovně jako loni z důvodu změny legislativy v průběhu roku 2022.

Nižší průběh čerpání běžných výdajů lze zatím pozorovat u transferů Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-4,2 mld. ).

Kapitálové výdaje (+125,8 %, +20,1 mld. ) byly navýšeny především transfery státním fondům, které zatím tvoří tři čtvrtiny podpory investic vyplacené ze státního rozpočtu. Na financování dopravní infrastruktury směřovalo 13,9 mld. (+11,0 md. ) a zajištění realizace programu Nová zelená úsporám v rámci Národního plánu obnovy 4,1 mld. (+3,9 mld. ).

Výdaje státního rozpočtu za leden až březen

Graf - Graf - Výdaje státního rozpočtu k 31. březnu 2023 - Skutečnost
skutečnost (mld. )
PlatyNT SSNT VRÚÚNT ÚSCNT POSoc. dávkyJiné NVInvestice
2022 23,43 17,64 51,95 56,49 18,41 184,35 47,13 15,97
2023 26,16 50,53 53,1 92,98 32,8 218,85 58,2 36,05

Graf - Graf - Výdaje státního rozpočtu k 31. březnu 2023 - Plnění
procento plnění (% rozpočtu po změnách)
PlatyNT SSNT VRÚÚNT ÚSCNT POSoc. dávkyJiné NVInvestice
2022 15,3 22,6 29,9 24,3 22 24,8 21 7,8
2023 15,9 52,2 26,7 36,6 37,3 25,5 15,8 17,8

Platy - platy a související výdaje vyplácené na úrovni organizačních složek státu (tj. bez platů vyplácených ve školství, zdravotnictví, příspěvkových organizacích)
NT SS - neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům směřované podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím (např. spolkům, fundacím, ústavům, obecně prospěšným společnostem, církvím, politickým stranám a hnutím)
NT VRÚÚ - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně, které zahrnují především odvod veřejného zdravotního pojištění za státní pojištěnce a transfery státním fondům
NT ÚSC - neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně představují z velké části dotace na platy v regionálním školství, transfery podle zákona o sociálních službách a příspěvěk na výkon státní správy.
NT PO - neinvestiční transfery příspěvkovým a podobným organizacím představují zejména příspěvky na činnost zřízeným příspěvkovým organizacím, ale i dotace vysokým školám a veřejným výzkumným institucím
Sociální dávky - zejména výdaje na starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí důchody, ale i vyplacené dávky nemocenského pojištění, státní sociální podpory, pěstounské péče, pomoci v hmotné nouzi, dávky pro příslušníky ozbrojených sil při skončení služebního poměru či osoby se zdravotním postižením
Jiné NV - ostatní neinvestiční výdaje (dopočet do celku), které zahrnují především běžné provozní výdaje, výdaje na obsluhu státního dluhu, odvody do rozpočtu Evropské unie, kompenzace dopravcům za slevy nařízené státem apod.
Investice - kapitálové výdaje realizované organizačními složkami státu v podobě přímých investic nebo transferů zejména státním fondům, municipalitám, podnikatelským subjektům, příspěvkovým a neziskovým organizacím, vysokým školám či veřejným výzkumným institucím.

Dokumenty ke stažení

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688