Z Nového Města do tureckých hor!
Z?Nového Města do tureckých hor!?
24.10.2022 / 08:29 | Aktualizováno: 25.10.2022 / 09:02
Tradiční novoměstský výrobce lyží SPORTEN (od roku 2019 nesoucí název KASTLE CZ), vlastněný investiční skupinou „Consillium Private Investment“ Tomáše Němce, dodal?první stovky párů sjezdových lyží i do Turecka. Stalo se tak po projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) velvyslanectví v Ankaře z?února 2022 tohoto roku, po kterém?se novoměstské firmě podařilo?uzavřít kontrakty hned s?dvěma tureckými obchodníky. “SPORTENy” tak budou moci turečtí lyžaři obout v?zimních letoviscích od Uludag až po Palandoken.??
KASTLE CZ, mající kromě prémiových lyží značky KASTLE v?nabídce i „nizkorozpočtové“ lyže ARTIS a na širokou veřejnost se orientující SPORTENy, v?Turecku uspěli právě s?dvěma posledně jmenovanými značkami. Celkově tak dvěma místním obchodníkům prodali cca 2000 kusů párů sjezdových lyží v?hodnotě několika milionů korun. K počtům prodaných párů Ahmet Gülenay, jeden ze zákazníků SPORTENnu, podotýká: „Je velice důležité, že stát a municipality rozpoznaly potenciál zimního turismu. Myslím, že v následujících letech dojde k realizaci investičních předkovidových plánů v této oblasti a budou budována další lyžařská centra ve stylu Erciyes. Toto samozřejmě dále zvětší počet běžných lyžařů.” ?
Pan Ahmet, soustředící se na velkoobchodní prodej, se rozhodl ke koupi lyží SPORTEN poté, co na ně dostal velice dobrý feedback od instruktorů lyžování, kteří si je mohli vyzkoušet na “Czech Winter Sport Days” v únoru 2022 – akci podpořené z prostředků PROPED. K tureckému trhu pak sám ještě doplňuje, že průměrný turecký lyžař je lyžař začátečník, který potřebuje měkčí typ lyží schopný “odpustit”?mnoho?chyb a neodradit tak místní lyžaře, většinově začínající s tímto sportem v mnohem vyšším věku než jejich evropští kolegové. I přesto ale v tomto odvětví panuje v Turecku všudypřítomný důraz na branding a snaha movitějších lyžařů investovat do materiálu, který je celosvětově známý a ověřený.??
Spolupráce s?Tureckem ovšem nemusí končit pouze u prodeje, KASTLE CZ v?zemi v?současné době poptává i dřevo, z?kterého se poté oněch cca 180?000 párů lyží (přibližná kapacita výrobního závodu v?Novém Městě na Moravě) vyrábí. Prakticky to znamená, že závod vyprodukuje nový pár lyží zhruba každou třetí minutu. Zde je ale třeba upozornit na zdlouhavý proces předcházející hotovému produktu – do fabriky dovezené dřevo se většinou nechá jeden rok „odstát“, tak aby zažilo všechna roční období, a pak je teprve přistoupeno k?jeho opracování.? Výroba jedné lyže tak skutečně?trvá cca 4 týdny.?
Velvyslanectví ČR v?Ankaře nadále vidí potenciál pro úspěch českých výrobců zimního vybavení v?Turecku. Jedná se o nerozvinutý a nekultivovaný trh, který není atraktivní pouze jako odbytiště pro hotové produkty, ale také jako místo, o kterém je možné uvažovat z?pohledu jeho výrobních kapacit jako o alternativě asijských států.?Z pohledu tureckých obchodníků?ovšem slovy pana Ahmeta mnohdy stačí, aby výrobci outdoorového vybavení přenesli výrobu z daleké Asie do Evropy, jelikož zde existují vysoká cla na dovoz z Číny i dalších zemí regionu, která import velice zdražují.
?
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře?
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz