Nedostatek čipů nejvíce zasáhl evropské automobilky. Škody mohou být až 100 miliard eur
Hlavní obětí nedostatku čipů se staly v posledních dvou letech automobilky. Podle odhadů pojišťovny Allianz Trade došlo k výpadku přibližně 18 milionů vozidel. Nejvíce se tato krize promítla v Evropě, kde škody analytici odhadují v loňském a tomto roce až na zhruba 100 miliard eur přidané hodnoty.
Výrobci automobilů i jejich dodavatelé na nastupující pandemii reagovali výrazným snížením zásob a objednávek polovodičů. Poptávka po nových vozidlech se nicméně v roce 2020 zotavila rychleji, než se očekávalo. „Bohužel – pro automobilový průmysl – výrobci čipů mezitím přesunuli své výrobní kapacity na koncové trhy s rostoucí poptávkou, tedy zejména počítačů a datových center. Na automobilový průmysl tak zbyly jen nedostačující kapacity,“ vysvětluje důvody přetrvávající krize ředitelka české pobočky Allianz Trade Iva Palusková.
V důsledku toho v Evropě klesla výroba
automobilů na bezprecedentní minimum 13 milionů vozidel.
„Základní příčiny poklesu jsou sice velmi podobné,
nicméně mezi jednotlivými regiony panují velké rozdíly ve výkonnosti. Když srovnáme registrace vozidel a
kapacity výroby čipů, vidíme
jasnou korelaci. Ta ukazuje, jak důležitá je lokální výroba polovodičů pro
odolnost automobilového průmyslu,“ dodává
Palusková. Po známkách zlepšení na konci roku 2021 a začátku roku 2022 navíc
bylo oživení výroby opět zbrzděno dalším napětím v
dodavatelském řetězci způsobeným výlukami v širším regionu Šanghaje a ruskou invazí na Ukrajinu.
Porovnáním produkce v tomto a loňském
roce s rokem 2019 analytici Allianz Trade odhadli, že evropská ekonomika mohla
přijít o více než 50 miliard eur přidané hodnoty,
tedy 0,4 % evropského HDP. Za předpokladu, že by se
produkce v letošním roce dále propadla o 1 %, znamenalo by to další ztráty ve výši přibližně 47 miliard eur. Největší tíhu přitom nese Německo, kde
pojišťovna vyčíslila dopady v letech 2021 a 2022 na zhruba 47,5 miliardy eur.
Vzhledem k tomu, že se polovodiče v
budoucnosti stanou prakticky všudypřítomné, budou evropské dodavatelské
řetězce i nadále v ohrožení. Autonomie v produkci polovodičů je sice prakticky
nedosažitelná, pomoc by tedy měla směřovat zejména
prostřednictvím cílené podpory. „Ta by se měla zaměřit
zejména na segmenty, v nichž je Evropa silným hráčem. Tedy například
automobilový průmysl na úkor výroby spotřební elektroniky. Politici by měli dále přijít
s takovými pobídkami, které podpoří místní investice
na úkor outsourcingu z asijských zemí,“ uzavírá Palusková.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu