(Kurzy.cz)
Tesla ve 3. čtvrtletí i přes rekordní výrobu zaostala za očekáváním. Čínské konkurenci se přesto vzdaluje
Zatímco Tesla po nepřetržitém téměř dvouletém rekordním období nárůstu produkce zaznamenala ve 2. čtvrtletí pokles, v uplynulém čtvrtletí se již navrátila k rekordním výsledkům. I tak v neděli v podvečer reportované údaje by mohly na firemní akcie působit negativně, když trh od Tesly očekával ještě výraznější výsledky, resp. prodeje. Interní dokumenty společnosti, do kterých měla možnost nahlédnout agentura Reuters, nicméně indikují výrazný závěr letošního roku. Plán totiž počítá s výrobou téměř 495 tis. vozů. Na anualizované bázi by to tedy indikovalo produkci již 2 mil. vozů Tesla.
Za uplynulé 3. čtvrtletí Tesla vyrobila téměř 366 tis. vozů oproti necelým 259 tis. v předcházejícím čtvrtletí, resp. oproti 305,4 tis. v tehdy rekordním úvodním letošním čtvrtletí. Zklamáním je však počet dodaných vozů zákazníkům, ke kterým se oproti produkci dostalo o 22 tis. vozů méně. Tak velký rozdíl Tesla ještě nevykázala. Trh přitom očekával prodeje okolo 360 tis. vozů.
Tesla ve vydané zprávě rozdíl odůvodnila následovně: „Historicky se naše objemy dodávek vychýlily ke konci každého čtvrtletí kvůli regionální sériové výrobě vozů. Vzhledem k tomu, že naše objemy výroby stále rostou, je stále náročnější zajistit v těchto špičkových logistických týdnech přepravní kapacitu vozidel a za rozumnou cenu. Ve třetím čtvrtletí jsme začali přecházet na rovnoměrnější regionální skladbu vozů vyráběných každý týden, což vedlo ke zvýšení počtu přepravovaných vozů na konci čtvrtletí. Tyto vozy byly objednány a budou předány zákazníkům po příjezdu do destinace.“
Jak patrno z výše uvedeného firemního přehledu, hlavním
výrobním a prodejním artiklem zůstávají samozřejmě elektromobily Model 3 a Model Y. U
luxusních vozů Model S a X nicméně dochází, od jejich loňské modernizace,
k nepřetržitému nárůstu produkce. V uplynulém čtvrtletí vlastně poprvé
došlo k výraznějšímu překonání dosavadních rekordů. Nejvíce se sice Tesle
daných vozů podařilo vyrobit již v minulém čtvrtletí (16,4 tis.),
dosavadní rekord tím však byl překonán jen o zhruba 300 vozů. Navíc po 1,5
roce. Předtím nejvíce vozů Model S a X v objemu 16,1 tis. totiž Tesla
vyrobila v posledním 4. čtvrtletí roku 2020 před jejich následnou modernizací/faceliftem. Nyní se u svých nejdražších elektromobilů produkcí přiblížila hranici 20 tis. vozů...
K aktuálním údajům možno zmínit pokračující náběh výroby v německé gigafactory. Společnost v sobotu na twitteru zveřejnila, že během uplynulého týdne již dosáhla tamní produkce Modelu Y počtu 2 tis. vozů.
Jak se nárůst produkce ve 3. čtvrtletí projevil do
hospodaření firmy, se dozvíme za zhruba 2 týdny. Výsledky plánuje Tesla zveřejnit ve středu 19. října po
uzavření trhů. V pátek akcie Tesla (TSLA) zakončily na Nasdaq o další více
než procento níže u hranice 265 USD. Tedy vůbec nejníže od srpnového štěpení
akcií, resp. od 26. července. Páteční firemní "AI Day" přinesl představení robota Optimus, resp. vzhledem ke konkurenčním robotům vlastně příliš nenadchl. K tomu zmiňovaný nedělní report prodejů jistě přinese v úvodu týdne na akciích Tesla zvýšenou investorskou aktivitu.
Tesla se čínské konkurenci v absolutních číslech dále vzdaluje
Někteří konkurenční čínští výrobci elektromobilů zveřejňují prodejní čísla na měsíční bázi. „Čínská Tesla“, jak je často přezdíváno automobilce NIO (NIO), reportovala za září dodání 10,9 tis. vozů, resp. tedy za celé 3. čtvrtletí rekordních 31,6 tis. Meziročně se jedná o 29 % nárůst. V uplynulých předchozích letošních kvartálech se pak pro srovnání prodeje pohybovaly okolo 25 tis. vozů.
Konkurenční Xpeng (XPEV), jehož akcie v pátek na Nasdaq zakončily na novém historickém minimu, předvedl meziročně 15 % meziroční nárůst. Nicméně prodaných necelých 30 tis. elektromobilů znamená oproti 2. čtvrtletí naopak téměř 15% zhoršení. Tedy zároveň již druhé čtvrtletí v řadě se automobilce nepodařilo prodeje zvýšit. V září představený "nový" elektromobil G9, který má být firemním vlajkovým SUV, má začít masivněji sjíždět z výrobních linek později v tomto měsíci. Konkrétní údaje o náběhu produkce vozu, jehož dojezd má dle provedení dosahovat 570-650 km, společnost neuvedla.
Obecně nabídka elektromobilů na trhu se bude nadále rozšiřovat. A to nejen od zavedených tradičních automobilek, ale i od dalších mladých společností. Zmínit v tomto ohledu možno například společnosti Lucid, Lordstown, Rivian, Fisker či v Číně nejvýraznější BYD. Otázkou je, jak se oproti jen tradičním automobilům v porovnání stále ještě dražší elektromobily dokáží při vzrůstající produkci uchytit na trhu. Především v kontextu globálně zhoršující se ekonomické situace, resp. snižující se koupěschopnosti obyvatelstva.
Okomentovat na facebooku
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?